Halveksittu Saab 90 - miksi ?????

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Halveksittu Saab 90 - miksi ?????

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Jotenkin tuosta noopasta on tullut uusi päähänpinttymä minulle. JAina vaan ihmetyttää mallin aliarvostus ja suoranainen halveksunta, jota se saa suotta osakseen.

Tiesittekö muuten, että Saabin mallistossa vain Sonettia on tehty vähemmän kuin 90:ä. Ysiataa yli 900.000 kpl, 99 lähes 600.000 kpl. Kajakkeja noin 550.000 kpl 95:a 110.000 kpl. mutta nooppia vain 25.000 kpl. Sonetteja noin 10200 kpl. Minulla on pihassa odottelemassa hieno klassikko Saab 99 GL -76. Niitä tehtiin kuitenkin lähes 73.000 kpl eli kolminkertaisesti koko nooppa tuotannon ja yhtenä vuotena !!!!!

Onkohan niin, että meillä on nooppamarkkinoilla liian hyvät oltavat ja sitä, mitä on, ei huomata. Myönnän, onhan se todella arkinen ja karu auto, mutta jännä juttu kuitenkin. Vielä koittaa noopallekin päivänpaiste. :)

Kaukaa viisas ken sellaisen taltioi nyt.
# 419 Vesa Pohjalainen
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Täällä Turussa noppia on ihan älyttömästi. Asun keskustassa ja tässä kulkee aika paljon autoja ohi..

Kun katselen, että "nyt tulee ysiysi", niin AINA se on noppa (noita näkyy varmaan päivittäin).

Mikä ihmeen 90-keskittymä täällä oikein on?

Osa on tosi nätissäkin kunnossa, osa ihan raatona.. Kyllä se ilmeisen kova käyttöbiili on. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
jri
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: La Tammi 17, 2004 11:55
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja jri »

Mikä tähän ysikymppisen "limited edition"-kuvioon oli oikein peruste Svenska Aeroplan Aktiebolaget'lla. Kävikö niin että varastoon ja alihankkijoille jäi 99 keuloja varastoon ja niille oli keksittävä jokin sopiva kyytipoika eli tehdään kahdesta yksi, vai mikä?
Ritari
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Tuleva harvinaisuus, jota useimmat(myös minä :oops:) ei osaa arvostaa.

Tietty jos suomen lainsäädäntö antaisi rakentaa autoja enemmän, niin mieleni saattaisi muuttua.. tai jos ylipäätään oppisin arvostamaan sedan-mallin satkua, niin sekin varmaan auttaisi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

En tidä miksi halveksitaan minusta oli hyvä peli tuo 90 vm. 86 minkä omistin kaksiviikkoa lähti käytiin kovillakin pakkasilla kuskasi töihin ja takasin moitteettomasti.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Varmaan moni ei tykkää ulkonäöstä, mutta olen kuullut muutamista suunnista samanlaisia kokemuksia kuin mitä itselle kävi: Auton muodoista alkaa pikkuhiljaa tykkäämään kun nopan omistaa jonkin aikaa. Itse pidän nyt noppaa hienompana kuin tavallista sedan 99:ä.
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Mulla tulis tän kuun jälkeen myyntiin 87 vuoden noppa (tehty 1800kpl). Jos jotain todella kiinnostaa niin myyn halvalla jos on tulossa projektiksi jollekkin.
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Olen lähes varma, että jonain päivänä minullekin tulee tarve uudemmalle autolle ja koska arvostamani asiat löytyvät nimenomaan 99 ja 90 malleista, niin 90 uusinta, mitä voin saada ;)
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Nooppaa ei arvosteta, koska se on lähes virallisesti ylivuotinen ylijäämämalli... :o

Mutta sehän ei harrastajaa haittaa, kunhan ominaisuudet ovat kunnossa! :D
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
saab84
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: La Loka 04, 2003 18:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja saab84 »

Saab ei varmaankaan katsonut tarpeelliseksi jatkaa ikivihreän 99:n jatkojalostusta. Uusien asioiden ynnääminen vanhaan perusmalliin olisi todennäköisesti ollut vaikeaa. Tilalle tuli uusi malli - 90. Tässä Saab turvautui vanhaan kikkaan yhdistelemällä eri mallien korikokonaisuuksia. Aikanaan se oli mielestäni myös jo vanhanaikainen.

