Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Avataan nyt oma aiheensa tälle uudelle tulevalle kesäautolleni. Auto noudettu Pirkanmaalta ja pitäisi kuljettaa tänään Ouluun. Perjantaina pääsen tutkailemaan autoa tarkemmin ja vakaana aikomuksena olisi saada se pikapuoliin takaisin rekisteriin.

Tietysti joku kuvakin on tarjota.

Kuva

Kysyttävääkin varmasti tulee riittämään, kun pääsen vauhtiin..
Aeronomi
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 19:53
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja Aeronomi »

Onnea projektiin!
#1355 Pussihoususaabisti ja turbotuuningmies
99 900 9-3 9-5
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Noh ensimmäinen kysymys. Autoonhan on siis vaihdettu 900:en turbokone joskus 80-luvulla. Tarkemmasta vuosiluvusta ei ole tietoa. Koneen kyljestä löysin numerosarjan:
B20smsw01B
029683

Netistä kaivoin tällaisen sivuston http://www.saabscene.com/forum/archive/ ... 112e843d98 jonka perusteella auton täytyisi siis olla juurikin väliltä 81-83. Osaako joku avata tarkemmin tuon koodin sisältöä. Lähinnä siis kiinnostaa miltä vuodelta kone on?
yläpallo
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 18:05

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja yläpallo »

Taitaa tuo moottorikoodi tarkoittaa seuraavaa:

B = bensa
20 = 2 Litrainen
S = turbo
M = manuaali
SW = pakokaasunpuhdistustaso Ruotsi
01 = varusteluversio 01 (??)
B = 1981 vuosimalli
ja loput kuusi numeroa on juokseva valmistusnumero vuosimallin aikana.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Lueskelin Alfamerin opusta Saab 900 ajan kuluksi ja löysyin maininnan:

"Vapaastihengittävissä moottoreissa on vuosimalliin 1983 asti tavallinen katkojan kärjillä varustettu sytytysjärjestelmä. Turbomoottorissa on vuosimalliin 1981 asti kärjetön induktioanturilla varustettu järjestelmä. Vapaastihengittävissä moottoreissa vm. 1984 alkaen ja turbomoottoreissa vm. 1982 alkaen on kärjetön Hall-anturilla varustettu järjestelmä."

Seuraavaksi kaivoin 99:n korjaamokäsikirjan esille ja löysin maininnat: "Virranjaotin (tavallinen) ->Bosch JFU 4" ja "Virranjaotin (kärjetön sytytysjärjestelmä induktiivisella anturilla) -> Bosch JGFUD 4". Lisäksi mainittiin, että kyseisille jakajille on omanlaiset puolansa.

Kysymys kuuluu, onko Suomessa myydyt 900 turbot vuonna 1981 sisältäneet kärjettömän virranajakajan?

Ilmeisesti tämä induktioanturiin perustuva kärjetön jakaja koostuu etuvastuksesta, ohjausyksiköstä, puolasta ja virranjakajasta?

Onko tuo varsinainen induktioanturi siis jakajan sisällä? Ja onko kyseisenlainen kärjetön jakaja ollut toimiva vai onko kärjellinen parempi?

P.S. Itselläni on siis autossa kärjellinen jakaja. En hoksannut eilen katsoa mallia, mutta todennäköisesti Bosch JFU 4. Tarkistan tämän kuitenkin huomenna.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Lisäkysymyksiä. Rupesin tarkastamaan tänään venttiilin välyksiä moottorista. Paria välystä joutuisi hiukan korjailemaan. En saanut ketjun kiristintä kuitenkaan vapautettua. Ketjun kiristimen pitäisi saada vapautettua vetämällä koukulla tms. kiristimessä olevaa metallipalasta ylöspäin.

Saan kyllä metallipalasta vedettyä ylöspäin, mutta se ei tule ilmeisesti riittävän ylös vai onko siihen jokin kikka?

Onko tällainen kiristin, joka vapautetaan vetämällä siinä olevaan vipstaakkelia koukulla ylöspäin juurikin se vanhanmallinen parjattu kiristin, josta tulisi päästä eroon?
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja mart96 »

se on se vanhan mallin kiristin. Mun 99-ssä se myös meni rikki. Onneksi ei rikkonut muuta, niin vaihtoin vm 89 900-sen koneesta uudenmallisen kiristimen ja myös laahaimet. Miten sen löysämisen kanssa, en nyt muistaa..
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Vaati vain enemmän voimaa ja paremman työkalun, josta sai paremman otteen. Takaisin sen sai lipsautettua vetämällä hiukan ylöspäin ja vääntällä vänkärin puolelle päin. Työkalu muotoitu talttapäämeisselistä, kun sen muotoili kovan lämmön avulla tähän tapaan ja viimesteli päähän pienen loven rälläkällä.

