Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

Tehdäänpä tähän tällainen aloittelijan opas jäähdytysjärjestelmän ilmaukseen.

Eli tuossa kytkimen tiivisteiden vaihdon yhteydessä jouduin ottamaan jäähdyttäjän pois tieltä ja ajattelin, että rastikos tuo ja hyvä välillä huuhdella. No, eipä vaikuttakaan olevan aloittelijalle aivan yksinkertaista.

Periaatteessa siis ymmärtääkseni näin: lämmitys täysille ja järjestelmä tyhjäksi siitä syylärin juuressa olevasta tyhjennystulpasta, vettä läpi kunnes pelkkää kirkasta vettä tulee ulos. Tulppa kiinni, ilmausnippa auki ja jäähdytinnestettä (ohjekirjan mukaan tilavuus on 10 litraa) hitaasti paisuntasäiliöön kunnes ilmausnipasta tulee pelkkää nestettä läpi. Nippa kiinni ja sitten käyttäminen lämpimäksi ja nesteen lisäys.

Ongelmana on, etten saa sinne järjestelmään kuin viisi litraa. Ihmettelin ensin ja ajattelin että kaipa se siitä vajeltuu ja lisätään sitten. Ensimmäisellä kerralla unohtui laittaa lämmitys täysille ja avata se sisätilalämmittimen kennon venttiili. Ensin meni hyvin, tasaista käyntiä ja kaikki reilassa. Pian kuitenkin alkoi tulla nokista pakokaasua ja käynti meni epätasaiseksi ja lopulta ei pysynyt käynnissä ollenkaan. Uusi yritys toistaen ohjekirjan ohjeet tyhjentämisestä alkaen. Vaan toisella kertaa menestys ei ollut kummoisempi. Heti aluksi ei tuntunut kuin käyvän kolmella pytyllä ja nokista pakokaasua taas eikä jaksanut käydä polkematta ollenkaan tyhjäkäynnillä. Ykköspytyn tulppa oli musta kun katsoin. Putkia painelemalla selvisi, että siellä korisi kovasti, joten ilmaa vaikuttaisi siellä olevan.

Eli siis, arvon keskustelijat, mitä minä teen väärin? Ja mitä konehuoneessa oikein tapahtuu näiden virheiden seurauksena? Unohtuiko jotain, kuten esimerkiksi se mystinen moottorilohkon tyhjennystulppa, joka kirjassa mainitaan olevaksi joissain malleissa? Missä tämä tulppa sijaitsee? Harjaantumattomalla silmälläni etsimällä en kyennyt sitä löytämään.
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Ei sieltä läheskään kaikkea saa pois, moottoriin jää nestettä, kennoon, letkuihin jne.
Se 10litraa on tilavuus, kun täytetään täysin kuiva järjestelmä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

Aivan. Tarkoittaako tämä siis, ettei järjestelmää saa täysin puhdistettua? Toiseksi tämä tyhjäkäynti, vaikuttaa siis siltä että kone tukehtuu bensaan. Onko jokin termostaatti tjsp syypäänä vääräänlaiseen seokseen?
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Lohkon tyhjennystulppa on vm 84 asti pakosarjan alla lohkon kyljessä lohkolämmittimen liitoskohdan vieressä ja vm. 85 alkaen pakosarjan alla lohkolämmittimen jalassa.

Eikö kirjassasi mainittu termostaattikotelon ilmausnipan avaamista täyttövaiheessa? Täytetään nippa avattuna, kunnes nipasta tulee pelkkää nestettä, sitten nippa kiinni ja jatketaan täyttämistä merkkiin saakka.

Ja kun ollaan 99/90/900-alueella, voisi mainita vielä, että 99/90:ssä ilmataan lisäksi lämmityslaitteen hanan yhteydessä olevasta nipasta.

Ovatko tulpanjohtojen liittimet perille saakka painettuna?
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Oliko paisuntasäiliön korkki kiinni kun käynnistit moottorin järjestelmän täytön jälkeen? Kannattaa jättää korkki pois paikoiltaan ja käyttää moottori niin lämpimäksi että termostaatti aukeaa. Ainakin oma kokemus on että sitä ilmaa voi olla runsaastikin "jumissa" moottorin syövereissä jos järjestelmä pääsee paineistumaan eli lämpiämään heti täytön jälkeen korkki kiinni.
Käyntihäiriö voi olla erillinen vika vaikka ilmaantuki samaan aikaan. Onko sytytysosia käytetty irti rempan aikana? Tulpanjohdot esim kunnolla kiinni ja oikeassa järjestyksessä? Jos vain tuo mainittu ykkösen sytytystulppa on musta niin voi olla että se meni vain rikki just nyt. Tarkista muutkin jos et jo tehny sitä. Jos muut on samassa kunnossa niin sitten taas katseet vois kääntyä kylmäkäynnistyssuuttimeen ja sen toimintaan.

edit: Siinähän tuliki jo vinkkiä sytkäpuolelle.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

Juu, kyllä on tulpanjohdot kiinni. Oli siellä toinenkin tulppa mustana, ja pieniä käyntiongelmia kylmänä ollut ennenkin, muttei mitään näin pahaa. Lähinnä tulee mieleen, että olisiko murjonut jotakin jäähdytintä poistaessa, ehkä pyörijää, mutta kyllä sekin aivan ehjältä näyttää.

Termostaatin luota aukaisin kyllä ilmausnipan. Käytin kyllä hetken ilman korkkia ja nyt kun katsoin oli siellä vähän pinta vajonnutkin.

Pitääpä etsiä tuo tyhjennystulppa ja vielä kertaalleen tyhjentää sekä täyttää jäähdytysjärjestelmä.

Toisin sanoen hypoteesi on nyt, että tämä jäähdytysjärjestelmän ilmaus ei ole niinkään yhteydessä käyntiongelmaan. Kylmäkäynnistyssuuttimen liittimeen en ollut koskenut ja näytti tuo olevan paikoillaan.
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

Puhdistin sen syylärin alla olevan maadoituspisteen kun arvelin että sitä jäähdytysnestettä lie roiskunut sinnekin. Sama ongelma jatkuu, mutta tarkennuksena sanottakoon että huonon käynnistymisen jälkeen käy tyhjäkäynnillä oikein mallikkaasti kunnes kone lämpiää ja ongelmat alkavat silloin. Käynti muuttuu epätasaiseksi tasakaasulla ja lopuksi ei vain jaksa käydä vaan sammuu polkematta.
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
Predatori
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Mittaa tulpanjohdot sekä puolanjohto yleismittarilla. Uusissa ohmeja 4-7 riippuen johdon pituudesta. Paljon ajetuissa voi olla 7-10. Yli 15 ohmin ovat jo rikki. Kannattaa myös vilkasta se puolan reikä,johon johto tulee,onko hapettunut. Virranjakajan kopan ja pyörijän kunto myös.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Klopelo
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 14:53
Paikkakunta: Helsingfors

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Klopelo »

Tapahtunut sitten viimeisen. Puhdistelin vähän lisää maadoituspisteitä, vaihdoin pyörijän, virranjakajan kannen (molemmat olivat selkeästi vaihdon tarpeessa, ihmekös tuo, kymmenen vuotta olivat siinä olleet hapettumassa), tulpat ja moottorin lämpötila-anturin vaihdoin vanhaan toimivaan, jonka olin talteen jättänyt sekä puhdistelin ilmamassamittarin spraylla ja liittimiä tarkistin. Näillä toimilla tuo käyntiongelma lämpimänä vaikuttaa talttuneen ja jäähdytysjärjestelmä vaikuttaisi myös pelaavan niinkuin pitää eikä ilmaa ainakaan nipasta enää tule. Annas kattoo ny kun tekee pitemmän kierroksen, että alkaako keittää. Kylmänä käy edelleen epätasaisesti, mutta niin on toki jo pitemmän aikaa tehnyt, se lienee tästä problematiikasta erillinen kysymys. Pitänee paneutua foorumin keskusteluihin tästä aiheesta ja katsastaa myös se kylmäkäynnistyssuutin. Kiitoksia avusta!
900i 2.0 16v -90 "Efraim"
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja pevi »

Viimeviikolla vaihdoin vm87 16V Turbon jäähdytysnesteet. Avasin myös lohkon tulpan ( 19mm pultti ), mutta sieltä ei tullut enää mitään ulos. Jäähdyttimen kennon kautta olin sitä ennen saanut koneesta n. 5 litraa nestettä ulos. Kone oli kylmänä vaihtotyötä tehdessä, eli termostaatti kiinni.

Olisiko sieltä lohkon kauttakin kuulunut vielä tulla nestettä? Vai onko se vaihtoehtoinen tyhjennyspaikka jäähdyttimen tulpalle?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Lohkon tyhjennystulpan sisäpuolelle kertyy jäähytysjärjestelmän karsta ja paikkausaineet. Poistotulpan irrottamisen jälkeen reikään pitää usein tarjota piikkiä tms. murtamaan kertynyt sakka auki.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Jäähdytysjärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja pevi »

jus kirjoitti:Lohkon tyhjennystulpan sisäpuolelle kertyy jäähytysjärjestelmän karsta ja paikkausaineet. Poistotulpan irrottamisen jälkeen reikään pitää usein tarjota piikkiä tms. murtamaan kertynyt sakka auki.
Voi pahus näinhän se olikin 3 vuotta sitten, kun tyhjensin järjestelmän viimeksi :oops:
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin