900i 8V vm.1987 sammuu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen
900i 8V vm.1987 sammuu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Mistäköhän kannattaisi lähteä vikaa etsimään?
Auto on tosiaan 900i 8V vm.87 ja hörähtää käyntiin heti kun avaimea kääntää, ja parin sekunnin päästä sammuu. Uudestaan kun starttaa, sama juttu.
Kolmannella tai neljännellä kone jää käymään mutta meinaa sammua jos kaasuun ei koske, tyhjänkäynti on todella alhainen, noin 500rpm.
Aluksi joutuu pumppaamaan kaasua ja hetken päästä auto käy normaalisti tyhjänkäyntiä. Kierroksia nostaessa 2000 kohdilla kone käy vähän yskien ja tuntuu kuin meinaisi tukehtua, mutta koneen vähän lämmettyä kone käy todella nätisti eikä tukkoisuuta ole enään 2000 paikkeilla.
Lämpöisenä kone lähtee heti käyntiin ja kaikki toimii hyvin, eikä ole mitään ongelmia.
Autoon vaihdettu juuri tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä sekä ilmanputsari.
Voisiko viallinen kylmäkäynnistyssuutin aiheuttaa tämän?
Auto on tosiaan 900i 8V vm.87 ja hörähtää käyntiin heti kun avaimea kääntää, ja parin sekunnin päästä sammuu. Uudestaan kun starttaa, sama juttu.
Kolmannella tai neljännellä kone jää käymään mutta meinaa sammua jos kaasuun ei koske, tyhjänkäynti on todella alhainen, noin 500rpm.
Aluksi joutuu pumppaamaan kaasua ja hetken päästä auto käy normaalisti tyhjänkäyntiä. Kierroksia nostaessa 2000 kohdilla kone käy vähän yskien ja tuntuu kuin meinaisi tukehtua, mutta koneen vähän lämmettyä kone käy todella nätisti eikä tukkoisuuta ole enään 2000 paikkeilla.
Lämpöisenä kone lähtee heti käyntiin ja kaikki toimii hyvin, eikä ole mitään ongelmia.
Autoon vaihdettu juuri tulpat, virranjakajan kansi ja pyörijä sekä ilmanputsari.
Voisiko viallinen kylmäkäynnistyssuutin aiheuttaa tämän?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900i 8V vm.1987 sammuu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen
hyvin suurella todenäköisyydellä olet oireen lähteillä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 900i 8V vm.1987 sammuu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Kylmäkäynnistyssuutin ja sen ohjaushan toimii, kun suostuu käynnistymään. Käynnissä pysymiseen tarvittaisiin sopivan rikas seos, ohjauspainemittaus voisi johtaa jäljille. Mikä on ollut CO-arvo katsastuksen pakokaasumittauksissa?
Re: 900i 8V vm.1987 sammuu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Elokuussa katsastuksessa CO-pitoisuus on ollut aika max rajoilla, 3,45 ( sallittu on näköjään 3,50)jus kirjoitti:Kylmäkäynnistyssuutin ja sen ohjaushan toimii, kun suostuu käynnistymään. Käynnissä pysymiseen tarvittaisiin sopivan rikas seos, ohjauspainemittaus voisi johtaa jäljille. Mikä on ollut CO-arvo katsastuksen pakokaasumittauksissa?
Re: 900i 8V vm.1987 sammuu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen
No niin, nyt pääsin tutkimaan Saappia vähän tarkemmin tauon jälkeen.
Otin mielenkiinnosta ohjauspaineensäätimen irti ja avasin sen. Kävi ilmi että toinen johdoista oli irronnut joutoksestaan. Eli syy huonoon kylmäkäynnistykseen saattoi löytyä! Huomenna jos saisi johdon juotettu takaisn kiinni.
Mutta vielä varmistuskysymys oireille, eli jos ohjauspaineensäätimen piuha on irti tällöin seos on liian laiha ja kylmänä käynnistyminen käynti on huonoa?
Otin mielenkiinnosta ohjauspaineensäätimen irti ja avasin sen. Kävi ilmi että toinen johdoista oli irronnut joutoksestaan. Eli syy huonoon kylmäkäynnistykseen saattoi löytyä! Huomenna jos saisi johdon juotettu takaisn kiinni.
Mutta vielä varmistuskysymys oireille, eli jos ohjauspaineensäätimen piuha on irti tällöin seos on liian laiha ja kylmänä käynnistyminen käynti on huonoa?
Re: 900i 8V vm.1987 sammuu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Jos ohjauspaineventtiilin lämmitysvastuksen johto on poikki, lämmitys ei toimi tarkoitetulla tavalla. Kylmärikastus jatkuu pidempään, loppuu vasta kun syliterinkannesta siirtyy lämpöä johtumalla.
Re: 900i 8V vm.1987 sammuu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen
No niin, toinen johdin on mennyt poikki aivan juuresta jolloin uuden juottaminen onkin aika haasteellista. Juuri ja juuri sain uuden johtimen juotettu mutta juotos irtoaa kun johtimeen koskee.Saab16v kirjoitti:No niin, nyt pääsin tutkimaan Saappia vähän tarkemmin tauon jälkeen.
Otin mielenkiinnosta ohjauspaineensäätimen irti ja avasin sen. Kävi ilmi että toinen johdoista oli irronnut joutoksestaan. Eli syy huonoon kylmäkäynnistykseen saattoi löytyä! Huomenna jos saisi johdon juotettu takaisn kiinni.
Mutta vielä varmistuskysymys oireille, eli jos ohjauspaineensäätimen piuha on irti tällöin seos on liian laiha ja kylmänä käynnistyminen käynti on huonoa?
Re: 900i 8V vm.1987 sammuu heti kylmäkäynnistyksen jälkeen
Tilanne päivitystä, sain uuden paineensäätimen ja ruuvasin sen kiinni ja oireet vähenivät jonkin verran. Tämä jälkeen kokeilin säätää polttoaineen seossuhdetta rikkaammalle ja se auttoi huomattavasti! Nyt Saappi tuntuu pelaavan hyvin.
Mutta yksi uusi oire ilmaantui, tyhjänkäynti seilaa jonkin verran kun kone on lämpöinen. Ei pahasti mutta sen kuitenkin huomaa korvalla ja kierroslukumittarista.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mutta yksi uusi oire ilmaantui, tyhjänkäynti seilaa jonkin verran kun kone on lämpöinen. Ei pahasti mutta sen kuitenkin huomaa korvalla ja kierroslukumittarista.