Ei tahdo startata, mutta kun saa käymään niin hyvin kulkee
Ei tahdo startata, mutta kun saa käymään niin hyvin kulkee
Ysisatanen C vuosimallia 87 on viimeaikoina alkanut osoittaa samanlaisia vanhenemisen merkkejä kuten omistajansakin. Aamuisin on vaikea saada käymään.
Tolpan nokasta lähtee lähes avainta kääntämällä, mutta jos lämpöä on jotain alle +5:n eikä auto ole johdon päässä saa aikansa sahata ennenkuin kone käynnistyy. Kun sitten saa vihdoin käyntiin ja näyttää hieman kaasua, tukehtuu siihen paikkaan. Seuraavalla avaimen käännöllä käynnistyy kyllä kerralla ja kun sitten kierrokset on pikkuhiljaa nousseet normaaleiksi eikuin ykkönen päälle ja menoksi. Mutta 10 metriä eteenpäin ja taas tukehtuu ellei lyö kytkintä pohjaan. Kun kone on lämmennyt niin käy mielestäni käy ja toimii aivan normaalisti.
Kyllähän sitä kotona voi tolppaakin käyttää, mutta ensi viikolla olisi talviloma ja tarkoitus kierrellä hieman maailmaa ja tolppaa ei välttämättä ole käytössä.
Autossa on uudetkot tulpat ja johdot. Tänään vielä säädätin seoksetkin, mutta eivätpä nämä ole auttaneet.
Samaa oireilua on ollut kesäisinkin jos auto on seissyt pari-kolme päivää.
Tolpan nokasta lähtee lähes avainta kääntämällä, mutta jos lämpöä on jotain alle +5:n eikä auto ole johdon päässä saa aikansa sahata ennenkuin kone käynnistyy. Kun sitten saa vihdoin käyntiin ja näyttää hieman kaasua, tukehtuu siihen paikkaan. Seuraavalla avaimen käännöllä käynnistyy kyllä kerralla ja kun sitten kierrokset on pikkuhiljaa nousseet normaaleiksi eikuin ykkönen päälle ja menoksi. Mutta 10 metriä eteenpäin ja taas tukehtuu ellei lyö kytkintä pohjaan. Kun kone on lämmennyt niin käy mielestäni käy ja toimii aivan normaalisti.
Kyllähän sitä kotona voi tolppaakin käyttää, mutta ensi viikolla olisi talviloma ja tarkoitus kierrellä hieman maailmaa ja tolppaa ei välttämättä ole käytössä.
Autossa on uudetkot tulpat ja johdot. Tänään vielä säädätin seoksetkin, mutta eivätpä nämä ole auttaneet.
Samaa oireilua on ollut kesäisinkin jos auto on seissyt pari-kolme päivää.
Tuo lienee Pierburgerilla, jos kerran on C ja vm. 87. Voiskohan vika olla siinä "rikastusventtiilissä" (mikälie), jonka tarkoitus on rikastaa seosta käynnistyksen hetkellä ja laihentaa heti kun kone käy? Tuohon voisi viitata tukehtuminen kylmällä koneella. Itselleni kävi taannoin niin, että ko. venttiilin alipaineletku oli irronnut, ja hädin tuskin lämmennyt kone tukehtui pienen motaripätkän jälkeen liikennevaloissa tyhjäkäynnillä, kun kone sai yksinkertaisesti liikaa kakkua. Lämpimällä koneella ei ongelmaa ei huomannut. Tosin tää arvaus voi mennä kyllä vikaan, kun se ei mun mielestä selitä huonoa käynnistyvyyttä, ellei sitten sekin johdu liiasta bensasta heti kättelyssä.
Pierburg siinä on ja viime kesänä laitoin siihen Motonetin pienemmän huoltosarjan. Kaasarin kalvon pitäisi olla kunnossa.
Letkuja en juuri nyt ole katsellut, mutta aikoinaan kävin ne läpi ja kunnossa tuntuivat olevan. Jokin alipaineventtilin letkuun piti ohjeiden mukaan puhaltaakin ja ei siinäkään tuntunut olevan vikaa. No tuosta on jo puolisen vuotta aikaa joten tarkastan ne viikonloppuna.
Tonnarikuume on minuunkin iskenyt viime aikoina enkä tiedä jaksanko kauaa rassailla nykyistä. Jos jostain löytyisi hyvä ja halpa tonnari, niin taitaisi kaupat tulla. Raha vain on pikku este kun vuosimalli pitäisi olla 92 CS/ 95 CD tai uudempi eikä tarkoitus ole ostaa kahta autoa; hyvää ja halpaa
Letkuja en juuri nyt ole katsellut, mutta aikoinaan kävin ne läpi ja kunnossa tuntuivat olevan. Jokin alipaineventtilin letkuun piti ohjeiden mukaan puhaltaakin ja ei siinäkään tuntunut olevan vikaa. No tuosta on jo puolisen vuotta aikaa joten tarkastan ne viikonloppuna.
Tonnarikuume on minuunkin iskenyt viime aikoina enkä tiedä jaksanko kauaa rassailla nykyistä. Jos jostain löytyisi hyvä ja halpa tonnari, niin taitaisi kaupat tulla. Raha vain on pikku este kun vuosimalli pitäisi olla 92 CS/ 95 CD tai uudempi eikä tarkoitus ole ostaa kahta autoa; hyvää ja halpaa
No kyllä omasta Pierburgerista vm. 88 löytyy tuollainen "lean mixture valve", joka ainakin huoltomanuskan mukaan vaikuttaa siten, että se on auki käynnistyshetkellä ja rikastaa seosta. Kun kone käynnistyy vetää alipainekalvo venttiilin kiinni ja seos menee laihemmalle.ecopower kirjoitti:pierbukkiin toi kyseinen "ryyppy"kalvo jäi pois!!!joten aloita sinäkin
huolto kaasarin kalvon vaihdolla!!
PS:20 vuotta saabeja ruuvaillut!!!!!
En tiedä sitten mitä vanhemmissa römppäsissä on ollut ennen näitä.
Re: Ei tahdo startata, mutta kun saa käymään niin hyvin kulk
Onko rikastimen käytöllä missään vaiheessa mitään vaikutusta?Garioch kirjoitti:Ysisatanen C vuosimallia 87 on viimeaikoina alkanut osoittaa samanlaisia vanhenemisen merkkejä kuten omistajansakin. Aamuisin on vaikea saada käymään.
Tolpan nokasta lähtee lähes avainta kääntämällä, mutta jos lämpöä on jotain alle +5:n eikä auto ole johdon päässä saa aikansa sahata ennenkuin kone käynnistyy. Kun sitten saa vihdoin käyntiin ja näyttää hieman kaasua, tukehtuu siihen paikkaan. Seuraavalla avaimen käännöllä käynnistyy kyllä kerralla ja kun sitten kierrokset on pikkuhiljaa nousseet normaaleiksi eikuin ykkönen päälle ja menoksi. Mutta 10 metriä eteenpäin ja taas tukehtuu ellei lyö kytkintä pohjaan. Kun kone on lämmennyt niin käy mielestäni käy ja toimii aivan normaalisti.
Kyllähän sitä kotona voi tolppaakin käyttää, mutta ensi viikolla olisi talviloma ja tarkoitus kierrellä hieman maailmaa ja tolppaa ei välttämättä ole käytössä.
Autossa on uudetkot tulpat ja johdot. Tänään vielä säädätin seoksetkin, mutta eivätpä nämä ole auttaneet.
Samaa oireilua on ollut kesäisinkin jos auto on seissyt pari-kolme päivää.
#2274
Kyllä rikastimen käytöllä on merkitystä. Tuntuu siltä (siis vain tuntuu), että ilman rikastinta ei lähtisi ollenkaan käyntiin. Kaikissa käynnistymisongelmissa käsikäyttöisen rikastimen nuppi on niin ylhäällä kuin se tulee.
Jos lyön sen vivun pohjaan, tai vaikka puoliväliin) niin ei tarvitse tehdä mitään, kone sammuu.
Jos lyön sen vivun pohjaan, tai vaikka puoliväliin) niin ei tarvitse tehdä mitään, kone sammuu.
Kävi vaan mielessä josko rikastimen levy olisi tukossa ja ei anna tarpeeksi tavaraa kylmäkäynnistykseen. Sitä vaijeriakaan ei ole rustailtu että vipu olisikin vain "puolessa välin" kaasuttimen kyljessä kun kiskaset vivusta?Garioch kirjoitti:Kyllä rikastimen käytöllä on merkitystä. Tuntuu siltä (siis vain tuntuu), että ilman rikastinta ei lähtisi ollenkaan käyntiin. Kaikissa käynnistymisongelmissa käsikäyttöisen rikastimen nuppi on niin ylhäällä kuin se tulee.
Jos lyön sen vivun pohjaan, tai vaikka puoliväliin) niin ei tarvitse tehdä mitään, kone sammuu.
Saattais myös olla vikaa/jumitusta siinä venttiilissä kaasuttimen kyljessä. Itsellä oli aikoinaan sitä ongelmaa että oletettavasti törkynen venttiili aiheutti sen, että kylmänä ilman tolppaa käynnistettäessä kone "nousi" oikein kierroksille, mutta tipautti kierrokset sen jälkeen lähes nollille niin että auto melkein sammui. Jos sammui niin lähti kyllä nätisti seuraavalla kerralla. Tosin tuo vaikutti vain käynnistyksen ensihetkeen eikä vaikuttanut sen pidemmälle ajoon.. ja itseasiassa noihin aikoihin putsasin koko kaasuttimen, osia en vaihtanut, joten liekö pelkkä puhdistaminenkin auttanut.
#2274