Check engine ja päästöt oli vialla sekä siisti lux nähty

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 989
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Check engine ja päästöt oli vialla sekä siisti lux nähty

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Moi,

Tuli vietyä eilen vanha herra (900i 16v -91) katsastukseen ja ukko parka reppasi päästöistä:

Tyhjäkäynnissä CO pitoisuus seilasi 0,5 ja yli 2,0 välillä (raja 0,5)
HC 90 1000 (raja 100)

No muuten meni ok, mutta pakokaasut pitää säätää uudestaan.

Ja kaiken lisäksi katsastuksen jälkeen CE-valo paloi koko ajan.....(ennen on palanut silloin tällöin, kuitenkin suht harvoin)

Onko ideoita mitä tekis?

Terv Sami R.
#986
Viimeksi muokannut Red Dragon, To Maalis 24, 2005 09:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Ilmamassamittari on melko potentiaalinen vikakohde. Toinen on sitten lambda-anturi.
Tarkista vielä lambdan esilämnmityksen sulake, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Pakokaasuja ei voi muuten itse säätää, vaan lambda ja IMM välittää säätötiedot ECU:lle.

Jos sulla on LH2.4.X ruisku niin voit purkaa myös vikakoodit ongelman selvittämiseksi:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11553
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 989
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Ilmamassamittari motonet:298egee.......

tarttee varmaan käydä purkaamolla, purkaamolla...

Missäs muuten lambdan esilämmityksen sulake mahtaa olla?
(katalysaattori kesti muuten pirun kauan lämmettä testitilaisuudessa vaikka olin ajanut jo vartin verran)

T:Sami
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo IMM on melko kallis uutena. Sulla on sitä yleisempää mallia. Varmasti saat käytetyn ehjän joltain klubilaiselta sopuhintaan.

Lambdan esilämmityksen sulake on muistaakseni sulake nro 1 eli konehuoneen keskuksessa ensimmäisenä.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 989
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Vika löytyi (ehkä)

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Jep,

Tuli sitten käytyä Metrossa "edullisella" tarkastuksella, nimittäin tech kiinni, virhekoodit ja analyysi yht max. 10 min = 27Euroa!!!!

No lambda-anturihan siellä oli sökönä techin mukaan, mutta mistä tiedän mikä anturi sinne kuuluu (ja missä se on)?

En muuten viittinyt vaihdattaa sitä Metrolla, nimittäin hinta oli 280 egee :?: :?: :?:

Motonetti näyttää myyvän reilulla 50 eurolla, mutta onko niitä erilaisia olemassa 900 i 16V -91:een?


Terv Sami R.
#986
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

se riippuu montako piuhaa menee lambdalle ! eli konepelti auki apukuskin puolella siinä heti kohta tuulilasista akkuun päin on liitin joka menee lambdalle .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 989
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Pakokaasut kunnossa.

Eli lambda-anturi oli sökö.

Vähän oli varaosien hinnoissa eroa: Metro 288egee- motonet 65 egee..... :?:


T:Sami R.
#986
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Hienoa, ei ollut edes kallis korjata :)
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin