Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
Hei kaikki,
Etsin aiempia topiceja ko. ongelmasta, mutta ei tullut täysin vastaavaa ongelmaa eteen.
Eli oma vm. 90 hyväkuntoinen Saab 900 temppuilee. Viime kesänä alkoi ongelma, jossa auto saattoi lyhyemmänkin seisomisen jälkeen temppuilla käynnistäessä. Välillä taas parin minuutin ajon jälkeen saattoi sammua kierrosten ollessa alhaalla. Epäilin akun tulleen tiensä päähän ja vaihdoin akun viime syksynä. Auto on kesäautona ja seisoo talvet lämpimässä tallissa. Nyt otettiin auto taas alle toukokuussa. Seisoi reilun viikon ajan ilman ajoa ja kun piti lähteä taas matkaan niin edes valot eivät mennyt päälle eli ei myöskään yrittänyt käynnistyä.
Joku rele taitaa siis jäädä päälle joka syö akun tyhjäksi. Usein on ollut niin, että vielä kolmen päivän seisomisen jälkeen kyllä lähtee käyntiin. Onko muilla kokemuksia vastaavasta ongelmasta? Auto on muutoin todella hyvässä kunnossa eikä katsastuksissa ole tullut kertaakaan merkintöjä.
Iso kiitos kaikista näkemyksistä.
-Esko
Etsin aiempia topiceja ko. ongelmasta, mutta ei tullut täysin vastaavaa ongelmaa eteen.
Eli oma vm. 90 hyväkuntoinen Saab 900 temppuilee. Viime kesänä alkoi ongelma, jossa auto saattoi lyhyemmänkin seisomisen jälkeen temppuilla käynnistäessä. Välillä taas parin minuutin ajon jälkeen saattoi sammua kierrosten ollessa alhaalla. Epäilin akun tulleen tiensä päähän ja vaihdoin akun viime syksynä. Auto on kesäautona ja seisoo talvet lämpimässä tallissa. Nyt otettiin auto taas alle toukokuussa. Seisoi reilun viikon ajan ilman ajoa ja kun piti lähteä taas matkaan niin edes valot eivät mennyt päälle eli ei myöskään yrittänyt käynnistyä.
Joku rele taitaa siis jäädä päälle joka syö akun tyhjäksi. Usein on ollut niin, että vielä kolmen päivän seisomisen jälkeen kyllä lähtee käyntiin. Onko muilla kokemuksia vastaavasta ongelmasta? Auto on muutoin todella hyvässä kunnossa eikä katsastuksissa ole tullut kertaakaan merkintöjä.
Iso kiitos kaikista näkemyksistä.
-Esko
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2044
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
jääkö takaluukussa valopalamaan?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
Pitää tarkistaa, onko tämä yleisempi ongelma ko. mallissa? Ei ole tullut mielenkään!
Re: Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
Mahdollista missä vain autossa. Kännykkä kameralla saa helposti testattua jääkö valo jollottamaan.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
Ongelman diagnoosin haku jatkuu:
Tänään pistettiin kaapelilla virtaa saabiin. Kertauksena siis se, että ennen tätä ei autossa mennyt valotkaan päälle eikä tapahtunut muutakaan virta-avaimesta käännettynä. Kaapelin avulla lähti käyntiin normaalisti. Tyhjäkäynnillä pidin viitisen minuutta. Tän jälkeen lähdin ajamaan ja auto kävi normaalisti. Liikennevaloissa pysyi päällä myös tyhjäkäynnillä. N. 20min ajon jälkeen ajettiin taskuparkkiin ja juuri kun oltiin saatu auto suurinpiirtein taskuun (yhä kuitenkin käytettiin kaasua) niin saabi sammui varottamatta. Tän jälkeen taas täysin sama tilanne; virta-avaimesta vääntäessä ei tapahtunut mitään, valot ei mene päälle ja auto pysyy täysin kuolleena.
Akun navat tarkastettiin ja olivat puhtaat. Akku tosiaan vaihdettu syksyllä 2015 joten täysin uusi (koska auto seisoi syksystä toukokuuhun lämpimässä tallissa).
Juhannuksen viettoon piti lähteä huristelee, mutta koska itse ainakin täysin noviisi näiden hommien kanssa eikä mitään tietoa missä vika, niin jäänee auto kotiin..
Kaikki avut taas erittäin tervetulleita. Kiitos.
-Esko
Tänään pistettiin kaapelilla virtaa saabiin. Kertauksena siis se, että ennen tätä ei autossa mennyt valotkaan päälle eikä tapahtunut muutakaan virta-avaimesta käännettynä. Kaapelin avulla lähti käyntiin normaalisti. Tyhjäkäynnillä pidin viitisen minuutta. Tän jälkeen lähdin ajamaan ja auto kävi normaalisti. Liikennevaloissa pysyi päällä myös tyhjäkäynnillä. N. 20min ajon jälkeen ajettiin taskuparkkiin ja juuri kun oltiin saatu auto suurinpiirtein taskuun (yhä kuitenkin käytettiin kaasua) niin saabi sammui varottamatta. Tän jälkeen taas täysin sama tilanne; virta-avaimesta vääntäessä ei tapahtunut mitään, valot ei mene päälle ja auto pysyy täysin kuolleena.
