CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
KapteeniMahtava
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

jus kirjoitti:
Ti Joulu 24, 2019 12:23
Kiinnostavaa olisi seurata bensanpaineita ajon aikana, erityisesti kiijdyttäessä.
Joutuu jostain hommata paremman mittarin jos sen mittaa.
Ehkäpä tässä voi olla sitä suutin vikaa. Ostan uudet tulpat ja katson onko väri eroja. Noilla vanhoilla ajettu 5tkm ja mitään merkittäviä väri eroja ei ole.
9-3 SportCombi TTiD JC stg1 - 09
900 classic i16v -92
Ex. 9-3 SS BioPower JC stg1 -06
BMW R100 scrämbleri - 79
#8359

Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Askola

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja merlin »

Mulla paloi vähän ajetussa ng900 ce valo ja vaihtelin vaikka mitä. Mielestäni valon palaminen ei vaikuttanut mihinkään. Eilen illalla kuitenkin päätin irroittaa maadoitusjohdon sekä apujohdon kokonaan. Putsasin kiinnityskohdat viilalla niin että lastut lensi, koneen päästä surruutin akkukoneella ja teräsharjalla...
Nyt tuli tänään ajettua 150km ja auto on aivan eri. Kulkee kevyesti pintakaasullakin ja tomaattilootakin vaihtaa erityisen nätisti. Vikavalokaan ei oo syttynyt enää.

Suosittelen tätä sekä vaikka laittamaan lisämaakaapelin joka tötteröön.
99 2d vm. 1975
Saab 900 ng-94
#3941

KapteeniMahtava
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

Maadoituskaapelit on kyllä hapettuneet sisältä, mutta kokeilin vetää ylimääräisen maadoitukset piuhat tuloksetta. Tosin vaihdan maadoituskaapelit tässä kun kerkeää.
Sen verran bensapumppua kuuntelin että rohisee välillä.
9-3 SportCombi TTiD JC stg1 - 09
900 classic i16v -92
Ex. 9-3 SS BioPower JC stg1 -06
BMW R100 scrämbleri - 79
#8359

KapteeniMahtava
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

Tuli mitattua jakoketjun kiristin, niin tapissahan se oli, 11mm.
Jos nyt siihen keskittyisi ensiksi ja palaisi sitten tuohon laihalla käymiseen..
Autolla ajettu vasta 230tkm ja ketju venähtänyt..
9-3 SportCombi TTiD JC stg1 - 09
900 classic i16v -92
Ex. 9-3 SS BioPower JC stg1 -06
BMW R100 scrämbleri - 79
#8359

KapteeniMahtava
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

Puristuspaineet testattu ja syl1 14.5bar, syl2 12.5bar, syl3 12.5 ja syl4 14.5bar. Bilteman mittari, niin voi heittää sen +-0.5bar.
Ketjunlaahaimia ei nähnyt kunnolla että onko vaihtokunnossa, mutta ketju menee joka tapauksessa vaihtoon.
Eli kannattaako lähteä repimään kantta irti?
9-3 SportCombi TTiD JC stg1 - 09
900 classic i16v -92
Ex. 9-3 SS BioPower JC stg1 -06
BMW R100 scrämbleri - 79
#8359

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja anv »

KapteeniMahtava kirjoitti:
To Tammi 23, 2020 20:16
Puristuspaineet testattu ja syl1 14.5bar, syl2 12.5bar, syl3 12.5 ja syl4 14.5bar. Bilteman mittari, niin voi heittää sen +-0.5bar.
Ketjunlaahaimia ei nähnyt kunnolla että onko vaihtokunnossa, mutta ketju menee joka tapauksessa vaihtoon.
Eli kannattaako lähteä repimään kantta irti?
Perinteinen nyrkkisääntöhän on että puristukset saavat heittää 10% parhaimman puristuksen pytystä. Elikäs tuosta 14.5 - 10% = n. 13bar. Tuohon kun vielä otetaan mukaan tuo mittarin toleranssi, minä seuraisin tilannetta enkä tuolla perusteella vielä aukaisisi.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Avatar
huttuded
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Ei ole ilmeisesti selvinnyt teikäläisen vika vielä?

Itselläkin on tässä viime viikkoina toiminut lisävalaistuksena sisätiloissa tuo CE-valo ja koodeiksi heitellyt 12231, 12111 ja 12241, eli seokset eivät ole kohdallaan. En osaa sanoa käykö rikkaalla vai laihalla, pitäisi käyttää varmaan tulppia irti ja katsoa. Välillä olen kuulevinani pieniä poksahduksia pakoputkesta moottorijarrutuksen jälkeen.

Auto toimii kyllä muuten todella hyvin, mutta kylmänä se on kesästä asti ollut ensimmäiset pari minuuttia todella laiska. Vastaa kaasuun todella hitaasti ja liika kaasu tukehduttaa koneen. Parin minuutin ajon jälkeen toimii moitteetta. CE-valo on palanut useammin sen jälkeen kun olen tankkaillut e85 polttoainetta. Itsellä on tuo eFlexfuel -huijausloota välissä.

Starttipilotilla olen koittanut etsiä alipainevuotoja tuloksitta ja lambda-anturin jännite ainakin vaihtelee. Ruiskun lämpötila-anturin resistanssikin taitaa olla kunnossa kun kylmänä näytti ~1,5 kΩ, lämpimänä ~300 Ω. Mites tuon ilmamassamittarin toiminnan voi kokeilla, Haynesin manuaalista en löytänyt sen testaamiseksi kunnon ohjeita? Pitää myös mittailla polttoaineen paineet kunhan ehtii, tuli Biltemasta ostettua halpis-mittarikin moiseen käyttötarkoitukseen.
1991 900i 2,1l

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19550
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

16 venasen bensanpaine mittaukseen suosittelen teetettyä mittaria ja tupla banjoa eli hytikka liikkeen kautta ni mitauksia voi tehdä jakotukin päästä
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
huttuded
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja huttuded »

Löytyykö jostain tarkempia ohjeita sellaisen rakentamiseen?
1991 900i 2,1l

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19550
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10640
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

KapteeniMahtava
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Loka 08, 2012 12:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja KapteeniMahtava »

Ilman baljoja onnistuu, kun laitat T-haaran paineensäätimen ja jakotukin letkun väliin ja siihen sit se Bilteman mittari kiinni.
Omaa vikaan en toistaiseksi ole ratkaisua löytänyt, mutta jakoketjun venymisen myötä jako sen verran pielessä, että sieltä saattaa ratkaisu löytyä.
Ketju vaihtuu kunhan löydän lukkolinkin millä saan vanhan ja uuden yhdistettyä..
9-3 SportCombi TTiD JC stg1 - 09
900 classic i16v -92
Ex. 9-3 SS BioPower JC stg1 -06
BMW R100 scrämbleri - 79
#8359

anv
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja anv »

KapteeniMahtava kirjoitti:
Ke Helmi 05, 2020 11:53
Ilman baljoja onnistuu, kun laitat T-haaran paineensäätimen ja jakotukin letkun väliin ja siihen sit se Bilteman mittari kiinni.
Omaa vikaan en toistaiseksi ole ratkaisua löytänyt, mutta jakoketjun venymisen myötä jako sen verran pielessä, että sieltä saattaa ratkaisu löytyä.
Ketju vaihtuu kunhan löydän lukkolinkin millä saan vanhan ja uuden yhdistettyä..
Tuotanoin, onko sulla aikomus vedättää uusi ketju vanhalla ketjulla paikoilleen? Onnistuuko tuo 16 venasessa? Vanhemmissa ei onnistu kun tuo kiristin ei mene sisään kun se on kerran ulos tullut, muuten kuin irroittamalla se. Tällöin uusi ketju tulee tajutoman tiukalle ja jotain menee rikki.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 10640
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja jus »

Onnistuu se, kiristimen saa palautettua alkuasentoon. Uuden ketjun uittaminen vanhan tilalle muutenkin tehdään kiristin irrotettuna.

http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg1.htm

viewtopic.php?p=708599#p708599
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00

Avatar
huttuded
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Syys 11, 2019 18:47
Paikkakunta: Kuopio

Re: CHECK ENGINE valo palaa jatkuvasti, ei oireita

Viesti Kirjoittaja huttuded »

huttuded kirjoitti:
Ti Helmi 04, 2020 19:07
Ruiskun lämpötila-anturin resistanssikin taitaa olla kunnossa kun kylmänä näytti ~1,5 kΩ, lämpimänä ~300 Ω. Mites tuon ilmamassamittarin toiminnan voi kokeilla, Haynesin manuaalista en löytänyt sen testaamiseksi kunnon ohjeita? Pitää myös mittailla polttoaineen paineet kunhan ehtii, tuli Biltemasta ostettua halpis-mittarikin moiseen käyttötarkoitukseen.
Mittasin tuossa äsken uudestaan tuon anturin resistanssin ja se heittääkin jonkin verran verrattuna kuvan taulukon arvoihin. Auto on seissyt nyt noin 7 tuntia, joten oletan että lohkon lämpötila on sama kuin talon nurkassa roikkuvassa lämpömittarissa, eli -6 °C. Nopeasti laskettuna resistanssin pitäisi olla 7000 - 8840 Ω välillä. Mittasin kuitenkin 4200 Ω, joka olisi tuon taulukon mukaisesti noin +8 °C.

Voisiko tuon kokoinen heitto vaikuttaa auton heikkoon käyttäytymiseen kylmänä? Ja olisiko 20e lämpöanturi hukkaostos näiden mittaustulosten ja insinöörin aivoilla suoritettujen laskutoimitusten perusteella.

Kuva
1991 900i 2,1l

Vastaa Viestiin