Kuva

Nyt on venttiilinvälykset kohdillaan ja seuraavaksi pitäisi säätä ajoitus. Autossani on kärjellinen jakaja Bosch "JFU 4" 0 231 186 005. Mitenkä tuo oikea ajoitus menee kun korjaamokäsikirjat antavat eri arvot turbomallille ja tavalliselle. Johtuuko ero jakajasta vai vaatiiko nimenomaan turbo eri ajoituksen. Mietin tätä, koska jakajanihan on ns. tavallista mallia joka ei ole turbossa alunperin ollutkaan.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onkohan siihen kumminkin laitettu turbon alipainesäädin?

Muutenhan jakaja on ainaki lähes samanlainen, ajoituksen laittaisin turbon arvojen mukaan.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Pitää tsekata tuo alipainesäädin en ole aivan varma. Ja eiköhän tuo sytytyskin saada säädettyä kohdalleen. Tuntuu vain, että ei käy kauhean hyvin tuolla 23 astetta 2000r/min säädöllä. Mutta pitää haeskella sitä oikeaa.

Pikakysymys liittyen lämpöaikakytkimeen. Olin ihmetellyt auton heikkoa käynnistymistä kylmänä ja tänään havaitsin että kylmäkäynnistyssuutin ei anna polttoainetta, kuin pakkosyöttämällä siihen virtaa. Paikallistin vian todennäköisesti lämpöaikakytkimeen (onko tuo oikea nimi....). Toiseen napaanhan siinä pitäisi tulla plus startilta ja toisesta antaa maata, jos lämpötilaolosuhteet täsmäävät. Minun tapauksessa antaa plussaa molemmista anturin navoista. Päästää siis ilmeisesti virran lävitseen.

Motonet tarjoaa anturia nimillä "lämpötila-anturi Bosch" ja "Bosch-ruiskuanturi", mutta väittää niiden sopivan vain Turbo-16 malliin. Onko näissä oikeasti eroa 8-venttiilisen ja 16-venttiilisen koneen välillä, vai haenko anturin vain rohkeasti huomenna?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja jus »

16-venttiilissä on sähköruisku eöektronisella ohjaukslla, kylmäkäynnistystä ohjaa niissä elektroniikka. 8-venttiilisen ruisku K-jet on mekaaninen, periaatteessa pystyy ajamaan ilman sähköä kunhan on bensanpainetta ja käymään saa. Lämpöaikakytkintä ei saa Motonetistä. Jos lämpöaikakytkin on rikki, hanki ehjä purkuautosta tai marmoritiskiltä: http://webshop.saabparts.com/v4-99-90-9 ... kontakt362

Miten pitkään olit starttaillut ennen kuin mittasit lämpöaikakytkintä? Huomaathan, että siinä on lämpötilarajan lisäksi aikaraja ohjaamassa kytkeytymistä. Yli ~ yhdeksän sekunnin sahaamisen jälkeen ehjäkään kytkin ei enää maadoita.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Kävin tänään uudestaan tutkimaan asiaa. Lämpöaikakytkin oli rikki. Sen lisäksi, kun sähköjä kävin tarkemmin lävitse, niin huomasin että kojetauluun oli vedetty valmiiksi nappi, jolla pysty maadoittamaan tuon kylmäkäynnistyssuuttimen. Olisipa tuonkin tiennyt.
tetammi kirjoitti:Onkohan siihen kumminkin laitettu turbon alipainesäädin?

Muutenhan jakaja on ainaki lähes samanlainen, ajoituksen laittaisin turbon arvojen mukaan.
Mitä eroa on tavallisessa ja turbon alipainesäätimissä? En nimittäin meinaa millään saada sytytystä kohdilleen. Onko ero tangon jäykkyydessä vai toimiiko tanko molempiin suuntiin? Aukasin jakajan ja sieltä löytyi alla olevan kuvan mukainen tanko. Tanko on väännelty mutkille. Yritin tihrustaa tangosta numeroita, mutta sain selvän vain numeroista 60.

Mikähän tässä on järkevintä, hommata uusi turbon alipainesäädin vai kokonainen tuohon tarkoitettu turbon jakaja?

Kuva
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja saamu »

Vastaan itse itselleni. Kaivoin vanhan kejtun, jossa mainitaan näin:
Kun säätimen kalvo on ehjä, imettäessä ja turbomalleissa puhallettaessakin säätimen tanko liikkuu ja kääntää virranjakajan pohjalevyä.
Toisin sanoen alipainesäädin on tavallisesta virranajakajasta. Sopiiko tuohon jakajaan turbon alipainsäädin vai onko eroja myös muutenkin jakajien välillä? Onko nuita turbon alipainesäätimiä eri jäykkyyksisiä? Muistelisin, että alipainesäätimistä tuli katsoa tangossa oleva numerosarja ja vaihdettaessa tuli laittaa saman numeroinen, joka ilmeisesti oli suoraan verrannollinen säätimen jäykkyyteen. (Saatan kyllä muistella omianikin.)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja jus »

Numerosarja tangossa on säätimen Bosch-osanumeron viimeiset merkit, ei välttämättä mitenkään kytköksissä jäykkyyteen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pieniä kysymyksiä - Saab 99 Finlandia -77

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Liikkuuko se pohja molempiin suuntiin? Jos liikkuu niin sitten siihen vois sopii turbonki säädin.
Oha letku irti sytkää säätäessä?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin