900 kaasari tyhjäkäynti kadoksissa, Pierburg

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
carbu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 05, 2014 16:58

900 kaasari tyhjäkäynti kadoksissa, Pierburg

Viesti Kirjoittaja carbu »

Matkajuhta pitäisi saada katsastuksesta lävitse ja ilmennyt ongelma, joka saattaa sen evätä. Olen siis pitänyt pappani vanhaa 900 -88 satunnaisessa ajossa, joten modernimmalle ei ole tarvetta. Kaksi vuotta sitten tuli vaihdettua pyöriä, virranjakajankansi, johtosarja sekä kaasarin kumikalvo ja tietysti öljy/suodattimet vuosittain.

Nyt syksyllä ilmeni ongelma, että auto ei käy enää ilman pientä ryypyn/korotetun tyhjäkäynnin päällä oloa. Jos esimerkiksi painan liikkeessä kytkimen pohjaan, moottori sammuu muutaman sekunnin päästä ilman ryyppyä. Jos korotettu tyhjäkäynti on edes vähän auki tai annan vähän kaasua kone pysyy käynnissä. Kaasuttimena Pierburg 175 CDUS, ensimmäinen konsti olisi varmaankin korottaa vähän tyhjäkäntiä, mutta tässä ei sellaista ruuvia taida olla. Englanninkielinen manuaali / Englanninkielinen manuaali II / Suomenkielinen manuaali, jossa kuitenkaan nimi ja kuvat ei mielestäni täsmää

Lisäksi olen huomannut, että 0-10C asteen lämpötilassa ja korkealla ilmankosteudella matka katkeaa kaupunkiajossa (10-15 min startista) ilmeisesti kaasuttimen jäätymiseen ja/tai kosteuteen virranjakajassa. Pari viikkoa sitten alkoi moottori pätkimään ja sammui risteyksessä (ryyppy vähän auki että pysyi käynnissä). Parin putkessa paukuttelun jälkeen tajusin katsoa virranjakajan kannen alle, jossa oli ihan silmämääräisesti kosteutta. Paperilla pyyhkimisen jälkeen hörähti taas laakista käyntiin. Tämä ongelma on ollut joka syksyinen taajamassa/kaupungissa, maantiellä ei ongelmaa. Tähän saattaisi ratkaisu olla imuilman lämmityssäätimen säätö?

Ryypyn kanssa lähtee pakkasillakin hyvin käyntiin ja samoin lämpimänä pienellä kaasun painalluksella. Mielestäni vielä vuosi sitten auto lähti myös lämpimänä ilman kaasua käyntiin. Viime kesänä ensimmäiset oireet oli, että hetken seisottuaan (5<min) ainoastaan kaasun painalluksella startin yhteydessä lähti ilman ongelmia koneen ollessa lämmin.

Täytyykö kaasarille tehdä täyshuolto vai voisiko vika johtua jostain muusta? Tulppien vaihtoa täytyy tietysti vielä kokeilla, kun niiden vaihtoajankohdasta ei ole tietoa.

Kaasarin osat tuntuvat olevan nykyisin kiven alla. Tälläiset satuin löytämään, mutta onko mikään vaihtoehto yhteensopiva? Tämän mukaan, neulan pitäisi olla YC mallia, jollaista en onnistunut löytämään.

Huoltokit Volvo / Neula dc / Neula nc / Neula pn

Paljon olen koittanut tietoa itse etsiä, mutta neuvoja kaivataan!
Viimeksi muokannut carbu, Ma Tammi 04, 2016 19:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900 kaasari tyhjäkäynti kadoksissa, Pierburg

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

On siinä tyhjäkäyntiruuvi siinä kaasuvivun yhteydessä, tai siitä ainakin olen sitä passannut. Kalvo vaikuttaa myös tyhjäkäyntiin, mutta kerroit uusineesi sen. Ilmeisesti se tuli myös hyvin paikalleen. Voin ottaa huomenna kuvan, kun käyn tallilla.
# 419 Vesa Pohjalainen
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 kaasari tyhjäkäynti kadoksissa, Pierburg

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Onko kaasuttimen vaimennus öljyä riittävästi ja kaikkia alipaine letkut ja kellot kunnossa?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 kaasari tyhjäkäynti kadoksissa, Pierburg

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Olikos tuossa CDUS:ssä sitä lämpötilakonpensaattoria kyljessä? Semmonen ovaalin muotoinen muovikannellinen mötikkä, jonka sisällä bi-metallijousi.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
carbu
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Tammi 05, 2014 16:58

Re: 900 kaasari tyhjäkäynti kadoksissa, Pierburg

Viesti Kirjoittaja carbu »

Auton sytytyksessä oli siis vikaa viimeksi syyskuussa 2013, jolloin ne osat vaihdettiin, kaasuttimen kalvo tammikuussa 2014 (vanha oli mielestäni myös ihan kunnossa) ja viimeisin öljy/suodatinhuolto syyskuussa. Kilometrejä on tullut vuosittain ehkä muutama tuhat. Vaimennus ATV öljyä on tullut lisäiltyä aika-ajoin, muistaakseni viimeksi kesällä. Luulen, että pappa oli ajellut pidemmän aikaa ilman/vähillä vaimennusöljyillä. Mutta täytyy todeta, että omasta mielestäni en huomannut mitään eroa lisäyksen jälkeen.

