Og 900S 91 ja päästöt koholla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Og 900S 91 ja päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Vaihdoin katsastukseen uuden ilmansuodattimen , jakajan kansi ja pyörin aidot Boschit reilun vuoden takaa. Tulpat oli hieman iäkkäät, mutta mielestäni toimivat NGK BCP 7EVS ja ajettu vissiin 35-40tkm. Katti on Catco 3 tuumainen ja laitoin sen alle 2014 syksyllä. Nyt sitten ei mennytkään päästöt läpi mittauksessa , laitan arvot tähän alle. Sulkuihin ne jotka ei kelvolliset.
Tyhjäkäynnillä CO (0.6) HC (175) , O2 0.97, CO2 14.6 , Lambda 1.020
Kierroksilla 2000r/min CO (0.61) , HC 75 , O2 0.70, CO2 14.0 , Lambda 1.013

Autossa on lastu, iso keulacooleri , 3 tuumainen putki ja edellä mainittu katti . Vuosi sitten oli hyvät arvot katsastuksessa. En vaan lappua viel löytänyt . Ajettu n.450tkm :). Lataakin normaalisti 14v pinnassa ja käyntilämmöt mittarin puolivälissä .


Vaihdoin uudet tulpat katsastuksesta saadun hylkäyksen jälkeen ja pari alipaineletkua , eikä pakokaasu tuoksu vieläkään normaalille . Jo viedessä katsastukseen arvelin että jää kiinni päästöistä , koska ei sitä normaalia tuoksua putkesta tullut. Itse katsastanu sen havainnon perusteella usean auton ja nytkään ei vainu pettänyt :D.
Vaihdoin myös uudet öljyt ja suodattimen . Arvelen vain että ei suuri vika saattaisi olla ? Lievästi rikkaalla taitaa olla CO arvon perusteella . Raja-arvo taitaa olla 0.5 ja HC pitäisi olla alle 100.
Mistähän alkaisin seuraavana etsiä vikaa?
900S(T5.5) M1991(KR)
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Og 900S 91 ja päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Veikkaisin lambda anturi. Voihan se kisakattikin olla syypää. Etanolilla saat kyllä seokset laihemmalle jos on kiirus se leima saada.
Lambdan mukaan ollaan laihemmalla mut seokset on rikkaalla ja palamatonta hiukka liikaa..Onko tulppien väri millainen..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Og 900S 91 ja päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Oliko miten lämpimäksi ajettu? Kisakattia saattaa joskus joutua "piiskaamaan" kunnolla kuumaksi ennenkuin alkaa toimia.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Og 900S 91 ja päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Itellä joskus paska katti nosti tyhjäkäynti-hc:t taivaisiin, oisko ollut kierroksilla jotain 60-70 ja tyhjäkäynnillä kiipesi ainakin 300, ehkä ylemmäksikin. CO:t tosin pysyi aina rajoissa.
Noin pienellä heitolla liekö kyse lämpöanturistakaan?
Onko tulppien kärkiväli tarkistettu jos kerran on noinkin paljon niillä ajettu?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Og 900S 91 ja päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Oliskos lievää alkavaa venttiilivikaa,puristuspaineet katsoisin.Ilmeisesti moottorille ei ole tehty mitään
remonttia.
Ari 1622
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Og 900S 91 ja päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

jannevillepetteri kirjoitti:Veikkaisin lambda anturi. Voihan se kisakattikin olla syypää.
Lambda-arvon puolesta veikkaisin anturia myös. Laihakin seos voi nostaa arvoja, kun ei katti toimi optimaalisesti. Tai sitten katti ei vaan putsaa. Eihän nuo CO ja HC hälyttävän korkeita ole, katin pitäsi nuo "nollata" kyllä
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900S 91 ja päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Autosta löytyi melkein katki oleva latauksen johto. Se mikä kulkee laturista->startille. Samalla tuntuu että on tyhjäkäynti noussut hieman ylemmäs . Ei polta vieläkään latauksen valoa tms. Ajatuksena se johto vaihtaa ja Josipanilta sen tilasin jo . Tiedä sitten vaikutusta auton toimintaan , mut luulis jotain senkin merkitsevän :) ?
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900S 91 ja päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Vaihtelin sen laturilta tulevan johdon ehjään. Ainakin nyt pelaa paremmin se kierrosten laskun hidastus , kun kaasun löysää. . Löytyi vielä löystynyt maajohdon pultti , jota kiristin . Ei sekään kesää tehnyt. Vaihtelin vielä jemmassa olleet uutta vastaavat bougicordit . Hieman parani hajut kun poltin karstoja, mut ei se normaalille tuoksu pakokaasu vieläkää. Mittailin lambdan johdon liittimeltä volttiarvoja. Se väliin käy nollassa sitten kohoaa 0.9V ja jopa päälle 1V arvoihin . Tätä vaihtelua tekee jatkuvaan . Mahtaako kuulua asiaan että jännite käy lambdalla nollassa sykkimällä? Jonkun ohjeen mukaan kunnossa ollessa lambdan jännite vaihtelee välillä 0.9-1.2V

Muuta huomattavaa se että ainakin sisäpuhallin jaksaa puhaltaa ponnekkaammin , parilla säikeellä ei vissiin enää saanu riittävästi virtaa .
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900S 91 ja päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

ari_viitanen kirjoitti:Oliskos lievää alkavaa venttiilivikaa,puristuspaineet katsoisin.Ilmeisesti moottorille ei ole tehty mitään
remonttia.
Juu ei oo tehty mitään , availtu tms . Ainakaan paperitestillä ei vedä sisään putken päästä ja ei katko ollenkaan.
900S(T5.5) M1991(KR)
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900S 91 ja päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Kuuluuko tuon lambdan jännitteen vaihdella 0-1 ja hieman yli V , kuten tuossa omassa tekee? Kahdella yleismittarilla sain samaa tulosta.
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Og 900S 91 ja päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Ässässä ja muissa Lucas-ruiskullisissa on titaani-lambda, käyttäytyy eritavalla perinteiseen verrattuna. Se ei tuota jännitettä kuten "normaali" Zirkoni-lambda, joten sen mittaaminenkin on vähän hankalaa.
Todennäköisesti tuo jännitteen vaihtelu on samanlaista ja asiaankuuluvaa myös titaanilambdalla. Tosin perinteinenkin anturi voi antaa ihan normaalilta vaikuttavan 0,1-1,0 vaihtelun, mutta voi silti olla rikki.
Titaanilambdan tunnistaa ainakin vihreästä signaalijohdosta.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900S 91 ja päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Otin siitä lambdan johdosta sen jännitteen , liittimen ollessa kiinni ja maadoitin vaan koriin . Tuo liitos on sen kumisen suojan alla. Anturi on sama kuin ostaessa 10v sitten ja aiemmin päästöt ollu aina ok. Eli luultavasti se oikea lambda, mut täytyy kahtoa viel johdon väri silti.
Siis voiko olla rikki vaikka jännite vaihtelee? Jostain vaan löyty juttu jossa viallisessa arvo ei seilaa ollenkaan , mut antureitakin lienee erilaisia .

Ruiskun lämpöanturi näytti kuumana jotain 268Ohm, se liene ok?
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Og 900S 91 ja päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

Kävisin vetämässä kunnolla kuumaksi katin ja suoraan johonkin korjaamolle mittariin, sitten selviää ainakin toimiiko katti. Ei nuo arvot niin suuria ole ja jos ei käynnissä ole korvin havaittavaa vikaa, niin katti ei vaan toimi. Voisihan sinne kurkata sisälle, onko siellä kennoa ollenkaan enää. Yksi V**** oli ainakin hukannut koko pöntön tyhjäksi :?
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Og 900S 91 ja päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Niin aika heikko ois ollu katti jos kadonnu 1,5v . Mut ollu vuos takaperin ongelmia autossa, silloin tilttas parikin puola-jakaja välistä johtoa . Toinen poikki ja tarvike vaan ei ollu sopiva vastusarvoltaan .
Täytyy varmaan sitten hakea jostain mittaustodistus .
900S(T5.5) M1991(KR)
Tuomas K
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Helmi 14, 2016 00:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: Og 900S 91 ja päästöt koholla

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sukellusvene kirjoitti:Otin siitä lambdan johdosta sen jännitteen , liittimen ollessa kiinni ja maadoitin vaan koriin . Tuo liitos on sen kumisen suojan alla. Anturi on sama kuin ostaessa 10v sitten ja aiemmin päästöt ollu aina ok. Eli luultavasti se oikea lambda, mut täytyy kahtoa viel johdon väri silti.
Siis voiko olla rikki vaikka jännite vaihtelee? Jostain vaan löyty juttu jossa viallisessa arvo ei seilaa ollenkaan , mut antureitakin lienee erilaisia .
Antureita on erilaisia, ja jos tuossa on titaanilambda kuten ylempänä sanottiin, niin se lambda-anturi ei tosiaan tee jännitettä ollenkaan vaan sen resistanssi muuttuu seoksen mukaan. Jos yrität sitä mitata zirconia-lambdan ohjeiden mukaan, niin metsään menee.

Zirconia-lambdan johtojen värit lienee yleensä mustaa, valkoista ja harmaata. Jos sieltä löytyy punaista ja keltaista niin pitäisi olla titaanilambda.
Saab 900 t16 Lux, Alfa 75 3.0 V6, Alfa 159 2.4 JTDm, Vectra B
Vastaa Viestiin