Pienoismalleista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Pienoismalleista

Viesti Kirjoittaja A-L »

Haeskelin tästä aiheesta foorumilta tietoa, koska sitä todennäköisesti on, mutta en saanut nyt suodatettua esiin sitä mitä hain. Eli onkohan tällaisiin, oletettavasti aika vähiin käyneisiin pienoismalleihin / muovileluihin saatavilla varaosia jostain? Kuvan pystäriturbo on nuorella herralla leikeissä tuota vihreää nuoliaista aktiivisemmin, joten jo ennestään osittain kateissa ollutta korisarjaa seurailevat nyt Aero-vanteet. Pirssihän kestää vähän karumpaakin leikkiä ihan hienosti, mutta kyllä se olisi silti syytä säilyttää mahdollisimman ehjänä - ei tule joka päivä vastaan sen enempää muovileluna kuin isompien poikien käyttöön passelimpanakaan.
https://www.dropbox.com/s/utc6nxhcory8c ... i.jpg?dl=0
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pienoismalleista

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Nuo Stalhlbergin muoviautot ovat haluttuja keräilykohteita. Itse myin kokoelmia harventaessani vastaavan viistokeula-aeron 160 eurolla eteenpäin. Uskoisin, että tuo pystäri on vielä halutumpi. Varaosia voi etsiskellä netin huutokaupoista ja pienoismalliharrastajilta. Minun henk.koht. mielipiteeni on, että tuon Aeron paikka on vitriinissä -ei enää leikeissä. Tuon mallin valmistus on kuitenkin päättynyt jo 80-luvulla ja on jo pieni ihme, että se on leikeiltä säilynyt näihin päiviin.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pienoismalleista

Viesti Kirjoittaja A-L »

Täh!? 8O

Tuo löytyi torikirppikseltä Joensuusta, hintaa oli pari euroa, että olipas siinä sitten löytö. Eräs nuori automies kuitenkin ajelee tuolla varmaan vielä tovin, ja jahka hän on valmis, ruvetaan sitä sitten entisöimään vitriinikuosiin.
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pienoismalleista

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Vaikka nuo muoviautot aika robusteja ovatkin (itsekin leikin niillä hiekkalaatikolla ja saarireissuilla), niin osia niistä tosiaan häviää helposti. Osien katoamista kiihdyttää vielä sekin, että noita autoja on niin mahdottoman kiva purkaa osiin ja laittaa taas kasaan :D Ainoa varsinainen helposti rikkoutuva osa noissa on tuo ikkuna-osa. Se ei kestä kovinkaan paljoa painoa, vaan napsahtaa helposti halki. Kadonneiden osien tilalle voi olla todella vaikea sitten löytää korvaavia. Veikkaan, että tuota puuttuvaa etuspoileria joutuu etsimään jonkin aikaa...
Mutta, kuten täällä muissa foorumisen osioissa on useasti sanottu: Hieno löytö ja ehdottomasti pelastamisen arvoinen!
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Pienoismalleista

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Pakko vielä lisätä omakohtainen muisto tuosta helmiäsvärisestä Aerosta. Se oli todennäköisesti vuosi 1985 kun olisin halunnut tuollaisen syntymäpäivälahjaksi. Karhulassa oli silloin lelukauppa (muistaakseni Karhunpentu) ja siellä oli pyörivä häkkihylly, jossa noita muoviautoja oli läpinäkyvissä muovipusseissaan läjäpäin. Aero kuitenkin oli kaikkein kallein noista muoviautoista -mieleen on jäänyt, että se olisi maksanut 100 markkaa, mikä oli tuplat perusmalleihin verrattuna. Lelu oli silloin liian kallis, joten lahjaksi sain tummanvihreän 5-ovisen 900 turbon. Kävin aina toripäivinä tuolla lelukaupassa ihailemassa tuota 900 Aeroa, mutta lopulta se sitten hävisi hyllystä -eli joku sen osti, vaikka se muistaakseni aika kauan myynnissä oli. Sama auto on edelleen haaveissa, mutta nykyään 1:1 mittakaavassa :)
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
A-L
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Kesä 25, 2009 17:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Pienoismalleista

Viesti Kirjoittaja A-L »

Kiitos näistä tiedoista. Tuossa kapineessa on lasit vielä hyvinkin ehjät, mutta muuten lisävarustelistalta raksittuja osia alkaa olla vähän kateissa. Pitääpä ruveta haalimaan. Nuorta kuljettajaansa tuskin ihan heti saa pirssistä vieroittautumaan, se kun vaikuttaisi olevan hänen talliinsa tällä erää kertyneistä kulkineista kaikkein rakkain. No, miksipä ei olisi, onhan se nyt pystäriturbo!

Muistan kans lapsuudessa leikkineenä hyvinkin armottomin ottein tämäntyyppisillä autoilla, kokoelmissa taisi olla pari kartanovolvoa, pyöreälamppuinen ja laatikoiden laatikko, 740. Nämä oli niin kestäviä kapineita, että sai ihan mielikuvitusta käyttää niiden rajoja etsiessä. Satkun eduksi katsottakoon, että kunnostansa päätellen se on aiemmissakin vaiheissa välttynyt ainakin Suomen talven sohjoista, joten entisöinnin lähtökohta on aika ehjä. :D
Saabittomuus ei saabismia hävitä.
Vastaa Viestiin