Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja jus »

Siis turbollinen H-moottori kärkisytytyksellä? Jakajan numero Bosch Onlinessä viittaa Volkswageniin.

Jakajan pohja taitaa pystyä vaparimallissakin liikkumaan myös viivästyksen puolelle sen millin-pari minkä tarvitsee.

Kärjettömällä Hall-sytytyksellä oleva 900 -81 Turbo käyttäisi alipainesäädintä Bosch 1237122833 Saab 9355520.

http://www.bosch-automotive-catalog.com/fi/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Kyllä turbollinen vm 81 h-kone, johon on näköjään vaihdettu eri jakaja, jossa on kärkisytytys. Unohdinkin mainita, että jakajan kyljessä olikin pieni vw logo, eli sinne viittaavat kaikki jäljet nyt.

Onko vm 81 turbollisessa h-koneessakin ollut siis jo hall-anturiin perustuva kärjetön sytytys vai onko kyseisessä vuosimallissa ollut induktioanturiin perustuva kärjetön sytytys?

Mikä tuohon nyt olisi oikea jakaja? Ja mitä kaikkea hilpettä siihen tarvii mukaan jakajan lisäksi? Taidan metsästää uuden jakajan..

Niin ja sytytystä säädettäessä on ollut alipainesäätö pois pelistä.
pete99
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Touko 03, 2008 23:04
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja pete99 »

H-turboissa ja petroissa Hall anturi,kaasareissa käret,keskipakosäätimessä saattoi olla eroja,vanhan mallista halli anturia(soikea liitin) voi olla hankala löytää,uudempaa jossa neliskanttinen liitin löytyy
pete99
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Touko 03, 2008 23:04
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja pete99 »

Tarvitset H-turbon jakajan,sytytysyksikön,johto sarjan saa eroteltua helposti irti jostain 900 saabista,itellä ollut sama puola B ja H moottorissa
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Sellainen sitten! Onko väliä onko luovuttaja-auto 8 vai 16 venttiilinen? Entä vuosimallit? Eikös uusimmissa ajoitus perustu kuitenkin kampiakselin asentotunnistimeen?

Täytynee rustata ostoilmoitus vai olisiko jollakin heti hyllyssä? Yv tulemaan tai soittoa/viestiä 0453104899
pete99
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Touko 03, 2008 23:04
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja pete99 »

Täytyy olla 8-tappisesta,kiinnitys erinlainen 16v jakajassa,kyllähän se kärellinenkin toimii ihan hyvin kun on oikeanlainen alipainesäädin ja ennakot pysyvät kartalla kun ahdin alkaa puhaltamaan
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Sain viimein kiinni henkilön, jolla auto on ollut viimeksi ajossa. Kävin hänen kanssaan pitkän keskustelun auton historiasta. Päällimmäisenä mieleen jäi väite, että auto olisi alun perinkin ollut tehtaalta lähtiessään varustettu Turbolla. Tieto olisi peräisin Uudenkaupungin autotehtaalta. Voiko tieto pitää paikkansa vai onko jollakin tullut väärinkäsitys jossakin vaiheessa? Auton tyyppimerkintä on GLE-L-IA-PS/2720. Mitä tarkoittaa viimeinen merkintä PS?

Lisäksi esitettiin väite, että kattoluukku olisi alkuperäinen. Mistä erottaa tehtaan ja jälkiasennetun luukun. Jälkiasennetuksi tuo minulle on kerrottu aikaisemmin.
Viimeksi muokannut saamu, Ke Marras 18, 2015 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja Risto »

Tuolla taitaa olla juttua myös tästä yksilöstä: http://www.saabclub.fi/www/images/stori ... landia.pdf

Voisikohan tuo PS tarkoittaa niinkin erikoista varustetta kuin ohjaustehostin?
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Voipi olla, itsekin sitä mahdollisuutta mietiskelin.

Pitää yrittää huomenna tavoitella yhtä omistajaa vielä taaksepäin, hänen pitäisi olla se henkilö joka koneen autoon on vaihtunut, joten pitäisi kyllä muistaa mikä siinä alunperin on ollut.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Olin aikanaan todistamassa, kuvaamassa ja pelastamassa/työntämässä 99:sejä tuolta romahtaneesta kaarihallista, mistä tuo ottamani kuva Saabistissakin on. Haastava homma oli, eikä ainoastaan tilanpuutteen, vaan myös jään kanssa. Liukasta oli :). Muistaakseni juurikin tähän topicin Finlandiaan kohdistuivat ainoat vahingot, yhden kattovalaisimen runko oli painanut pienen lommon kattoon, mutta muuten 99:it selvisivät siis vahingoittumattomina. Lieneekö sittemmin jo lommot korjattu, vai onko katossa vielä merkit tästä tapaturmasta jäljellä? :)
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuo melkein vaatisi lipputangot etureunaan-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Heh. Itse asiassa katossa on pienen pieni lommo :) saapa nähdä häviääkö se talven aikana. Jos kattoverhoilu tulee uusittua, niin kopautuksella voisi oieta.

Ei vielä tärpännyt edellisenedellisenedellinen omistaja. Joskus asettaa haasteita nuiden entisten omistajien esiin kaivaminen :). Noh, selvitystyöt vielä käynnissä.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Onko tietoa iskareista. Takana näytti olevan iskarit mallia punaiset Gabriel Red Ryder. Edessä olevissa ei ollut jäljellä enää mallimerkintää, mutta punaiset ne nekin oli :). Onko nuo takana olevat Gabrielit kaasu- vai nesteiskarit? Googletteluni ei antanut vastausta tähän, joten löytyisikö siihen vastaus täältä?
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Itse itselleni vastaten, nesteiskarit ne on.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Tarviketorilta löytyi kaasuiskarit, mutta myyjä pyysi vielä varmistamaan, että autossani on myyntikuvaston mukaiset iskarit. Edessä pitäisi iskarin ala- ja yläpäässä olla silmukat ja takana tappi yläpäässä ja silmukka alapäässä. Jostain kumman syystä minulla oli edessä kuvaston mukaisesti silmukat molemmissa päissä, mutta takana taasen oli tapit molemmissa päissä.

Osaakos joku jelppiä? Kummanlaiset tuossa pitäisi olla? Onkohan tuohon tehty jotakin muutoksia vai oliko Tarviketorilla väärää tietoa?
Vastaa Viestiin