Syitä, jotka varmastikin vaikuttivat auton (epä)suosioon.

Autossa ei sinänsä ole mielestäni mitään vikaa...
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Vanhanaikainen auto oli jo markkinoille tullessaan. Lähinnä ajattelinkin herätellä kiinnostusta ja erilaisia näkökulmia hyljeksittyyn malliin.

Miksi se ei voisi olla harrastamisen ja taltioimisen arvoinen?
# 419 Vesa Pohjalainen
Fundamental
"Viggen"
Viestit: 654
Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
Paikkakunta: Orivesi

Viesti Kirjoittaja Fundamental »

Eikös tuo noppa ole suomalaisten keksintö? Uudessakaupungissa muistaakseni aluksi ehdoteltiin, että nopassa olisi 900 keula ja 99 perä, mutta se ei ruotsalaisia miellyttänyt. Se olisi ollutkin jännän näköinen kapistus se :)
Saab 96 -70
Citroen Xsara Picasso HDI 2001
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Fundamental kirjoitti:Eikös tuo noppa ole suomalaisten keksintö? Uudessakaupungissa muistaakseni aluksi ehdoteltiin, että nopassa olisi 900 keula ja 99 perä, mutta se ei ruotsalaisia miellyttänyt. Se olisi ollutkin jännän näköinen kapistus se :)
Kyllä se on juuri noin. Kaikki valmistettiin lisäksi Suomessa ja pääosin myytiinkin Suomeen. Siitä johtuu, että meillä niitä on riesaksi asti ja muualla ei sitten mitään.
# 419 Vesa Pohjalainen
cc
"Viggen"
Viestit: 542
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Kai se arvostuksen puute tulee siitä että auto oli aikansa perusmalli.
Hinnat alkaen auto jolla lienee tavoiteltu muutamaa senaikaisten volyymimallien asiakkaita (Ascona, Sierra). Autossa ei kyllä ollut vikaa mutta olihan se joiltain soin jo hieman vanhanaikainen. Todellisuudessa suurin vanhanaikaisuus taisi olla ulkonäkö. Tekniikan luotettavuus, ajo-ominaisuudet ja tilat pärjäsi kyllä aikansa kilpailijoiden vastaavan hintaisten mallien seurassa. Ja korin lujuus oli huomattavasti parempi, se turvallisuus. Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, minun silmään tuo sopii, jotenkin sopusuhtaisempi kuin kaksiovinen satanen. Kai se tehokkaampien moottorien puute ja lisävarustelistan lyhyys myös laskee arvostusta.

Ostin vm -85 10tkm ajetun nelivaihteisen nopan vuonna 86 ajoin viisi vuotta, 100tkm. Kuljetuksessa oli viishenkinen perhe, muksut turvaistuiniässä. Takapenkillä oli parhaimmilaan pari isoa istuinta (katse menosuuntaan) ja välissä turvatyyny. Tuolla "varustuksella" kaksiovisuuskin oli plussaa, turvavyöt sai lasten ympärille kun pääsi työn tekemään edestä päin.

Hyvä auto jonka myin tutulle ja hän edelleen tutulle. Historia on tiedossa viime vuodenvaihteeseen asti jolloin auto taas myyty eteenpäin. Muistona on edelleen käyttöohjekirja, mukana kun sattui tulemaan kaksi kappaletta.

Kyllä hyvät nopat kannattaa pitää kunnossa. Pohjoismaiden ulkopuolella tuo on jo melkoinen harvinaisuus, tiedä vaikka arvo vielä nousisi. Tiedä vaikka itsekin vielä ...
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ei minä näy mitään syytä aliarvostaa nooppaa. Olkoon vaikka kuinka "hinnat alkaen" ja "karvalakkimalli", niin pärjäsin sellaisella monta vuotta.

Tyytyväisenä ajelin, yksinkertaista tekniikkaa --> yksinkertainenkin osasi pitää kunnossa :D

Mitään oleellista en huomannut noopasta puuttuvan, en edes tyyliä. Kaikki tarvittavat ajot sai sillä hoidettua.
Viimeksi muokannut teesalama, Pe Maalis 04, 2005 11:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin