Automaatti 99 keskustelu jatkuu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Automaatti 99 keskustelu jatkuu

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

..siiretty ostetaan myydään palstalta.
Sana on vapaa :lol:
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Paljonko kierrokset satasen nopeudessa, ja onko noita ysiysin automaattilootia ollut eri välityksillä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Hiivatistako minä tiedän eihän niissä oo rundaria :wink:
Automaatti vaihtaa kuitenkin:
1 ->2 ~45 km/t
2 ->3 ~75 km/t
3 -> 2 KICK-Down ~90 km/t (kyllä lähtee)
2 -> 1 KICK-down ~40 km/t

:D muistissa on kuinka faijjalla oli hauskaa 70 luvulla saksan motareilla (asuttiin siellä 9 vuotta) kun hätyytteli Opeleita pois vasemmalta kaistalta :lol: Sieläpäin yksi ressukka kysyi jopa pokkana että oisko toi (meidän ´73 LEA 99) Skodan uusi malli, siinä rauhallinen faijjakin hiukan hermostui. Ultimate insult! :evil:
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

6tkm 99 tomaatilla ajaneena tuli sellainen korvakuulotuntuma, että tomaatin kolmonen olisi pituudeltaan samaa kalipeeria kun99 emsin lyhyt nelonen, joka tarkoittaisi sitä että satasen vauhdissa olisi about 3500rpm?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Että noin lyhyt on, unohdan siis tomaatit välittömästi. 99 LE, E tai EMS olisi kyllä kiva mutta nuo välitykset rassaa, pitäisi saada isoimmalla pykälällä satasen nopeudessa kierrokset tuonne 2300:n hujakoille, muten palaa liikaa löpöä ja tarvitaan korvatulppia. Sopiikos B-koneen kaveriksi 900:n 5-pykäläinen manuaaliaski jossa kasin ensiöt?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

niin, korvatulppia ei tartte jos äänieristykset on kunnossa. mulla oli se 99 gle tomaatti, ja siinä oli erinomaiset äänieristykset, 110-120 vauhti tuntui uskomattoman rauhalliselta kyydiltä, itseasiassa moottorin murina kuulosti varsin mukavalta siinä vauhdissa :). kai se on myös vähän tottumiskysymys. vanhan auton pitää myös tuntua vanhalta :)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Mä olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että huutava kone kuuluu asiaan. Jos haluaa ajaa 70-luvun autolla, ei siltä mitään 90-luvun mukavuuksia kaipaa. Satkun saa samalla rahalla, siitä löytyy äänieristystä ja viitos-vaihdetta (ai niin, tämä oli tomaattikeskustelu ;)). Mitä kulutukseen tulee, niin minä vaihdoin aikoinaan Fiatin Saabiin, enkä sen jälkeen ole sitä asiaa enää miettinyt. Totean vain, että ajonautinnosta voi vähän jopa maksaakin...

75-vuoden esitteen mukaan automaatin välitys on jopa pidempi, kuin manuaalin nelonen, joten uskon sen menevän maantiellä hyvin. Mä kyllä diggaan b-koneen manuaalilaatikkoa ihan tosissaan, mutta jos tuo auto (siis se ruskea -75 automaatti) olisi lähistöllä, olisin jo käynyt sen hakemassa. Ihan vain opetellakseni tuntemaan 70-luvun automaatin ominaisuudet... eihän sitä tiedä, vaikka ihastuisin :lol:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onkos tuollainan -75 99:n automaattilaatikko suunnilleen samanlainen kuin vaikkapa vm 1990 900S:n vaiko vieläkin vanhanaikaisempi? Se on nimittäin ainoa saabin kolmivaihteinen tomaatti jolla olen ajanut, siksi siihen vertasin.
Kyllä kaikki muut 70-luvun ominaisuudet harrasteautossa vielä sietäisi mutta en oikein sitä koneen kiekumista välittäisi kuunnella.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ng900aero kirjoitti:Kyllä kaikki muut 70-luvun ominaisuudet harrasteautossa vielä sietäisi mutta en oikein sitä koneen kiekumista välittäisi kuunnella.
17 tkm on tullut tuon vihreän mittariin siitä, kun sen liki 1,5 vuotta sitten sain. Se kulkee niin iloisesti, että annan anteeksi sen metelin. Jotkut sanovat kaasari Saabia laiskaksi, mutta heilläpä taitaa ollakin se laiska viitos-vaihde, joka sen tekee :wink:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eihän 99 ole laiska, ei edes yhdellä kaasarilla, ja ruiskuversiona se on melkeimpä suorituskykyinen :D
Muistaakos kukaan minkä verran 99:n omapaino on, kaksi- ja neliovisena? Muistin että painoetua oli ysisatkuun verrattuna about 150kg.
Ja edelleen kiinnostaisi tietää onko 99 automaatissa ollut pidempiä välityksiä, esim. jenkkiversioissa tms.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ng900aero kirjoitti:Muistaakos kukaan minkä verran 99:n omapaino on, kaksi- ja neliovisena?
Edelleen 75 esite kädessäni. 1150 kg 2-ovisena, 30 kg lisää takaovista, 10 kg automaattilaatikosta. Lukemat "Tomvikt fulltankad".
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ng900aero kirjoitti:Että noin lyhyt on, unohdan siis tomaatit välittömästi. 99 LE, E tai EMS olisi kyllä kiva mutta nuo välitykset rassaa, pitäisi saada isoimmalla pykälällä satasen nopeudessa kierrokset tuonne 2300:n hujakoille, muten palaa liikaa löpöä ja tarvitaan korvatulppia. Sopiikos B-koneen kaveriksi 900:n 5-pykäläinen manuaaliaski jossa kasin ensiöt?
Voi olla menohalut aika häviksis jollain vakioruiskulla 8:n enskalla, bensaa palaa enempi kun joutuu polkeen että jaksaa mennä.
Onkos noita 8:n enskoja saanu muuta kuin teetettynä?
B-koneen seuraks kyllä käy uudempi 5v laatikko.
Onkos tuollainan -75 99:n automaattilaatikko suunnilleen samanlainen kuin vaikkapa vm 1990 900S:n vaiko vieläkin vanhanaikaisempi? Se on nimittäin ainoa saabin kolmivaihteinen tomaatti jolla olen ajanut, siksi siihen vertasin.
Tuollainen yhdistelmä ei ole kauhean yleinen, 16tappinen turbo ja automaatti, mutta asiaan.
Noissa vanhemmissa on BW35 joka on vaihtamisiltaan kyllä selkeesti töksähtelävämpi kuin uudemmat bw37:t todennäköisesti myös välitykset on tiheämmät noissa vanhemmissa. Tuossa 37:ssa on jenkkiversiossa pidemmät välitykset, taitaa vaan olla hankala moista löytää.
Nimim. nappe on tuosta aiemmin jutellu, hakua kehiin.

Äänieristyksellä on kyllä iso vaikutus asiaan, tietty bensankulutukseen ne ei vaikuta mutta jos se olis ykköskriteeri niin ei kai sitä kannata ollenkaan harrastaa 70-luvun pelejä.
:lol:
Kyllä ainakin meidän GLE finukan kulutus pysys kohtuu siedettävänä kun kesälläkin maltto pitää motarilla nopeuden hieman alle sallitun.
Turbofinkulla tuolla ei ollu niin isoa merkitystä mutta sillä harvemmin tuli köröteltyä, eka turboni.....tiedätte varmaan mitä tarkoitan..... :D

Mutta kyllä automaatilla ajelu on niin mukavaa että sitä kyllä antaa anteeksi suuremman kulutuksen. Siihen tottuu myös tosi äkkiä, mä yritin eilen käynnistellä varaosatomaattiani ja sen jälkeen kun hyppäsin ässään starttaileen niin jo unohdin painaa kytkimen pohjaan... :D
Tuohon avoon kun jaksais tomaatin virittää niin kyllä kelpais kesällä cruisailla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7687
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

jariha kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Muistaakos kukaan minkä verran 99:n omapaino on, kaksi- ja neliovisena?
Edelleen 75 esite kädessäni. 1150 kg 2-ovisena, 30 kg lisää takaovista, 10 kg automaattilaatikosta. Lukemat "Tomvikt fulltankad".
No eipä tuossa taidakkaan olla kauheesti eroa, mulla lukee 89 ykskaasarisen 4-ovisen satkun rek.otteessa omamassaksi 1170.

Ehkä noiden 99:n lyhemmät välitykset on saanu tuntuun vaan pirteämmiltä, mun 99:t on ollu 4-v. Tosin toi avo tuplakaasari b-koneella ja nelosen enkalla tuntuu kiihtyvän niin rivakkaasti ettei tolla meikäläisen vakioässällä välttämättä pysy vauhdissa mukana, ainakin jos puhutaan sellasista vauhdeista missä hilse vielä pysyy mukana. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo ehkä se kasin enskat on vähän liikaa, seskat voisivat olla paremmat ruiskuun. Kaseja oli ainakin 90-luvun aeroissa. Yhdessä 900S:ssä vm 1990 oli tomaatti, oli ihan hauska yhdistelmä :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tetammi kirjoitti: Mutta kyllä automaatilla ajelu on niin mukavaa että sitä kyllä antaa anteeksi suuremman kulutuksen.
toi on niin totta. ja mukavuus kompensoi myös suorituskykyhäviöt (mikä on aluksi melkein shokki - hei, missä ne hevosvoimat on*). mulla 99 ruiskutomaatissa kulutus tasoittui talvellakin tuonne 11 litraan, lukema jonka alhaisuutta itsekin ihmettelin mutta monta tankillista ajoin peräkkäin samoin mittaustuloksin. ekat tankilliset ko. autolla meni jotain 14 l vauhtia, oliko auto sitten tukossa edellisen omistajan käytöstä, vaiko mun automaatinkäytössäkö oli toivomisen varaa.

kyllä mä edelleenkin ikävöin automaattia, siinä missä manuaalivaihteisella saa kiroilla liikennevaloruuhkassa, automaatilla suorastaan toivoo ruuhkaa :)

* itseasiassa kun olin ostanut tomaattitupliksen, näin yksi yö unta että se hyytyi erääseen ylämäkeen kun vääntö loppui, tohon liittyy varmaan se että laatikon säädöt ei olleet ihan kohdallaan, sai polkea melkein pohjaan ennen kuin vaihtoi pienempää (kunnes opin vaihtamaan "manuaalisesti" ja siitä se riemu alkoi).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin