VM -83 Ysiysin startin vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

VM -83 Ysiysin startin vaihto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kaikki korjausoppaat menivät edellisen Tupliksen mukana uudelle omistajalle, joten täytyy kysellä apuja taas täältä.
Mitenkäs tuo pakosarjan alla oleva startti vahtuukaan? Itsellä ei ole mitään muistikuvaa, pitääkö irroitella edestä esim pakosarjaa tms. Pystyykö homman tekemää ylä kautta vai pitääkö ropata myös alta? Alla kyllä taitaa olla sen verran umpinaista, että mahtaako sieltä päästä käsiksikään?
Onko startti kiinni jossain vauhtiksen kopan paikkeilla, vai miten se on tuettuna tuonne paikoilleen?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24048
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: VM -83 Ysiysin startin vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jep 2 pulttia vauhtiksen luona ja takakannake ehkä

sieltä se tulee pakosarjan alta pois. yläkautta luonnollisesti.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: VM -83 Ysiysin startin vaihto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

ok. Kiitokset tiedosta. Tuleeko se paremmin etu- vai takakautta pois? Edessä on kyllä se akun kannake ainakin tiellä...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24048
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: VM -83 Ysiysin startin vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eteenpäin on pakoputki ja vauhtipyörä ekana edessä eli taakse/ylös/sivulle/kiepauttaen/ / /

heh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: VM -83 Ysiysin startin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Kytkimen muovikoppa pois, akku pois, kaapelit ja startin takatuki irti, startin kiinnityspultit lohkon päätylaipasta auki, sitten startin saa uitettua pois kohti keulaa. Tulisi varmaan myös takakautta jos irrottaa vaihteistoöljytikun putken.

Kuva Kuva

Lisää kuvia:
https://goo.gl/photos/6MtqrtWGV6Yj4dRQ6
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: VM -83 Ysiysin startin vaihto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Mahtavaa, kiitos! Pitää huomenna käyttää kone lämpöiseksi, että saa sormille vähän hukkalämpöä rassausken ajaksi :) Jospa sitä starttia saisi vähän putsailtua ja vaikka rasvattua mekanismin. Ehkä se siitä tokenee...
Riittääkö johdoissa pituus tuohon kiepautukseen? Hiukan hankalasti tuonne varmaan näkee, jos pitää johdot irroitella ja kytkeä siellä sarjan alla...
Pakko nyt kysellä mahdollisimman tarkkaan, kun huomiseksi on lupailtu raikasta -25 asteen asennuskeliä :roll:
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: VM -83 Ysiysin startin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Näkee sinne pakosarjan alle joten kuten.

Johtosarjassa on eristeet aika rapeassa kunnossa, en uskaltaisi lähteä taivuttelemaan starttia ulos irrottamatta johtoja ja johtojen vedonpoistokiinnitystä startin perästä. Joka tapauksessa olisi hyvä uusia ne päävirtakaapelit vaikka lähimpänä lämpimänä vuodenaikana.

Sisätilanlämmitintä voi käyttää myös moottoritilassa asennussormien lämmittämiseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: VM -83 Ysiysin startin vaihto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Pääseekö noihin kuusiokolopultteihin käsiksi irroittamatta kytkimen koppaa? Mahtuuko tuo mötikkä oikeasti tulemaan etukauttakin ulos? Eli tuohon sarjan ja kytkinkopan väliin jää startin mentävä aukko? Mitenkäs tuo öljytikun putken irroitus? Siellä on varmaan joku O-rengas, mikä sitten takuulla pitää myös vaihtaa, jos tuon putken nyppäsee pois.
Yritän sitten saada ne johdot pois siellä in situ :) Juu, varmaan täytyy niitä Johtojakin sitten uusia, kun vähän nämä pakkaset hellitää. Ja kunhan tuon startin nyt saisi jotenkin toimimaan, niin voinhan ajella vaikka maallekin sitten ropaamaan!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: VM -83 Ysiysin startin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Pitänee sitä kytkimen muovikoppaa ainakin raottaa, jos pultinkannat ovat kopan sisäpuolella.

Etukautta se startti sieltä pitää ottaa pois, vaihteistomittatikun putkea enemmän tiellä on takareitillä lohkolämmitin ja moottorin kannakkeen vinotuki.

99:n korjaamokäsikirjassa 75 - 84 on startin irrotuksesta kuva 900:n konehuoneesta, etukautta siinä starttia ollaan ottamassa. Ja siitä se pitäisi 99:ssä saada.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24048
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: VM -83 Ysiysin startin vaihto

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

myönnän ettei automaatissa ollu takana moisia esteitä. mutta taaksepäin nappaamalla saa johdot näkyviin jne jne helpottaa omaa urakkaa.

no kukin tehköön miten haluaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: VM -83 Ysiysin startin vaihto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kiitokset taas kommenteista! Tuo Jus:in kuvalinkki olikin hyvä. Niistä ymmärtää paremmin, missä tuo stratti oikein sijaitsee ja kuinka paljon siihen ympärille jää tilaa.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: VM -83 Ysiysin startin vaihto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Vielä pitää kysäistä, että tuoleeko tuo startti paikoiltaan lämpökilpineen kaikkineen, vai jääkö se kilpi lohkon kupeeseen ja startti irtoaa, kun ne pari pikku-mutteria irrottaa, jota pitävät stratin takapäätä kiinni kilvessä?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: VM -83 Ysiysin startin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Kirjan ohjeessa mainitaan takatuen ja lämpökilven irrottaminen ennen etupään kiinnityspulttien irrottamista ja startin pois pujottelua. Lämpökilven sivussa oleva peltiruuvi voi olla vähän nihkeä (kuvissa kiusallisen matalakantainen), vaikka olisi etupultit avattu ja starttia saisi jo liikuteltua.

Itse irrotin lämpökilpineen, mutta moottori oli ulkona konehuoneesta, joten tilaa oli aikalailla eri tavalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: VM -83 Ysiysin startin vaihto

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Ok. Houkuttaisi kyllä yrittää otta kilven kanssa irti, kun olisi hieman isommat nuo kiinnityspultit tuossa lohkon kupeessa. Jos on muutenkin hankalat paikat, niin noiden pienien muttereiden ja ruuvien nyhertäminen voi olla aikamoista tuskaa...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7558
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: VM -83 Ysiysin startin vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

kerran juuri 83 mallissa päävirtajohdot oli aivan puuroa, stekkaa niiden kunto kun startti on irti
ja se lämpöpuhallin sinne puoleksi tunniksi,,,,johdot notkistuu kyllä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin