saab 99 kytkin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

saab 99 kytkin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kohde vm76 eli b-moottori

kytkimen toimintaa ihmettelen.

lähtötilanne oli se että kytkin poljin ei tuntoa. vaihdoin siihen 83 vuoden purku autosta pääsylinterin koska olin ajanu autolla ja siinä kytkin toimi.

ilmauksen jälkeen kytkin jämähti eli poljin ei painu ollenkaan , olisko se sit tuo työsylinteri joka ei osaa tehdä työtään?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: saab 99 kytkin

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Onko tuo 76 seissyt pitkään, onko voinut kytkinlevy jumittua rihloistaan kiinni, vai ootko tarkistanut että liikkuu?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saab 99 kytkin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

käytin kytkinakselin irti lähti helposti,putsasin ja voitelin ja asensin takaisin.

työsylinterin mäntä jumissa pohjassa eli ei liikettä , siksi varmaan poljin kova ku "seinä" vastassa.

työsylinteriä ei tunnu helpolla löytyvän , vanha tällä hetkellä crc liuotuksessa jos sais männän liikkeelle.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JukkaU
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syys 16, 2014 14:49
Paikkakunta: Asikkala

Re: saab 99 kytkin

Viesti Kirjoittaja JukkaU »

Eikös Motonetistä löydy?
Mullakin on joku työsylinteri jemmassa.
Taitaa olla uudemmasta, mutta eikös se käy?
Muistanko oikein että sitä vanhempaa ei ole pitkään aikaan saanut, on vain uudempaa, ja siihen täytyy laittaa uudempi painelaakeri myös?
Viimeksi muokannut JukkaU, Ti Loka 20, 2015 08:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
99GL -82, museo
Jawa Perak -53, museo
Honda GL1000 -77, museo
Honda GL1200 -84, museo
Kuski, museo :-)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saab 99 kytkin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

valitettavasti ei .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JukkaU
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Syys 16, 2014 14:49
Paikkakunta: Asikkala

Re: saab 99 kytkin

Viesti Kirjoittaja JukkaU »

Muokkasin vähän vastaustani äskettäin
99GL -82, museo
Jawa Perak -53, museo
Honda GL1000 -77, museo
Honda GL1200 -84, museo
Kuski, museo :-)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saab 99 kytkin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tässä mallissa sylinteri vaihdeaskin kyljessä.

ei auttanu muokkaus.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saab 99 kytkin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mikäli uusi työsylinteri ei tuo apua ongelmaan niin .

Voiko b lohkoon istuttaa h koneen vaihdelaatikon? Mitä eroa esim tripodien koko pitää ottaa huomioon!!!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: saab 99 kytkin

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Voi sovittaa mikäli ei ole entisöimässä ja ole kovin puritanistinen. Erona on ensiöveto, joka -77 taikka -78 vanhemmissa on hammasrattailla, uudemmissa ketjulla. Ketju kesti paremmin ja siihen saa tuon uuden työsylinterin. Vaihteisto menee heittämällä paikalleen ja ne tripodit voi ottaa vanhasta, kunhan ottaa todellakin sen pelkän tripodin eikä sen laakeripesää, koska perän hammasrattaiden säädöt muuttuisivat tällöin. Tripodin saa irti irroittamalla laakeripesän kuusi pulttia, vetämällä pesän ulos ja irroittamalta sisäpuolelta seegerin. Tällöin tripodi lähtee laakeristaan ulospäin puristamalla. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä ja säätölevyt pitää asentaa takaisin siitä vaihteistosta, mistä laakeripesä irroitettiin.

Uudempi loota mahdollistaa myös ensiön vaihdon nopeampaan, jolloin meteli ja kulutus laskee. Hammasratasensiössä ei ole tätä mahdollisuutta.

Jos laittaa 5-vaihteisen niin vaihdekepin pohja pitää vaihtaa ja joissain vuosimalleissa myös kepin keskitys oli kepin puolella, ei vaihteiston. Ja jos vaihteisto on 900-mallista niin ensiövedon kansi pitää etsiä uusi, se on 99:ssä erilainen.

nalleolut kirjoitti:Mikäli uusi työsylinteri ei tuo apua ongelmaan niin .

Voiko b lohkoon istuttaa h koneen vaihdelaatikon? Mitä eroa esim tripodien koko pitää ottaa huomioon!!!
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saab 99 kytkin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tarkoitin tripodilla vetoakselin päässä olevia 3 sakaraisia osia. vetarin maljat on laatikon kyljessä.

eli mulla auto vm73 ja mikäli kauhuskenaario toteutuu joudun vaihtamaan siihen uudemma h-koneen laatikon

onko 73 tripodien koko sopiva esim 83 laatikon maljojen kanssa?

meteli ja kulutus ei ole tässä projektissa mitenkään oleellinen asia.

pääasia on ajaminen.

saako laatikon keskitettyä ilman palikoiden vaihtoa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: saab 99 kytkin

Viesti Kirjoittaja mestari »

ainkakin sietäs mitata maljojen max mitta koska muistuu mieleen että joskus lootaa vaihdettaessa ja tripoidien kanssa pelatessa kannoin sylillisen vetareita talliin ja mittausten mukaan oli ainakin 3 eri mittaista huilua lattialla ja laatikoista mitaten tuli myäs 2 eri mittaa eli pitää ottaa huomioon tämä

jos alle 85 lootan laitat niin keskitys oli sillä jousella kuten saab 90 malleissakin.
tulikin sukkela tuuma mieleen jotta sellanen 99 83 tekniikkapaketti löytyy suoraan hyllystä eli kiviraunion päältä säältä suojassa olevassa paketissa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saab 99 kytkin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu vetoakselien pituus / paksuus vertailu on aina mielenkiintoista.

muistuu mieleeni toveri tyrkön luona vietetty orjaviikko ja silloin paikattiin merkkiluokan kilpuria. haettiin metsästä muutama numeroa uudemmasta turbo saabista vetoakseli ja eihän se sopinu sinnepäinkään ,vaikka kilpurit piti olla suoraan tehtaan linjalta.

juu vaihtoehtoja löytyy heti kohteen vierestä on manuaali ja automaatti askilla ja saa vielä valita laittaako 8 vai 16 venttiiliä heh .

mut juu .. katsotaan mihin päädyn .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: saab 99 kytkin

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

En tiennyt että autosi on noin vanha. H-koneen alla ollut laatikko käy vain, mikäli auto on 2-litrainen. Jos on niitä pienempiä moottoreita niin ei varmaankaan sovi, mitat voivat olla eri, mutta varmaksi en tiedä.

Tiedän kyllä mikä tripodi on, minua ei tarvitse valaista siinä asiassa. Ne käyvät siitä sun vanhasta laatikosta H-koneen laatikkoon mikäli ne ovat sellaista mallia, jotka EIVÄT tule sorkkaraudalla nykäisemällä laatikon kyljestä ulos. Malli muuttui joskus 72-74 -välillä. Ulospäin eron tunnistaa siitä että vanhemmissa ne lätkät, mistä vetari ulos tulee, ovat kuitakuinkin suorat alumiinilevyt, uudemmat on ulkonevammat koska siellä on lisälaakeri, johon tripodi on laakeroitu. Jos sulla on tällaiset, voit ottaa ne tripodit vanhasta lootasta yllä kerrotun ohjeen mukaisesti jolloin vetarit sopivat varmasti. Homma on paljon yksinkertaisempi kuin miltä se kuulostaa, mutta auton alle on päästävä.
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: saab 99 kytkin

Viesti Kirjoittaja haja »

Tämä on vain teoria mutta

Jos kytkimen putkilinjastossa on kumiletkua välissä niin ...
- se saattaa rispaantua sisäosastaan siten, että päästää nesteen työsylinterille muttei takaisin. Kytkinpoljin jää lerpaksi eli neste ei palaudu. Uuden pääsylinterin vaihto ilmattuna - poljin ei painu pohjaan sillä työsylinterissä on jo täysi erä nestettä ja enempää ei sovi.

Tsekkaa vaihde päällä, onko kytkin auki (ellei ole pahasti ruostunut säilytyksessä kiinni).

- Työsylinterikin voi sisäosiltaan olla niin syöpynyt/ruosteessa että tiiviste leikkaa kiinni ja kytkin ei sen takia palauta
- tai työsylinterin tiiviste rikkoutuu ja palaset tukkivat nesteen paluutien jättäen kytkimen auki- asentoon.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: saab 99 kytkin

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Eikos h moottorikin ole vielä ns.triumph peruja.

Kiitos nippelitiedosta tarkastelen asiaa jahka osia saapuu tontille.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin