Halveksittu Saab 90 - miksi ?????
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Halveksittu Saab 90 - miksi ?????
Jotenkin tuosta noopasta on tullut uusi päähänpinttymä minulle. JAina vaan ihmetyttää mallin aliarvostus ja suoranainen halveksunta, jota se saa suotta osakseen.
Tiesittekö muuten, että Saabin mallistossa vain Sonettia on tehty vähemmän kuin 90:ä. Ysiataa yli 900.000 kpl, 99 lähes 600.000 kpl. Kajakkeja noin 550.000 kpl 95:a 110.000 kpl. mutta nooppia vain 25.000 kpl. Sonetteja noin 10200 kpl. Minulla on pihassa odottelemassa hieno klassikko Saab 99 GL -76. Niitä tehtiin kuitenkin lähes 73.000 kpl eli kolminkertaisesti koko nooppa tuotannon ja yhtenä vuotena !!!!!
Onkohan niin, että meillä on nooppamarkkinoilla liian hyvät oltavat ja sitä, mitä on, ei huomata. Myönnän, onhan se todella arkinen ja karu auto, mutta jännä juttu kuitenkin. Vielä koittaa noopallekin päivänpaiste.
Kaukaa viisas ken sellaisen taltioi nyt.
Tiesittekö muuten, että Saabin mallistossa vain Sonettia on tehty vähemmän kuin 90:ä. Ysiataa yli 900.000 kpl, 99 lähes 600.000 kpl. Kajakkeja noin 550.000 kpl 95:a 110.000 kpl. mutta nooppia vain 25.000 kpl. Sonetteja noin 10200 kpl. Minulla on pihassa odottelemassa hieno klassikko Saab 99 GL -76. Niitä tehtiin kuitenkin lähes 73.000 kpl eli kolminkertaisesti koko nooppa tuotannon ja yhtenä vuotena !!!!!
Onkohan niin, että meillä on nooppamarkkinoilla liian hyvät oltavat ja sitä, mitä on, ei huomata. Myönnän, onhan se todella arkinen ja karu auto, mutta jännä juttu kuitenkin. Vielä koittaa noopallekin päivänpaiste.
Kaukaa viisas ken sellaisen taltioi nyt.
# 419 Vesa Pohjalainen
Täällä Turussa noppia on ihan älyttömästi. Asun keskustassa ja tässä kulkee aika paljon autoja ohi..
Kun katselen, että "nyt tulee ysiysi", niin AINA se on noppa (noita näkyy varmaan päivittäin).
Mikä ihmeen 90-keskittymä täällä oikein on?
Osa on tosi nätissäkin kunnossa, osa ihan raatona.. Kyllä se ilmeisen kova käyttöbiili on. :-)
Kun katselen, että "nyt tulee ysiysi", niin AINA se on noppa (noita näkyy varmaan päivittäin).
Mikä ihmeen 90-keskittymä täällä oikein on?
Osa on tosi nätissäkin kunnossa, osa ihan raatona.. Kyllä se ilmeisen kova käyttöbiili on. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Tuleva harvinaisuus, jota useimmat(myös minä ) ei osaa arvostaa.
Tietty jos suomen lainsäädäntö antaisi rakentaa autoja enemmän, niin mieleni saattaisi muuttua.. tai jos ylipäätään oppisin arvostamaan sedan-mallin satkua, niin sekin varmaan auttaisi.
Tietty jos suomen lainsäädäntö antaisi rakentaa autoja enemmän, niin mieleni saattaisi muuttua.. tai jos ylipäätään oppisin arvostamaan sedan-mallin satkua, niin sekin varmaan auttaisi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Olen lähes varma, että jonain päivänä minullekin tulee tarve uudemmalle autolle ja koska arvostamani asiat löytyvät nimenomaan 99 ja 90 malleista, niin 90 uusinta, mitä voin saada
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
-
- "Hirsch"
- Viestit: 951
- Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
- Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio
Nooppaa ei arvosteta, koska se on lähes virallisesti ylivuotinen ylijäämämalli...
Mutta sehän ei harrastajaa haittaa, kunhan ominaisuudet ovat kunnossa!
Mutta sehän ei harrastajaa haittaa, kunhan ominaisuudet ovat kunnossa!
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Saab ei varmaankaan katsonut tarpeelliseksi jatkaa ikivihreän 99:n jatkojalostusta. Uusien asioiden ynnääminen vanhaan perusmalliin olisi todennäköisesti ollut vaikeaa. Tilalle tuli uusi malli - 90. Tässä Saab turvautui vanhaan kikkaan yhdistelemällä eri mallien korikokonaisuuksia. Aikanaan se oli mielestäni myös jo vanhanaikainen.
Syitä, jotka varmastikin vaikuttivat auton (epä)suosioon.
Autossa ei sinänsä ole mielestäni mitään vikaa...
Syitä, jotka varmastikin vaikuttivat auton (epä)suosioon.
Autossa ei sinänsä ole mielestäni mitään vikaa...
