Mitä bensaa?
Mitä bensaa?
Joo tää taitaa olla vähän "turha" aihe, mutta kirjoitetaa nyt kumminkin.
Autona on SAAB 900 1988 johon on jälkiasennettu tuplakaasuttimet.
Mitä bensaa pitää? Kannattaa käyttää?
Mä oon yleensä käyttänyt Nestettä kun sieltä saa parasta nestettä, ainakn testien mukaan. Ja tällä bensalla autoni on säädätetty.
Nykyisin olen myös käyttänyt Teboilia, kun on vähän halvempaa ja niillä on niitä kanta-asiakas tarjouksiakin. Tuntus myös ett Teboilin bensaa menis vähän vähemmän.
Käsittääkseni Teboililla on ihan hyvä hinta-laatu suhde?
Nyt aattelin käyttää/kokeilla Teboilin öljyäkin, kun menesty siinä testissä aika hyvin ja on Suomessa tehtyä. Eikä ihan kallista kuin Mobil, jota olen tähän asti käyttänyt.
Ite en ole päässt viimeisintä TM polttoainetestiä lukemaan.
Meillä käytettii aikaisemmin Esson bensiinä, mutta vaihdettiin kun se menesty yhdessä aiemmassa TM testissä huonosti ja autokin vaihtu huipputason SAABiin.
Valkeakoskissa Essolla on kyllä hyvä palvelu, joten siinä mielessä olisi kyllä kannattanut jatkaa. Se justiinsa harmittikin. Ja käytetään sitä bensaa vieläkin meidän yhdessä autossa.
Autona on SAAB 900 1988 johon on jälkiasennettu tuplakaasuttimet.
Mitä bensaa pitää? Kannattaa käyttää?
Mä oon yleensä käyttänyt Nestettä kun sieltä saa parasta nestettä, ainakn testien mukaan. Ja tällä bensalla autoni on säädätetty.
Nykyisin olen myös käyttänyt Teboilia, kun on vähän halvempaa ja niillä on niitä kanta-asiakas tarjouksiakin. Tuntus myös ett Teboilin bensaa menis vähän vähemmän.
Käsittääkseni Teboililla on ihan hyvä hinta-laatu suhde?
Nyt aattelin käyttää/kokeilla Teboilin öljyäkin, kun menesty siinä testissä aika hyvin ja on Suomessa tehtyä. Eikä ihan kallista kuin Mobil, jota olen tähän asti käyttänyt.
Ite en ole päässt viimeisintä TM polttoainetestiä lukemaan.
Meillä käytettii aikaisemmin Esson bensiinä, mutta vaihdettiin kun se menesty yhdessä aiemmassa TM testissä huonosti ja autokin vaihtu huipputason SAABiin.
Valkeakoskissa Essolla on kyllä hyvä palvelu, joten siinä mielessä olisi kyllä kannattanut jatkaa. Se justiinsa harmittikin. Ja käytetään sitä bensaa vieläkin meidän yhdessä autossa.
SAAB
Kaasarivehkeissä ei taida oktaaniluku vaikuttaa kulutukseen. Näin olin itse havaitsevinani, kun kokeilin jokin aika sitten 98:a saabissa (900 varustettuna pierburgilla). Kulkupuoli kyllä parani yllättävän paljon, mistä johtuen tuli sitten poljettuakin hiukan enemmän ja kulutus nousi sitä kautta
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Mulla taas kulutus selvästi tippui kaasarikoneellakin käytettäessä 98:a ihan maantieajossakin. Jos siis lähdetään siitä olettamuksesta, että halutaan sama suorituskyky (tai suorituskyvyttömyys ) molemmilla oktaaniluvuilla.Jortsu kirjoitti:Kaasarivehkeissä ei taida oktaaniluku vaikuttaa kulutukseen. Näin olin itse havaitsevinani, kun kokeilin jokin aika sitten 98:a saabissa (900 varustettuna pierburgilla). Kulkupuoli kyllä parani yllättävän paljon, mistä johtuen tuli sitten poljettuakin hiukan enemmän ja kulutus nousi sitä kautta
Mielenkiintoista. Pitää siis varmaan kokeilla joskus toinenkin tankillinen ysikasia ja koittaa ajella samalla tavalla kuin muulloinkin.okaalto kirjoitti:Mulla taas kulutus selvästi tippui kaasarikoneellakin käytettäessä 98:a ihan maantieajossakin. Jos siis lähdetään siitä olettamuksesta, että halutaan sama suorituskyky (tai suorituskyvyttömyys ) molemmilla oktaaniluvuilla.Jortsu kirjoitti:Kaasarivehkeissä ei taida oktaaniluku vaikuttaa kulutukseen. Näin olin itse havaitsevinani, kun kokeilin jokin aika sitten 98:a saabissa (900 varustettuna pierburgilla). Kulkupuoli kyllä parani yllättävän paljon, mistä johtuen tuli sitten poljettuakin hiukan enemmän ja kulutus nousi sitä kautta
Yleensä kulutus pyörii jossain 8 - 8,6 litran välillä 95:llä
Kokeilin 98:a tankillisen verran ja kulutus oli 8,9 litraa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Jos ihan tarkkoja ollaan, niin 95 ja 98 vaatisi sytytysennakon säätöä. Saabille ei ole ilmeisesti ilmoitettu eri ennakkoja bensalaatujen mukaan, mutta mie olen ihan varma, että kulutuseron saa normaali ajossa pysymään samana tällä säädöllä. Erilainen ajettavuuskin voi johtua tasan siitä, kummalla laadulle sopivampi ennakko sattuu olemaan moottorissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllä minullakin on kaikissa vanhemmissa autoissa kulutus tippunut selkeästi 98:lla ajaessa verrattuna 95:llä ajettaessa.
