99 -75 jarrut ok, seuraavaksi sytytys ja kytkin vielä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

99 -75 jarrut ok, seuraavaksi sytytys ja kytkin vielä

Viesti Kirjoittaja benicio »

Kova hinku olisi saada Juhannussaab puolentoistavuoden talviunien jälkeen ajoon ja leimalle. Muuten näyttää hyvältä, mutta jarrut on totaalijumissa. Vahva tunne on, että tuo etujarrujen ilmausnippa katkeaa ennen kuin aukeaa, ainakin ihan pyöreäksi se on jo menossa toisella puolella. Käsijarru vaikuttaisi toimivan, tai ainakin on liikettä.

http://i66.tinypic.com/1675t3l.jpg
http://i64.tinypic.com/2rnzl7s.jpg

Takajarrut on jumissa yhtälailla. Tämähän on -75 rekisteriotteen mukaan, ja eikös tuona vuotena ole käsittääkseni ihan omanlaisensa takajarrut, mutta onhan tämä satula mallia 76->?
http://i68.tinypic.com/2vt49c6.jpg
http://i65.tinypic.com/fpi53.jpg


Itse kun en osaa noille mitään tehdä, niin pitänee traileroida korjaamolle. Jos ja kun ne eivät tuosta herkistelemällä tokene ja kun ei voi itse tehdä ja säästää työn osuudessa, niin pitäisikö vaan tehdä raju ratkaisu ja vaihtaa kaikki satulat? Vai haalia jostain korjaussarjat (mäntineen)? Osaatteko kuvien perusteella sanoa noista etujarruista, onko ne myös mallia 74-> eli 54mm mäntä?
Viimeksi muokannut benicio, To Huhti 28, 2016 11:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja mestari »

näyttää siltä että leimakuntoon menee kun olisi käynyt jääradalla viime kuussa herkistelemässä
mutta jos ei tohdi odottaa niin haku toiminnolla ohjeet ja pyöränkaaren alle ns kuikuileman avain kourassa, kylä se siitä
vai oletko koskaan säästänyt 80 per tunti itse?
kannattaa jossakin vaiheessa tuokin aloittaa, vertaa seurustelu, kyllä se tikanmäki puuhun vetää tai miten se nyt oli, siitähän on olemassa erilaisia versioita
vertaisin lähinnä tikkukaramellin ottamiseen lapselta sanoi 167-176 :mrgreen:
Viimeksi muokannut mestari, La Huhti 16, 2016 15:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja benicio »

Meinaat että noistakin jarruista vielä ihan toimivat saisi? Hakua on jonkinverran käytetty ja tuntuu että niissä tiivisteitten ja mäntien vaihdossa usein se loppukaneetti on että järkevämpää olisi ollut kun olisi vaihtanut satulat. Oma osaaminen tökkää toisen etujarrun ilmausruuviin, kun ei viitsisi sitä katkaista. Kerran olen myös ajanut jarruttoman nopan korjaamolle kun meni sormi suuhun niin ei oikein ole luottoa näihin jarruhommiin. :(
Ja ei nyt kahdeksaakymppiä sentään tunnilta. Ainahan sitä voi ajatella että toivottavasti vastaava summa on tullut säästettyä jollain muulla osaamisalalla. :roll:
Osaatko sanoa noihin vuosimallikysymyksiin?
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja mestari »

sen tietää vasta kun purkaa satulat onko männät vielä kondiksessa, tiiviste sarjaa saa vielä-
ilmaruuvia voi avittaa lämmöllä taikka kopauttelee runkoon nipan lähelle ja nesua ja kokeilee kunnon avaimella purkua
tahtoo noiden jarrut olla jumissa usein.
jos männät sitten näyttää huonolta nin irtoosia on nurkissa joista saa vaihto osia tarvittaessa
taitaa löytyä vielä huolletut vaihtosatulatkin jemmasta,kun po autoja ei ole enää pihassa ajossa
jos satulan runko osat on vielä ok niin ei se pikku tiivisteremontti konkurssiin vie.
käsijarru linkun o renkaat joutuu hakeen hydr liikkeestä ne ei tule sarjassa.
eikös takasatulat näytä ihan ok vähän putsaa ja painelee mäntiä irti leimalle ja vähän kehnää.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja rr »

Kyllä noi etujarrusatulat on sen sortin harmit, etten alkais enää korjata. Jos ja kun satasella saa vaihto-osan, niin eiku irti ja uutta tilalle.

http://www.motonet.fi/fi/varaosat/495/6 ... aihtolaite
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja mestari »

onhan sekin mahdollisuus mutta saabistilta jää silloin kynnenaluset rasvaamatta, rystyset ehjiksi sekä se ilo purkamisesta kiroamisesta ja uudestaan kokoamisesta kokonaan pois
vanhojen autojen korjailuhan on verratonta ajanvietettä satoi tai paistoi. :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
vakari 1
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Huhti 06, 2008 22:20

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja vakari 1 »

Terve!

Kyllä nuo jarrusattulat näyttäisi "uuden" mallisilta. Kyllä ne vanhat satulat saa kuntoon, kun purkaa ja puhdistaa. Monesti sylinteristä ruostuu ohut kannas tiivisterenkaan ja pölynsuojakumin välistä, joka aiheuttaa jumittamista.
Itse olen kerran asentanut uudet satulat, jotka alkoivat jumittamaan ensimmäisen talviseisonnan jälkeen, josta viisastuneena olen kunnostanut vanhoja. Toimivat hyvin ja kestävät seisontaa kun voitelee osat hyvin. Toki oma hommansa on vanhan kunnostamisessa ja jos joutuu hankkimaan tiivistesarjan ja männät niin nousee hinta monesti lähelle uuden hintaa.
Korjaamolla teettäminen... He tuskin innostuvat vanhoja kunnostamaan ja jos suostuvatkin, voi hinta olla suolainen?

-Vesa A
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja benicio »

No perkele, sadepäivän ratoksi aloitin satuloiden irroittelun ihan ite. Ei kai siinä nyt mitään häviäkään. Pikkuhiljaa ne sieltä käteen jää, ja aika surullisen ruosteisilta ne etusatulan männät näytti. Kuten oikeastaan myös takana. Pistin kokonaan uudet satulat nyt tilaukseen. Uudet palat olinkin jo joskus tajunnut ostaa ja vielä vahingossa oikeat.

Jos joskus etenen kasausvaiheeseen, niin onkos jotain hyviä tipsejä missä järjestyksessä pitäisi alkaa ilmata. Joka kulmaan uudet jarrut paikalleen, ja sitten vaan piiri kerrallaan? Käsijarrrun säädössä on varmaan jotain mystistä ja vittumaista? Tajuan tästä yllättävän vähän :lol:
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja rr »

Tämä etu(käsi)jarrujumppa on todellinen SAABistien riemu :D
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja benicio »

Joo, eli jos tätä tulkitsen http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... 523-5.html
niin jos asennan takasatulat ja -palat ensin ja laitan letkut kiinni, niin sitten työ etenee jotenkin niin, että:

-etusatulat paikalleen ja letkut kiinni

-muutama vetäisy käsijarrukahvasta - mistä tiedän mikä on liikaa tai liian vähän? Eihän voi tapahtua mitään mäntöjen pullahtelua tai käsijarrun ylisäätymistä tms? Polkimeen ei saa vielä koskea?

-vaijerien säätö käsijarrukahvasta oikeaan välykseen

-palat paikalleen

-ilmaus normaalisti kulma kerrallaan

-poljetaan kunnes jarrut alkaa toimia (no eikö ne muka toimi heti kun just on ilmattu?)

-vedetään käsijarrukahvasta 5 naksausta, jatketaan pumppausta kunnes käsijarru alkaa toimia, ja sitten jatketaan pumppausta ja vedetään vielä pari pykälää. Keula edelleen ylhäällä, vai auto pyörillään alamäessä vai mistä sen tietää koska käsijarru alkaa toimia?

Pahoittelen jälleen tyhmiä kysymyksiä :roll:
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei toimi ja voi olla että joutuu ajeleen vähän aikaa ennenkuin alkaa skulaan jos alkaa, joskus joutui elsmuamaan etujarrujen kanssa äärimm.
mutta kerta kuuntelu tätä:https://www.youtube.com/watch?v=6fqC8jV6ZJs
niin homma tuntuu taas helpolta :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja benicio »

mestari kirjoitti: mutta kerta kuuntelu tätä: https://www.youtube.com/watch?v=6fqC8jV6ZJs
niin homma tuntuu taas helpolta :D
Joo, aivan tuossa pisteessä ei vielä olla :) , vaikka hiukan meinasi harmittaa kun toisen uuden takasatulan ilmausreiän kierteet oli aivan tiedottomat, varmaan jääneet kunnostamatta tai jotain. Juhlallinen tunnelma lässähti vähän kun olin just saanut elämäni ekan satulan paikalleen.
No takuuseen meni, ja lopuissa satuloissa oli kaikki ok. Ja muutenkin kunnostetut satulat vaikutti oikein asiallisilta, mm täällä varoiteltiin välyksellisistä satulalevyistä (mikä on yoke suomeksi?), mutta näissä ne oli kyllä uusittu tiukoiksi.

Kaikki vanhat satulat on nyt irroitettu (ja yksi uusikin paikallaan), meinasi siinäkin kyllä vähän usko loppua kun pulteille ei vääntötilaa liikaa ole varsinkaan edessä, ja meikäläisen jatkovarret vähän mitä sattuu, mutta kyllähän ne siitä sitten pikkuhiljaa aukeili. Ja on se kyllä mukava tunne kun tiukka pultti helppaa, ainakin versus se tunne kun se menee pyöreäksi tai katkeaa (kts tuo youtube video).

Ne etujarrujen lyhyet jarruputket korvakkeelta satulaan vaikuttavat varsin kertakäyttöisiltä, tai nostan hattua jos joku sen saa jarruletkun puoleisesta päästä auki (kuten Haynes neuvoo) jarruputken kiertymättä. No halpa osa onneksi.

Vulkanoituva teippi on muuten ihan toimiva tuote jarruputken tulppaukseen, ja myös mm lukkopihdin leukoihin kun puristaa jarruletkun lyttyyn.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja benicio »

Dodi, nyt on uudet jarrut laitettu ja toimiikin vielä. Käsijarru vaati armotonta pumppausta kässäri päällä, niin alkoi ottaa, vaikea tietysti sanoa onko ihan tasan. Jarrusatulan käsijarruvivun välystä en tosin saanut ohjearvoon, sillä vaikka kuinka veivasin kahvan säätöruuveja, niin se välys on luokkaa 2mm kun 0,5mm taisi olla oikea. Tiedä sitten kuinka dramaattista tuo on kun ei kuitenkaan tunnu laahaavan.

Sytytyksen olin tainnut syksyllä kikkailla ihan pieleen, eikä ollut ajoituslamppua mukana joten enemmät koeajot jäi suorittamatta vielä.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2169
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 99 -75 jarrut jumissa

Viesti Kirjoittaja anv »

Ton ikäisessähän saa sytkän edes hehtaarille pelkällä virtakynällä. Virta päälle, johto kiinni puolan liittimeen ja virtakynä runkoon. Pyörittää hitaasti konetta käyntisuuntaan ja kun lamppu sammuu, lyö kipinän, tarkistaa vauhtipyörän asteikolta paljonko ennakko oli.

T. Antti
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Vastaa Viestiin