Akun navat tarkastettiin ja olivat puhtaat. Akku tosiaan vaihdettu syksyllä 2015 joten täysin uusi (koska auto seisoi syksystä toukokuuhun lämpimässä tallissa).
Juhannuksen viettoon piti lähteä huristelee, mutta koska itse ainakin täysin noviisi näiden hommien kanssa eikä mitään tietoa missä vika, niin jäänee auto kotiin..
Kaikki avut taas erittäin tervetulleita. Kiitos.
-Esko
Re: Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
Mitä näkyy latauksen merkkivalon suunnalla? Syttyykö merkkivalo, kun kytkee virrat päälle ja sammuuko kun moottori käynnistyy? Jos ei syty tai ei sammu, latauksessa on vikaa.
Onko yleismittaria käytettävissä? Mikä on akun napajännite moottorin käydessä?
Onko yleismittaria käytettävissä? Mikä on akun napajännite moottorin käydessä?
Re: Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
olikohan ne maajohtojen kunto ja kiinnitys tarkastettu akun vierestä syylärin nurkalta???
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
Latauksen merkkivalo kyllä syttyi kun käynnisti ja sammui heti mottorin käynnistyessä. Aiemmin autossa on ollut ongelmaa, jossa auto on lyhyen ajon jälkeen sammunut ja latauksen merkkivalo on syttynyt (esim. tultaessa risteykseen), mutta on näissä tapauksissa aina käynnistynyt kun on polkenut hieman kaasua ja homma korjaantunut siten. Nyt siis moottorin sammuessa kaikki kojelaudan valot on myös pimeenä eli mikään ei pala eikä auto inahdakaan ja auto sammui täysin varoittamatta.jus kirjoitti:Mitä näkyy latauksen merkkivalon suunnalla? Syttyykö merkkivalo, kun kytkee virrat päälle ja sammuuko kun moottori käynnistyy? Jos ei syty tai ei sammu, latauksessa on vikaa.
Onko yleismittaria käytettävissä? Mikä on akun napajännite moottorin käydessä?
Valitettavasti yleismittaria ei ole käytettävissä eikä kukaan kaverikaan satu olemaan tässä Hki alueella asian suhteen sen osaavampi tai omista edes yleismittaria.
Re: Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
Lisättäköön vielä se, että autolla ajettu 35 000km, jos se mitään lisäarvoa tuo.
Re: Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
Tarkotatko että ajettu 350 000km? Tosiaan yleismittarilla pitäis ensin katsoa lataako Tietäisi mistäpäin alkaa vikaa lähestyä.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
Lienee akun laturi hajalla. Tänään kun kaapelilla käynnistettiin niin alkuun ei meinannut startata mutta vähän aikaa kun piti kaapeleita kiinni niin lähti, mutta heti kun irroitti niin sammui. Eli ei näytä lataavan. En sitten tiedä, miten voidaan selittää se, että yhtälailla eilen oli auto pimeenä, mutta kaapeleilla käynnistyi pirteästi ja pystyi sen 20min jopa ajamaankin?
Re: Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
Lataussäätimen voisi (aluksi) yrittää vaihtaa. Halpa investointi.
Re: Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
Lataussäädin vaihtoo. Halpa ja yleensä sillä korjaantuu. Katso samalla ettei laturin hihnat luista. Se kun välillä voi ajaa pidempään,voisi johtua esim. siitä,jos lataussäädin hajonnut,niin saattaa ladata kierroksilla,mutta ei tyhjäkäynnillä. Myös hihnat voivat luistaa välillä ja välillä ei. Mutta säädintä epäilen,ehkä hiilet loppu tai koko säädin sökö. Jännitteensäädin Bosch vastuksella 9.90e motonet. "Täysin" Bosch tuote 34.90e. Mulla kyllä tuo halvempikin on kestäny vuosikausia.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
Kiitokset vastauksista. Pitääpi siis koittaa vaihtaa tuo jännitteen säädin. Onko simppeli operaatio tai löytyykö jostain selkeitä ohjeita sattumoisin?
-Esko
-Esko
Re: Saab 900 vm. 1990 vaihdettu akku tyhjenee
Helppo kuin mikä. Säädin on laturissa kiinni kahdella ruuvilla. Ne auki ja säädin vedetään pois ja uus paikalleen. Ruuvit saattaa olla tiukassa ja ovat vähän ahtaassa paikassa,ei kannata nylpätä kantoja huonoilla työkaluilla. Joku muu voisi lisätä muita huomioita hommasta mitä unohdin
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316