Nykyisessä 9-3TA:ssa ei taas ole mitään eroa havaittavissa, sille on aivan sama mitä laatua tankkiin kaataa.
Autot joista vertailupohjaa: 900EMS -80 (K-jet/B-kone) 900i -88 (K-jet/H-kone) 900T16 aut. -88 (LH2.2/16v) Näissä kaikissa siis kulutus on ollut selvästi pienempi 98:lla ajaessa.
900 Aero -84:llä ei oikein pääse vertailukelpoisiin lukemiin kun se ei halua mennä ollenkaan 95:llä, ei kestä nakuttamatta edes vakiopaineita... Pitää varmaan hiukan käsitellä sitä ruiskua
Kaveri teki vanhemmassa Lagunassa samanlaista havaintoa, kulutus tippui/menohalut kasvoi 98:lla.
Mopoissa olen käyttänyt vain 95, nyt taidan kyllä kokeilla 98:a kun tuo uusin hankinta kuluttaa niin pirusti
Viime syksyllä hankittu mopo n.2000km ajettua ja kulutus 7,1l/100km vanha GSX750F keskimäärin 5,2l/100km.
Nykyisessä 9-3TA:ssa ei taas ole mitään eroa havaittavissa, sille on aivan sama mitä laatua tankkiin kaataa.
Autot joista vertailupohjaa: 900EMS -80 (K-jet/B-kone) 900i -88 (K-jet/H-kone) 900T16 aut. -88 (LH2.2/16v) Näissä kaikissa siis kulutus on ollut selvästi pienempi 98:lla ajaessa.
900 Aero -84:llä ei oikein pääse vertailukelpoisiin lukemiin kun se ei halua mennä ollenkaan 95:llä, ei kestä nakuttamatta edes vakiopaineita... Pitää varmaan hiukan käsitellä sitä ruiskua
Kaveri teki vanhemmassa Lagunassa samanlaista havaintoa, kulutus tippui/menohalut kasvoi 98:lla.
Mopoissa olen käyttänyt vain 95, nyt taidan kyllä kokeilla 98:a kun tuo uusin hankinta kuluttaa niin pirusti
Viime syksyllä hankittu mopo n.2000km ajettua ja kulutus 7,1l/100km vanha GSX750F keskimäärin 5,2l/100km.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
- Paikkakunta: OULU
Re: Mitä bensaa?
Viimeksi muokannut multivalve, To Joulu 07, 2006 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Niin vanhemmilla tarkoitetaan ennen vuotta 1985 valmistettuja Saabeja, sen jälkeen paikat kestävät lyijyttömän ilman lisäaineita, joten ei hätää.Breadfan86 kirjoitti:Meinaatteko et tarttis laittaa lsäaineita lyijyttömän bensan joukkoon ettei venttiilit hajoa/kulu? Mites '89 og900c:n kanssa?
Ysiviitosella ajellu nyt.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Jos tuo "mopo" on tuossa allekirjoituksessakin mainittu niin minultakin löytyy kans. Ei tosin kuluta mitään ja sijaitsee tämän kuvan vasemmassa laidassa. Hieno pyörä ja pienoismallina haastava koota, kun homma meni melkein kellosepän työksi, sormet ku nippu HK:n sinisiä ja ruuvit pieniä ku mikä.Nappe kirjoitti:Mopoissa olen käyttänyt vain 95, nyt taidan kyllä kokeilla 98:a kun tuo uusin hankinta kuluttaa niin pirusti
Viime syksyllä hankittu mopo n.2000km ajettua ja kulutus 7,1l/100km vanha GSX750F keskimäärin 5,2l/100km.
Itse aiheeseen vastaan 98E. Venttiilin suoja-ainetta olen laittanut joka toiseen tankkiin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001