Tarkemmin mietittyäni kesän ensioireita myös tyhjäkäynnin epätasaisuus. Koko auto tuntui kunnolla hytkyvän tyhjäkäynnillä. Ei se nytkään avälttämättä heti sammu, mutta lopulta "tukehtuu" eikä jaksa enää pyöriä. Voiko virranjako-osat olla uudestaan vaihtokunnossa? Taisin laittaa vaan ensioireet vanhan auton "ominaisuudeksi". :roll:

Kuva tyhjäkäyntiruuvin sijainnista olisi kyllä suuri apu, kaasarin pohjan ruuvi vaikuttaa tutkimani perusteella seokseen. Korjasin muuten II manuaalin linkin alkuperäiseen viestiin. Sen mukaan päättelin, että kaasuttimessa tyhjäkäynnin säätöä ei olisi. Sivulla 18 on kyllä taas kuvia tyhjäkäynnin sammutus venttiilistä, mutta kuvassa on mielestäni taas eri kaasutin. Moottori ei kuitenkaan mielestäni aina sammu kerrasta tyhjäkäynnillä jos ajan vaikka parkkiin.

Täytyy käydä valoisan aikaan tutkimassa konetilaa. Harmi kun ei ole lämpimiä tiloja käytettävissä.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 kaasari tyhjäkäynti kadoksissa, Pierburg

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Lisää ohjeita:
http://www.scribd.com/doc/8480255/Pierburg-DVG-175-CDUS


Liikkuuko mäntä helposti ylös ja alas, eikä jumittele? Sormella voi kokeila, kun ottaa putsarilta tulevan letkun irti.

Minulla taisi joskus olla kansi kiristetty huonosti ka mäntä jäi jumiin. Uudelleenkiristys auttoi keskittämään männän.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900 kaasari tyhjäkäynti kadoksissa, Pierburg

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Strömbergin kaasuttimen luisti jumitti, ennen kuin huomasin kannen kiertyneen 90 astetta. Pierburgissa on merkit kannen kohdistukselle. Otan tänään kuvan kaasarista.
# 419 Vesa Pohjalainen
Saap askia
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: 900 kaasari tyhjäkäynti kadoksissa, Pierburg

Viesti Kirjoittaja Saap askia »

carbu kirjoitti:Tarkemmin mietittyäni kesän ensioireita myös tyhjäkäynnin epätasaisuus. Koko auto tuntui kunnolla hytkyvän tyhjäkäynnillä. Ei se nytkään avälttämättä heti sammu, mutta lopulta "tukehtuu" eikä jaksa enää pyöriä. Voiko virranjako-osat olla uudestaan vaihtokunnossa? Taisin laittaa vaan ensioireet vanhan auton "ominaisuudeksi". :roll:
Mulla oli -89 mallisessa samat ongelmat tyhjäkäynnillä. Korjautui pakokaasun takaisinkierrätyksen poistamisella käytöstä. Tämä siis vieterin sisällä oleva putki imusarjan päällä. Katsastuksessa häkämittaus yli 7% muuttui 0,3 prosenttiin.

Tuon ikäisessä myös alipaineletkut on aika haperot. Voi olla vuotoja, joita vaikea huomata.
Remus
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 21, 2015 17:58

Re: 900 kaasari tyhjäkäynti kadoksissa, Pierburg

Viesti Kirjoittaja Remus »

Kokeile sormilla letkuja.
Itsellä samaa vuosiluokkaa oleva 900 ja kun käynti alkoi vähän takkuilla, vaihdoin kaikki letkut ja ongelmat hävisivät. Kun pyöritteli kumiletkuja sormien välissä ne hajosivat käsiin.
Ihan kuin auton renkaissa, kumi hapertuu muuallakin ajan myötä ja vaikka pitäisi hyvää huolta ne osat pitää vaihtaa.
hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: 900 kaasari tyhjäkäynti kadoksissa, Pierburg

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Entisessä C-satkussa (900c) oli samantyylinen ongelma, tuon kaasuttimen kanssa, eli kävi huonosti tyhjäkäyntiä/sammui jos ei ollut ryyppyä, ostin purkaamolta toisen Pierburg 175 kaasuttimen ja kävi paljon paremmin (tosin pitää muistaa että sytytysosat pitää olla ok ennen kuin alkaa säätämään kaasutinta) vanhassa kaasutimessa oli takerteleva kaasuttimen neula (tosin kalvo oli myös parhaat päivänsä nähnyt...) ja murtunut alipaineletku. Oletko tarkistanut jos neula liikkuu hyvin? ja juuri nuo kyseiset alipaineletkut kannattaa tarkistaa kuten täällä on jo mainittu.
Vastaa Viestiin