Ei riemulla rajaa kun Saabilla ajaa
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
-
- "Viggen"
- Viestit: 654
- Liittynyt: To Elo 12, 2004 19:37
- Paikkakunta: Orivesi
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Kyllä se on juuri noin. Kaikki valmistettiin lisäksi Suomessa ja pääosin myytiinkin Suomeen. Siitä johtuu, että meillä niitä on riesaksi asti ja muualla ei sitten mitään.Fundamental kirjoitti:Eikös tuo noppa ole suomalaisten keksintö? Uudessakaupungissa muistaakseni aluksi ehdoteltiin, että nopassa olisi 900 keula ja 99 perä, mutta se ei ruotsalaisia miellyttänyt. Se olisi ollutkin jännän näköinen kapistus se
# 419 Vesa Pohjalainen
Kai se arvostuksen puute tulee siitä että auto oli aikansa perusmalli.
Hinnat alkaen auto jolla lienee tavoiteltu muutamaa senaikaisten volyymimallien asiakkaita (Ascona, Sierra). Autossa ei kyllä ollut vikaa mutta olihan se joiltain soin jo hieman vanhanaikainen. Todellisuudessa suurin vanhanaikaisuus taisi olla ulkonäkö. Tekniikan luotettavuus, ajo-ominaisuudet ja tilat pärjäsi kyllä aikansa kilpailijoiden vastaavan hintaisten mallien seurassa. Ja korin lujuus oli huomattavasti parempi, se turvallisuus. Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, minun silmään tuo sopii, jotenkin sopusuhtaisempi kuin kaksiovinen satanen. Kai se tehokkaampien moottorien puute ja lisävarustelistan lyhyys myös laskee arvostusta.
Ostin vm -85 10tkm ajetun nelivaihteisen nopan vuonna 86 ajoin viisi vuotta, 100tkm. Kuljetuksessa oli viishenkinen perhe, muksut turvaistuiniässä. Takapenkillä oli parhaimmilaan pari isoa istuinta (katse menosuuntaan) ja välissä turvatyyny. Tuolla "varustuksella" kaksiovisuuskin oli plussaa, turvavyöt sai lasten ympärille kun pääsi työn tekemään edestä päin.
Hyvä auto jonka myin tutulle ja hän edelleen tutulle. Historia on tiedossa viime vuodenvaihteeseen asti jolloin auto taas myyty eteenpäin. Muistona on edelleen käyttöohjekirja, mukana kun sattui tulemaan kaksi kappaletta.
Kyllä hyvät nopat kannattaa pitää kunnossa. Pohjoismaiden ulkopuolella tuo on jo melkoinen harvinaisuus, tiedä vaikka arvo vielä nousisi. Tiedä vaikka itsekin vielä ...
Hinnat alkaen auto jolla lienee tavoiteltu muutamaa senaikaisten volyymimallien asiakkaita (Ascona, Sierra). Autossa ei kyllä ollut vikaa mutta olihan se joiltain soin jo hieman vanhanaikainen. Todellisuudessa suurin vanhanaikaisuus taisi olla ulkonäkö. Tekniikan luotettavuus, ajo-ominaisuudet ja tilat pärjäsi kyllä aikansa kilpailijoiden vastaavan hintaisten mallien seurassa. Ja korin lujuus oli huomattavasti parempi, se turvallisuus. Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä, minun silmään tuo sopii, jotenkin sopusuhtaisempi kuin kaksiovinen satanen. Kai se tehokkaampien moottorien puute ja lisävarustelistan lyhyys myös laskee arvostusta.
Ostin vm -85 10tkm ajetun nelivaihteisen nopan vuonna 86 ajoin viisi vuotta, 100tkm. Kuljetuksessa oli viishenkinen perhe, muksut turvaistuiniässä. Takapenkillä oli parhaimmilaan pari isoa istuinta (katse menosuuntaan) ja välissä turvatyyny. Tuolla "varustuksella" kaksiovisuuskin oli plussaa, turvavyöt sai lasten ympärille kun pääsi työn tekemään edestä päin.
Hyvä auto jonka myin tutulle ja hän edelleen tutulle. Historia on tiedossa viime vuodenvaihteeseen asti jolloin auto taas myyty eteenpäin. Muistona on edelleen käyttöohjekirja, mukana kun sattui tulemaan kaksi kappaletta.
Kyllä hyvät nopat kannattaa pitää kunnossa. Pohjoismaiden ulkopuolella tuo on jo melkoinen harvinaisuus, tiedä vaikka arvo vielä nousisi. Tiedä vaikka itsekin vielä ...
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Ei minä näy mitään syytä aliarvostaa nooppaa. Olkoon vaikka kuinka "hinnat alkaen" ja "karvalakkimalli", niin pärjäsin sellaisella monta vuotta.
Tyytyväisenä ajelin, yksinkertaista tekniikkaa --> yksinkertainenkin osasi pitää kunnossa
Mitään oleellista en huomannut noopasta puuttuvan, en edes tyyliä. Kaikki tarvittavat ajot sai sillä hoidettua.
Tyytyväisenä ajelin, yksinkertaista tekniikkaa --> yksinkertainenkin osasi pitää kunnossa
Mitään oleellista en huomannut noopasta puuttuvan, en edes tyyliä. Kaikki tarvittavat ajot sai sillä hoidettua.
Viimeksi muokannut teesalama, Pe Maalis 04, 2005 11:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.