Onks toi ilmamäärämittari?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Onks toi ilmamäärämittari?

Viesti Kirjoittaja palle »

Niin, tossa ilmanputsarin letkussa oleva tärkeä sähkölaite johon tulee liitin jossa on 5 kpl lattaliittimiä rivissä? Möykky on kiinni ilmanputsarin kannessa klemmarilla, sen kannen mutkan jälkeen. Auto on OG -93, 16V ruisku ja katti.
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Viesti Kirjoittaja palle »

Kotiuduin juuri Brasiliasta, ja täytyy alkaa taas rassaamaan tuota auton käyntiä kohdalleen. Kävi meinaan niin että käynti meni aivan surkeaksi, se kävi niin huonosti että ei sillä olisi mihinkään päässyt. Sitten tein sen liikkeen että otin tuon 5- lattaisen littimen irti siitä ilmanputsarin kannen luota, ja auto alkoi käymään paremmin, niin hyvin että sillä jopa pääsee liikkumaan. Kateissa ollut tyhjäkäyntikin löytyi, enää ei huuda kahtatonnia. Eihän se tietenkään kunnolla nyt käy mutta tuli vaan mieleen että oisiko tuo ilmamäärämittari sökö...
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Moottorinohjaus meni siis "limp home" tilaan. Kun ilmamäärästä ei ole tietoa, niin ECU simuloi ilmamäärän.

Sen verran on pakko saivarrella, että se vekotin on ilmamassamittari.
Ilmamäärämittari on k-jet peleissä oleva. Massamitareissa on platinalanka, joka pidetään vakiolämpötilassa. Ilman virratessa kanavassa mitataan langan vakiolämmön pitoon tarvittava teho. Tästä saadaan virtaavan ilman massa mitattua hyvinkin tarkasti.

Oletko lukenut vikakoodit? Palaako Check engine valo?
(palaako valo edes kun laitat virrat päälle?) Jos joku on vaikka ottanut polttimon pois.
Tarkista nyt aluksi onko sen massamittarin liittimet hapettuneet.

Jos otat ilmamassamittarin irti, niin sitä pitää käsitellä varovasti.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

voi olla kuumalanka poikki

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin siitä ilmamassa mittrista voi olla se kuumalanka poikki.

Muista ilmamassamittarin vioista en sitten tiedä.

Kuinkas muuten onko siellä sinetöidyn kannen alla semmosta potentiometriä mitä vois säätää?

Siis virittää autoa, eli seoksia vähän rikkaammalle.
SAAB
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

CO-säätöä ei voi kattipeleissä itse tehdä. Mutta sen IMM kannen alla voi olla vettä tms. Kuten "9000CD23T" tässä ketjussa kirjoitti

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=45
9000CD23T kirjoitti:Naputtele sitä ( ilmamäärämittarin muovista kantta ) jos se tuntuu olevan irti niin nosta se kapealla talttapäisellä ruuvimeisselillä irti.
Katso ettei siinä poterossa ole vettä johon liittimet tulevat läpi siitä pistokkeesta.
Varo ettet erehdy luulemaan sitä silikoonia vedeksi siellä sisällä.


Täällä vielä asiaa IMM:n testauksesta. Sinulla on autossasi todennäköisesti LH 2.4.2 (katalysaattori) ruisku
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5102
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

muistutan että kun kyseessä on katalysaattori auto katalysaattorin kestävyyden kannalta sillä ei ole hyväksi ajaa mikäli autossa on käynti häiriöitä sillä palamaton polttoaine tuhoaa katalysaattorin hyvinkin pian.
eli vika koodit kannattaa lukea ja kun kytket autoon virrat niin vilkauttaako mittarissa ce-valo sillä sen kuuluisi tehdä niin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Viesti Kirjoittaja palle »

Joo. Nyt tuli auto taas kuntoon. Vaihdoin meidän toisesta saabista tuon ilmamassamittarin omaani, ja johan käynti löytyi taas. Lanka oli ehjä tuossa osassa, ja kannen alla ei ollut mitään silminnähtävää vikaa. Taisi huutavaan tyhjäkäyntiinkin olla syynä tuo mittarin alkava hajoaminen, tyhjäkäynti on taas nättiä ja tasaista. Purkaamolta sain uuden, 100e oli hinta, taitaa olla uutena kallis möykky... Niin, ja kyllä se CE- valo paloi niin kauan kun kesti, saabin huollossa sanoivat että jos auto käy ja kukkuu nätisti, niin ei syytä huoleen (2 vuotta sitten, ei tämän vian yhteydessä), se valo palaa joskus ihan huvikseenkin... Miten noi vikakoodit muuten pystyy lukemaan?
Puistokemisti
"Hirsch"
Viestit: 801
Liittynyt: Ma Joulu 27, 2004 13:14
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Puistokemisti »

palle kirjoitti:Purkaamolta sain uuden, 100e oli hinta, taitaa olla uutena kallis möykky...
Ai onko :?: :!: :?: Kattelin motonetin luetteloa.... 299-388€ maksaa mokoma möykky...
palle
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Pe Loka 15, 2004 15:30
Paikkakunta: pohjois-häme

Viesti Kirjoittaja palle »

No ei se ihan halpa ole, kun ajattelee ettei hääppöinen putki ole...
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

palle kirjoitti: Miten noi vikakoodit muuten pystyy lukemaan?
'rintapellin ja sisäilmanoton pömpelin välissä roikkuu kolminapainen liitin. ainakin lucaksessa. siihen katkaisija väliin ja sit tehdään paljon monimutkaisia asioita. kyl ne ohjeetkin jostain netistä oon joskus löytänyt :D
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
antti.h
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2004 10:31
Paikkakunta: Turku

koodien luku.

Viesti Kirjoittaja antti.h »

CE valolta luku onnistuu piuhalla missä kytkin välissä. Virrat päälle ja kun valo syttyy niin virrat pois,kytkin päälle..pitäis alkaa vilkautttelemaan...sun tarvii hankkia ne koodit myös,ei kykene muistamaan ulkoota :o . Helpompi kun viet huoltoon ja ne laittaa plugin kiinni takapenkin alle ja viat löytyvät sieltä,uudemmassa ku 90-vm kone pystyy lukemaan ne, 90-vm ei pystynyt! Se liitin ei sitten välttämättä ole ihan näkyvällä paikalla siinä raitisilmakotelon vieressä vaan siellä alla kätkössä!
Vastaa Viestiin