99/900 Nokka-akseliongelmaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

99/900 Nokka-akseliongelmaa

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

Hei,

Nyt on uusi :saab: issa 99 1982 H-mottori (koneistettu ja venttilit uusittu) kansi ja tehdasuusi nokkaakseli, mutta siinä lukee LYD2 ja numero on :saab: 536312 - mitä nämä tarkoittaa - akselissa on npusua yli 1mm enemmän ja mietin voiko laittaa ollenkaan ko kanteen - ottaako laitettun kannen kanssa mäntiin kiinni ja mikä on tyhjäkäynti tällä?

Kuka osaa auttaa?
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Re: 99/900 Nokka-akseliongelmaa

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

Voisko tuo olla :saab: 99 turbon 1982 tms nokka? Onko jollakin sellainen hyllyssä - onko niissä bensapumpunliipottimen ura?
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 99/900 Nokka-akseliongelmaa

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Eipä tuo 1mm vielä vaikuta että ottaisi ventiili mäntään,
onkos nokan profiili sama mikä vanhassa nokassa?
jossain vanhemmissa nokissa oli sen 1mm enempi nostoa
Tuossa sivu 13 nokan nostot

http://jouppi.fi/saab/Misc/saab_900_tek ... _passi.pdf
Ari 1622
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 99/900 Nokka-akseliongelmaa

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kirjoita nyt vielä selkokielellä tuo avauksen ensimmäinen rivi. itse sen ainakin miljuunaan kertaan sain lukea ja luultavasti ymmärsin että nokka pelkästään on uusi ja kansi vanha mutta koneistettu.

mikä kulkine siis on kyseessä ja mikä nokka tuo pitäisi olla ja mikä oli vanha nokka?
mitä uudessa nostoa ja mitä vanhassa?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Re: 99/900 Nokka-akseliongelmaa

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

Hei Ari ja Mikko,

Peli on 1982-mallinen 99 200 tkm ajettu - kansi on ollut "hoidossa" siis vasta ensimmäistä kertaa ja juuri niin - kansi on koneistettu ja nyt kokeiltu uutta nokkaa, mutta olikin erillainen alkuperäisyydestään :saab: huolimatta.

Profiili on eri eli reilut 1mm enemmän nostoa :oops:
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 99/900 Nokka-akseliongelmaa

Viesti Kirjoittaja rr »

Toivottavasti kannessasi ei ole niitä kuristimia imupuolella...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Re: 99/900 Nokka-akseliongelmaa

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

Hei rr mitäs se meinaisi ? .... täässä nokan arvot :saab: no 75614 39,2+0,4 = 50,3 -> Nosto 10,7
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 99/900 Nokka-akseliongelmaa

Viesti Kirjoittaja rr »

Imuventtiilin seetissä se ylimääräinen kaulus...
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Re: 99/900 Nokka-akseliongelmaa

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

.. Ei varmaankaan ole - uusi kansi on koodilla 6A ja lienee uudemman ruiskun? :(
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: 99/900 Nokka-akseliongelmaa

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

uudemmissahan ne kuristukset juuri oli, maailma pelastuu..
kyllä sen patin sielä imupuolella selvästi huomaa varsinkin jos on verrokki missä sitä ei ole...

mutta siis juu, ei muuta kuin nokka paikalleen vaan!

39,2+0,4 = 50,3 -> Nosto 10,7

mikä tuo 0,4 on?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Re: 99/900 Nokka-akseliongelmaa

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

...OK - nokka on vain niiiiiiin pitkä että se ottaa 0.1-0,2 mm nokka-akselipukin reunaan - niitä pitäisi viistää hieman :x

Hyvää joulua - onko tuo akseli "yleinen" ja paljonko niitä lienee tehty ja missä?
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
Vastaa Viestiin