Og900 keskuslukitus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Og900 keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Onko keskuslukituksen ohjainyksikön tinaukset kolvailtu uusiksi?
E:Tein itsellenikin em. operaation jokunen vuosi sitten ja ongelmat poistuivat. Nykyään keskuslukko toimii taas silloin tällöin viiveellä. Ovet avautuvat ja sulkeutuvat joskus jopa minuutteja myöhässä.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Aski
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Loka 27, 2016 17:26

Re: Og900 keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja Aski »

Ei ainakaan minun toimesta. Ja omistajahistoriaa tuntien, en usko että muidenkaan toimesta. Onko kyseessä millainen urakka?

Minullakin esiintyi välillä tuota, että jonkin määrittelemättömän ajan kuluttua oli molemmat ovet lukossa, kun avainta oli kuskin ovessa kääntänyt. Yleensä molemmat lukot kuitenkin aukesivat laakista. Tällä hetkellä tosin on täysin mykkä.
OG900i combi coupe vm. 1990
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 958
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Og900 keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Irroitat sen ohjainyksikön sieltä vänkärin jalkatilasta, avaat suojamuovin, rapsuttelet lakat tinausten päältä pois, sulatat tinat uusiksi ja lakka päälle suojaksi. Ei ollenkaan mahdoton homma ja kolvikin voi olla ihan normaalikokoa.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Og900 keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Just irrotin omastani sen ohjausyksikön
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2&start=30
Kuva
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Aski
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Loka 27, 2016 17:26

Re: Og900 keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja Aski »

Kiitos vinkeistä/ohjeista.
OG900i combi coupe vm. 1990
Aski
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Loka 27, 2016 17:26

Re: Og900 keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja Aski »

Vaihdoin tilalle käytetyn ohjainyksikön mutta silti esittää mykkää. Kun liittimetkin tuntuisi olevan ok, onko solenoidi sitten seuraava? Vanhan ohjaimen paikalla ollessa kun avainta renkutin, ovesta kuului jonkin aikaa vaimeaa naksunaa. Tämä siis n. 1min avaimenlla kääntämisen jälkeen. Eli ilmeisesti tuo solenoidi siellä äänteli. Vaihtolaitteen taikka alkuperäisen kanssa ei sano tällä hetkellä mitään.
OG900i combi coupe vm. 1990
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Og900 keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Solenoidin toimivuus on helppo todeta, kun antaa vaikka vara-akulta suoraan virtaa. Se vaihdettu ohjainyksikkökin voi tietysti olla sökö. Käy siitä irrallaan olevasta yksiköstä juotokset kolvilla läpi ja kokeile sillä uudelleen lukkojen toiminta.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og900 keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Tyypillisesti noissa bokseissa tinaukset on viallisia , usein riittää kun kuumentaa kolvilla ne .
Vikaa voi olla myös maapisteissä, ei vaan saa enää maadoitusta. Lisäksi voi olla johtoja poikki ovenvälistä , läpiviennin tienoilta. Kokemuksella sanon, kun ei ollut helppo saada keskuslukkoa toimimaan omassakaan. Korjattua se on tainnu toimia sen 5 vuotta ongelmitta.
Samaan syssyyn laitoin hälyttimen . Aikaahan noissa menee joskus melkoisesti , ennen vika löytyy. Kahden boksin kanssa piti valita paras . toinen taisi toimia satunnaisesti , vaikka tinaukset kävi läpikin . Toiselle riitti tinausten lämmitys ja toimii onneksi . Jotkut vaihtaneet boksin johonkin releeseen , joka saattaa olla varmin toiminnaltaan. Vaatii vaan miettimistä enempi .
900S(T5.5) M1991(KR)
Aski
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Loka 27, 2016 17:26

Re: Og900 keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja Aski »

Joo, on tuo aika arvoitus. Nyt toimii taas satunnaisesti. Eli välillä rokkaa ja välillä täysin mykkä. Olen pitänyt akkulaturia kiinni säännöllisen epäsäännöllisesti ja täyteen lataamisen jälkeen on keskuslukitus yleensä toiminut normaalisti. Liekö sitten sattumaa, kun startti kuitenkaan ei oireile mitenkään. Kosketushäirö jossain? Lomalla koitan askarrella ovipahvin irti ja ihmetellä johtoja. Siitäkään ei taida kuitenkaan nähdä sinne saranapuolen läpivientiin asti. Nyt on kiinni taas se alkuperäinen boxi.
OG900i combi coupe vm. 1990
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Og900 keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Pitää kaiketi perehtyä tarkemmin siihen ohjausboksiin. Jos siellä on kondensaattoreita antamassa vahvempaa tärskyä solenoideille, niin konkathan väsähtää ajan kuluessa. Konkista voi tulla liemet pihalle, jonka jälkeen ne ei enää pysty tuottamaan tarvittavaa potkua solenoideille. Silloin ei auta, vaikka kuinka tinailisi juotoksia kuntoon. Konkkahan on "tyhmä" komponentti, eli sen voi huoletta vaihtaa uuteen vastaavaan.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Og900 keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Omassa, vm. -92 satkussa oli näköjään tuossa boksissa tasan yksi konkka. Ainakin sen vaihtoa kannattaa kokeilla, koska se on helppoa ja konkat on halpoja. Vaihdossahan ei tarvitse oikeastaan muuta tehdä, kuin katsoa, miten päin alkuperäinen on paikoillaan ja tinata uusi samoin päin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Muhve
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Joulu 31, 2019 15:33

Re: Og900 keskuslukitus

Viesti Kirjoittaja Muhve »

Autooni murtauduttiin, jonka jälkeen keskuslukitus ei enään toimi. Autosta kuulee noin sekunnin viiveellä naksahduksen takaluukusta, kun käännän kuljettajan oven kiinni, mutta ei kuitenkaan mene lukkoon. Apparin ovi on täysin mykkä. Tämän keskustelun perusteella vaikuttaa siltä, että ohjausyksikkö on niin väsynyt, ettei anna solenoideille tarpeeksi potkua. Taidan ensin kuitenkin tutkia ovien liittimiä. Onko teillä ehdotuksia, mikä ovessa/ovissa on mennyt rikki?
Lahti411 kirjoitti:
La Kesä 17, 2017 22:29
Pitää kaiketi perehtyä tarkemmin siihen ohjausboksiin. Jos siellä on kondensaattoreita antamassa vahvempaa tärskyä solenoideille, niin konkathan väsähtää ajan kuluessa. Konkista voi tulla liemet pihalle, jonka jälkeen ne ei enää pysty tuottamaan tarvittavaa potkua solenoideille. Silloin ei auta, vaikka kuinka tinailisi juotoksia kuntoon. Konkkahan on "tyhmä" komponentti, eli sen voi huoletta vaihtaa uuteen vastaavaan.
Vastaa Viestiin