CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19550
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Entä se vikakoodien luku.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja hena900 »

nalleolut kirjoitti:Entä se vikakoodien luku.

Vikakoodeista sen verran, että ensimmäinen oli vilkutuksen perusteella 12231 ja vikakoodit olivat seuraavat:

12224 ja seuraava 12112 tämän jälkeen 00000.

Nämä vilkutukset siis sain luettua. Ja tuo viimeinen oli 3 pitkää vilkutusta, se kuulemma tarkoitaa että kaikki koodit luettu.

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19550
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

12224
fuel air mixture too rich
oxygen sesor, air mass meter

12112
Learning fault in lambda(air fuel mixture adj)
vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Ok, kiitos vastauksesta, mistä kannattaisi lähteä etsimään vikaa noitten koodien perusteella?

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3240
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja Kupari »

nalleolut kirjoitti:12224
fuel air mixture too rich
oxygen sesor, air mass meter

12112
Learning fault in lambda(air fuel mixture adj)
vacuum leak,oxygen sensor,air mass meter
Eli itse aloittaisin
- alipainevuotoa, käy kaikki alipaineletkut, klemmarit, imusarjatiiviste ja alipaineoksien tiivisteetkin läpi

- tai lambda sekä imm toimivuus ja jos lambdassa esilämmityssulake niin kattoo senkin
.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Oright nyt on paljon selvempi kuva lähteä etsimään vikaa kun tietää koodit ja mistä pitää etsiä, huomenna saabi talliin ja etsimään alipaineletku murtumia jos löytyisi vika vihdoin ja viimein.

Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3240
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Omiin satkuihin ja tonnareihin uusinu aina heti alipaineletkut, ollu joko kovettuneita ja löysiä /murtuneita päät. Nuo letkut ei metritavarana paljoa maksa ja noiden puolesta ei enää tarvia vikoja etsiä moneen vuoteen.
Se venakopassa oleva huohotuslähdön huono alatiivistekin tekee käyntihäikkää jos ei napakka ja heiluu nousten ylöspäin käynnissä itsestään.
CS 2.3T manuaali -93 (t5.2 t7mod customsofta penkissä tehty by vesa67) , Volvo S40 2.0T (0,65bar) -00 , Jäsen # 2986 puh: 0405033979
Jeesiä: icarsoft vol2 volvo -96 ja Saab -98 eteenpäin obd-lukija viantsintään

hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Kiitoksia vinkeistä!

No niin satku nyt tutkittu alipaineletkujen osalta, olivat kaikki ehjät ja uusittu 5 vuotta takaperin huoltohistorian perusteella ja letkujen kunnosta myöskin päätellen kun niitä selasin, kävin KAIKKI töpselit läpi WD-40 kanssa ja hammasharjan kanssa, seuraava tapahtui: Käynnistyksen jälkeen CE valo pysyi 1 minuutin päällä ja sammui, kun CE valo sammui tyhjäkäynti alkoi "hakemaan" 600-1000 välissä ja "naks,naks trrrrrrrr,naks,naks,trrrrrrrr" ääntä kuului n.20 sek tämän jälkeen "löytyi" oikea tyhjäkäynti ja kierrosluku silloin 900, ja hyvin tasaisesti kävi, eikä pala enää CE valo 2 tunnin ajon jälkeen, epäilisin että sytytyspäätteen alapuolella oleva töpseli aiheutti oireet, tai ruiskun välissä oleva töpseli (merkintä SAAB NTC) olisi syyllinen, pitänee seurata jos syttyy tuo CE valo taas.
Saab 900i Special 8v Sedan 1987 Saab 900i 8v Combi Sedan 1985 Saab 9000 CD i16 1990

hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Terve! Eli vian aiheuttaja oli poikki mennyt takapönttö pakoputkesta, ruoste oli syönyt liitoksen pois välipöntöstä, ja tämä taas aiheutti väärät arvot ruiskuboksiin joka aiheutti CE valon palamisen. Ostettu uusi takapönttö mutta kytkimen hajottua (aiheella "mystinen kytkin") niin asennus saa odottaa, eli mitä ilmeisemmin vika on selvinnyt tämän kyseisen auton CE valon syttymissyistä.
Saab 900i Special 8v Sedan 1987 Saab 900i 8v Combi Sedan 1985 Saab 9000 CD i16 1990

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19550
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

viallinen takapönttö ei aiheuta ce valon palamista.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

duuduu
"Hirsch"
Viestit: 760
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^ Niin takana putkessa ei ole kyllä yhtään mitään, mikä voisi valon palamiseen vaikuttaa. Sattumaa vain, jos samalla korjauksella loppui valon palaminenkin.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05

hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Ok, tuo oli ainoa sanotaanko järkevä selitys tuolle CE palamiselle, toki voihan maadoituksilla olla kanssa jotain tekemistä?? Mutta ainakin happiarvot/lambda arvot ovat pakoputken rikkoutuessa varmaankin siinä rajamailla että sytyttääkö se CE valon, eli saa liikaa happea tai seokset pielessä kun pakoputki poikki.. uuden pakoputken kanssa (sain viritettyä kiinni tosin ei aivan täydellisesti) 30min käynnissä ei CE valoa, ei vikakoodeja, ilman tuota takaputkea kiinni 30min käynnissä, HETI CE valo syttyi ja pysyi päällä koko ajan, vikakoodi: 12223. Eli ehkä sattumaa ehkä ei..
Saab 900i Special 8v Sedan 1987 Saab 900i 8v Combi Sedan 1985 Saab 9000 CD i16 1990

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19550
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ennen pakoputkea kerroit että vika korjaantuo crc ja valohoidolla.
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

hena900
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Touko 28, 2010 14:19
Paikkakunta: Porvoo

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja hena900 »

Pitää paikkaansa, silloin en tiennyt että pakoputki oli menossa rikki, ja tuo WD-40 näytti auttavan mutta vain väliaikaisesti.. Varsinainen vika taitaa olla kummiskin pakoputki, kun vaikuttaa nyt siltä että saa liikaa happea tuo moottori (tai hengittää paremmin). Jokatapauksessa autossa on nyt kytkin rikki ja mittaavat korjaukset odottavat iivarisatkua, joten tuo CE asia tulee jokatapauksessa tutkittua astetta yksityiskohtaisemmin. Myös maadoitukset käyn läpi.
Saab 900i Special 8v Sedan 1987 Saab 900i 8v Combi Sedan 1985 Saab 9000 CD i16 1990

lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Eipä tuosta vikavalosta aina tiedä, itselläni korjaantui kerran mystinen vikavalon ajottainen ilmaantuminen laturin vaihdolla.
Tuo kytkimen vaihto on satkuun todella helppo homma, ahdetussa purattaa vähän enemmän mutta vaparivehkeissä helpompi, jokatapauksessa yksikkötuntien homma. Osat tietysti maksaa mitä maksaa mutta ei tarvitse erikoistyökaluja eikä nosturia.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti

Vastaa Viestiin