Venttilien raksutus kylmänä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Venttilien raksutus kylmänä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Vaikuttaako ja mihin suuntaan kun vaihtaa synteettisistä öljyistä mineraaliöljyihin...( eli rallattaako kovempaa mineraaliöljyillä ??)

Autohan on 900 I 16 2.0 koneella.....

Forte käsitely autto vuoden verran ja taas venttiilit rallattaa....
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Onkos tuosta Forte käsittelystä muuten jotain haittaa, tai että tukkiiko paikat kun se irrottaa kaikki kuonat moottorista ?
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hakusanalla forte löytyy paljon keskustelua täältä.
Ei se mitään tuki kun vaihtaa vielä toisen kerran öljyt piakkoin sen Forte-käsittelyn jälkeen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kontki-2
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 18:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja kontki-2 »

Ei se ainakaan tota 89 mallista tukkinut rupes vaan enempi vuotaan alleen :wink:
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

oon miettiny, jotta uskaltaako fortea kaataa suoraan kannesta sisään niin että kupit saa raakaa kamaa ja antaa liota. mutta kärsiikö venavarren kumit?. toisaalta ei taida se forte mennä sinne kuppien sisälle ilman käyttämistä ( eikä juuri käynnissäkään), koska siellä kupeissa on kuulaventttiilit.
mitähän mähnää se forte on. petroolia, raskasbensaa, tolueenia, ?
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jotain raakaöljystä jalostettua se on hajun perusteella, mutta viskositeetti on veden luokkaa..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
aajule00
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2005 12:33

Viesti Kirjoittaja aajule00 »

Mitä jäykempää neste on, sitä suurempi on sen viskositeetti. Jos sen forte:n Viskositeetti on "veden luokkaa" niin valuuhan se moottorista pihalle vanhojen tiivesteiden kautta. Itselläni on Castrol 0-30W LongLife öljyt. Moottorista ei kuulu rallatusta.
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

aajule00 kirjoitti:Mitä jäykempää neste on, sitä suurempi on sen viskositeetti. Jos sen forte:n Viskositeetti on "veden luokkaa" niin valuuhan se moottorista pihalle vanhojen tiivesteiden kautta. Itselläni on Castrol 0-30W LongLife öljyt. Moottorista ei kuulu rallatusta.


No ei se Forte sieltä käsittelyn aikana mihinkään ehdi vuotaa.
(Eihän sitä koneeseen ole tarkoitus jättää)

Minä teetin vajaa vuosi sitten forte-käsittelyn ja varmaan teetän taas öljynvaihdossa.

0W ei kyllä ole Saabin speksien mukainen. Suositeltavin on 5W40 tai sitten 10W40. 5W50 öljyä käytetään paljon, mutta sekään ei ole suositeltu.

0W-öljyistä ei oltu kuultukkaan kun saabin koneita suunniteltiin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kyllä ihmettelen suuresti jos pysyy hyvin koneessa tuo 0w öljy!!!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omassani 8v koneessa käytän 0w-40 eikä tarvi lisätä tippaakaan.
Sen sijaan 5-50 öljyä meni 2l vaihtovälillä.
Ihmeellistä mutta totta..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

900i kirjoitti:Omassani 8v koneessa käytän 0w-40 eikä tarvi lisätä tippaakaan.
Sen sijaan 5-50 öljyä meni 2l vaihtovälillä.
Ihmeellistä mutta totta..
OHO!
olivatko samaa hinta luokkaa ja merkkiä?
oliko edes mobilia tuo 5w50?
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Fortesta

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Tänään tuli autoon ensimmäistä kertaa öljynvaihdon yhteydessä Forte-käsittely, eli n. 20-30min joutokäynnillä (sisätiloissa, ah) ja uudet öljyt sisään. Auto oli siis kovasti lämmin verrattuna normaalitilaan (yleensä ulkona koko ajan), mutta rallatus häipyi. Samalla tuli bensatankkiin Fortea ruiskusuuttimia varten, tämä vain varmuuden vuoksi kun mitään käyntihäiriöitä ei ole. Sitä näemmä nykyään laittaa rahaa palamaan vain sen vuoksi, että ei enää tarvitse miettiä asiaa.

Itse ajattelin ajaa noilla öljyillä ainakin parisen tuhatta ja vaihtaa 0W-50 -öljyt kesän alussa, mutta jos jollain on huonoja kokemuksia Forten "vilkastuttamasta" öljystä, niin heti vain ilmoituksia? Tällä kertaa öljynvaihto oli melko totaalinen, korjaaja-setä (T. Värjölä) jopa pyöritti startilla öljypumppua, että sieltäkin tuli kaikki ulos. Lisäksi auto on nosturilla vaakatasossa, jolloin itse öljysäiliöön ei pitäisi jäädä hirveästi mitään.

Toivottavasti ei ala vuotamaan mistään, vehje kun on kuiva.

Samalla tuli käytyä konepesussa, on se hieno taas.. Tulisi vain kesä, niin pääsisi vahaamaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fortesta

Viesti Kirjoittaja teesalama »

petteri75 kirjoitti:
Samalla tuli käytyä konepesussa, on se hieno taas.. Tulisi vain kesä, niin pääsisi vahaamaan.
Ei mulla ainakaan fortesta alkanu tiivisteet vuotamaan.

Mitäs jos menet vahaamaan vaikka Kannelmäen nesteen TI-pesuhalliin? Muutaman euron maksaa tunti... siellä on helppo pestä ja vahata jos ei muuta paikkaa talvisin ole. :D

Kyllähän aero vahauksen ansaitsee
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Mikkoimp!

Mobilia on ollut molemmat öljyt ja 0w-40 ei tartte lisiä.
420tkm ajettu vasta :roll:
Uskon että kaikilla ne 0w ei pysy sisällä.
Omani ei vuoda juurikaan koska tiivisteitä vaiheltu säkki kaupalla :lol:
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
TuomasJ
"Turbo"
Viestit: 218
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 21:08
Paikkakunta: Oulu/Kaustinen

Viesti Kirjoittaja TuomasJ »

Paljonkos tuo Forte moottorinkäsittelyaine oikeen maksaa pullolliselta ?
-90 Mercedes Benz w124 250D Man.
-91 Kawasaki ZZR 1100
Vastaa Viestiin