T16 cat ahto-ongelma

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

T16 cat ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Eli kyseiseen ajoneuvoon(muuten vakio) APC-modi tehty 900aero.com ohjeilla, eli:

1. Open the APC
2. Open the circuit board.
3. Locate the R42 resistor
4. Exchange the resistor for a wire.
5. <Option: exchange the R138 to 40 kohm resistor, not really needed. More info further down the page>
6. Locate the R40 resistor (909 ohm).
7. Exchange the resistor for a 1300 ohm resistor.
8. Don't touch anything else.
9. Put it all together

Eli ongelma on, että modin jälkeen ahtoja ei saa riittävän ylös. Ne piikkaavat muutaman millin punaiselle alueelle 2,5-4krpm välillä, mutta laskevat siitä melkein kuin vakiossa rajoittimelle(jota ennen ahtoja on jäljellä noin 2/3 keltaisesta palkista). P-potikkaa ruuvattu jonkun verran resistanssia suuremmaksi olikohan 18,6kohm ja F:n arvoja on kokeiltu "laidasta laitaan" (160-290ohm). Mitään vaikutusta F:n pyörittelyllä ei ole ollut max. ahtoon.

Mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään? Näin maalaisjärjellä ajateltuna paljon ajettu vanha katalysaattori ja sen sotkemat pakopaineet voisi olla syynä ja varsinkin että modista huolimatta paineet romahtaa kierroksilla? Jos hukkaportin kello olisi löystynyt, niin kai se sillon jaksaisi kuitenkin pitää ahtopaineen vakiona pidemmälle saakka? Toisaalta kai se katista huolimatta piikkaisi aina korkeammalle ne ahdot kun APC:tä säätää, jota ei nyt tapahdu. Ahtopaine on noussut vain aavistuksen vakiosta, sama mitkä on potikoiden säädöt. Potikat ovat kunnossa...

Ja tilannetta ei yhtään helpota, ettei ole kovin tuoreessa muistissa ahtojen käyttäytyminen vakiona tuossa autossa, mutta suurinpiirtein muistan. Hiekkatiellä jouduin testailemaan kun auto ei liikennekäytössä, niin 4 ja 5 vaihde jäi kokeilematta miten niillä ahtaa. Mutta kakkosella meni parhaimmillaan lähelle punaisen rajaa ja kolmosella varsinkin ylämäkeen vedettäessä piikkasi tosiaan aavistukseen matkaa punaisen puolelle.

Edit: Niin ja tankissa tuoretta 98:ia. Lastutettu ECU pitäisi olla, tai ainakin tuolla eculla NGpower kertoi ajelleensa baarin ahdoilla ilman laihalle menemistä. Autossa siis Lucas 14.0 ja vihreät suuttimet...
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: T16 cat ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Voiko peruspaineiden alhaisuus tehdä tuon, ettei jaksa pitää ahtoja ylhäällä ja rajoittaa piikkiahdon? Oikeastaan ensimmäisenä taidan kokeilla nostaa peruspainetta ~0,1bar ja katsoa vaikutuksen.

Millä paineilla se ylipainekytkin muodostuu ongelmaksi/pullonkaulaksi normaalisti?
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: T16 cat ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Itse itselleni vastaillen. Ensitoimenpiteet nyt a)peruspaineen säätö ja b)ylipainekytkimen ohitus, c)lisäjousen kokeilu hukkaportin kelloon. Fuelcuttia tms vedon katkeamista ei tapahdu missään vaiheessa. Katsellaan sen jälkeen lisää...
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Vastaa Viestiin