900:sen ostaminen
900:sen ostaminen
Olen suunnitellut ysisatasen Saabin ostamista (1994 vanhempaa mallia). Hinnoiltaan näyttävät olevan varsin edullisia, mutta on alkanut mietityttää, minkälaisia kilometrejä 900:set yleensä kestävät: myynti-ilmoituksissa on näkynyt jopa yli 400 000 km:n mittarilukemia. Myöskin kiinnostaa, minkälaisia vikakohtia näissä autoissa ilmenee, ja onko olemassa joitain kori-,vuosi-, ym. malleja joita ei kannata missään nimessä/kannattaa ehdottomasti ostaa, sekä tietenkin kokemukset ko. autoista.
saab 900
Saabin "heikot kohdat " ? ------- Onko sellaisia lainkaan ???
No joo, itelläni on ´87 900:n kaasariversiona ja mittarissa taittuu kohta (vasta) 240 000km. Henk. koht. olen kyllä ajanut tuosta vain noin 25 000km mutta oikeastaan ongelmitta.
Edellisessä vastuksessa mainittiinkin ovista, muita ongelmakohtia voisi olla konepellin sivut (kohta jossa "SAAB" - teksti) ja kaipa pelti akun alapuoleltakin lähtee helposti ruostumaan (jos akku pyörän edessä alhaalla) , edessä alapallonivelet kuulemma kuluu herkästi ?, vaihdelaatikon kestävyyttäkin on jossain kirjoituksissa epäilty ?, itse olen hieman taistellut sähköliitinten huonon kytkennän vuoksi sekä takaluukun lattian kulmissa alkaa olla paikan tarvetta.
Kaikesta huolimatta, en vaihda helpolla merkkiä, menee edelleen kuin juna eteenpäin ! Uskollinen Sotaratsu !
hza
Onnea ostolle.
No joo, itelläni on ´87 900:n kaasariversiona ja mittarissa taittuu kohta (vasta) 240 000km. Henk. koht. olen kyllä ajanut tuosta vain noin 25 000km mutta oikeastaan ongelmitta.
Edellisessä vastuksessa mainittiinkin ovista, muita ongelmakohtia voisi olla konepellin sivut (kohta jossa "SAAB" - teksti) ja kaipa pelti akun alapuoleltakin lähtee helposti ruostumaan (jos akku pyörän edessä alhaalla) , edessä alapallonivelet kuulemma kuluu herkästi ?, vaihdelaatikon kestävyyttäkin on jossain kirjoituksissa epäilty ?, itse olen hieman taistellut sähköliitinten huonon kytkennän vuoksi sekä takaluukun lattian kulmissa alkaa olla paikan tarvetta.
Kaikesta huolimatta, en vaihda helpolla merkkiä, menee edelleen kuin juna eteenpäin ! Uskollinen Sotaratsu !
hza
Onnea ostolle.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Minä ainakin heilutan kaasarimallien lippua korkealla, jos luotettavuudesta jokapäiväisessä ajossa puhutaan. Ovat lähestulkoon idioottivarmoja toimimaan, vaihdelootan tuhoavia vääntöpiikkejä ei ole (vs. turbo) ja jos jotain menee pieleen, niin on ainakin tilaa puuhastella konehuoneessa Kaasarin jäätymisiltäkin säästyy, kun laittaa aika-ajoin Masinoolia tankkiin.
Kaasarimallitkin ikävä kyllä ruostuvat siinä missä muutkin, mutta muuten erinomaisia kiirettömään ajoon
-Ville
Kaasarimallitkin ikävä kyllä ruostuvat siinä missä muutkin, mutta muuten erinomaisia kiirettömään ajoon
-Ville
Juu, ovien alareunat ruostuu aika helposti, ainakin 5-lovisissa vaihdelaatikoissa on jonkin verran laakerivikoja (sen kyllä kuulee helposti, pitää tasaista ulinaa kun on veto päällä), etujarrusatulat kannattaa tarkistaa (pakittaa vähän kovempaa ja jarruttaa, klonksahtaa jos on kulunut), alapallonivelet ja ulommat vetonivelet on aika kulutustavaraa.
Suosittelisin itse 8-venttiilistä ruiskukonetta, on aika pomminvarma vehje, oikeastaan se joku Boschin ohjausboxi (siellä kuskin puolen lokasuojassa) saattaa joskus mennä rikki. Silloin auto sammuu kuin saunan lyhty, mutta boxeja saa jopa monilta huoltoasemilta (hinta n.60euroa).
Automaateista ei ole itsellä kokemuksia kuin yhdestä, mutta se toimi ainakin ihan hyvin. 300tkm on käytänössä vasta sisäänajo vanhalle satkulle...
Suosittelisin itse 8-venttiilistä ruiskukonetta, on aika pomminvarma vehje, oikeastaan se joku Boschin ohjausboxi (siellä kuskin puolen lokasuojassa) saattaa joskus mennä rikki. Silloin auto sammuu kuin saunan lyhty, mutta boxeja saa jopa monilta huoltoasemilta (hinta n.60euroa).
Automaateista ei ole itsellä kokemuksia kuin yhdestä, mutta se toimi ainakin ihan hyvin. 300tkm on käytänössä vasta sisäänajo vanhalle satkulle...
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
-
- "Aero"
- Viestit: 323
- Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
- Paikkakunta: Porvoo
Kone kestää, ei ole vielä ikinä pettänyt lopullisesti, nykyisessä on yli 335 000 km. Kaikenlaista pientä löytyy: Lämmityslaitteen hana, ohjaustehostin, vesipumppu, pallonivelet, jarrut jne. Kuluvaa osaa niinkuin muissakin autoissa.
Alkavat olla nuo klassikot jo siinä iässä, että tärkein tarkistettava on PELLIT. Erot ovat aika huimia yksilöiden välillä. Ovien alareunat, takaluukun lattia/vasen takapyöräkotelo, etummaiset runkopalkit, akun "lattia", jousilautaset edessä, tunkin paikkojen keskikohta ja sitä rataa. Hyvässä yksilössä kaikki on ok, huonossa kaikki ennenmainitut ja pari muuta kohtaa mädät. Tosin hitsaaminen on halpaa ja harvoin on Saab niin huonossa kunnossa, että yli 100 euroa tuhraantuu hitsauksiin jos omaa suhteita.
Hanki joko 900C (kaasutin + ohjaustehostin) tai 8v ruisku. Ovat varmoja pelejä. 16v aiheuttaa paljon enemmän rahanmenoa (=kalliimpaa tekniikkaa) ja 2.1 on asia erikseen. Minulla on siitä vähän huonoja kokemuksia kestävyyden suhteen.
Autothan ovat todella halpoja, jopa 1500 eurolla saatat saada hyvän käyttöpelin vuosiksi, kunhan varaudut kuluvien osien uusimiseen. Saman ikäisestä Toyotan rimpulasta saat maksaa enemmän ja saat puolet vähemmän tilaa ja ajo-ominaisuuksia.
Alkavat olla nuo klassikot jo siinä iässä, että tärkein tarkistettava on PELLIT. Erot ovat aika huimia yksilöiden välillä. Ovien alareunat, takaluukun lattia/vasen takapyöräkotelo, etummaiset runkopalkit, akun "lattia", jousilautaset edessä, tunkin paikkojen keskikohta ja sitä rataa. Hyvässä yksilössä kaikki on ok, huonossa kaikki ennenmainitut ja pari muuta kohtaa mädät. Tosin hitsaaminen on halpaa ja harvoin on Saab niin huonossa kunnossa, että yli 100 euroa tuhraantuu hitsauksiin jos omaa suhteita.
Hanki joko 900C (kaasutin + ohjaustehostin) tai 8v ruisku. Ovat varmoja pelejä. 16v aiheuttaa paljon enemmän rahanmenoa (=kalliimpaa tekniikkaa) ja 2.1 on asia erikseen. Minulla on siitä vähän huonoja kokemuksia kestävyyden suhteen.
Autothan ovat todella halpoja, jopa 1500 eurolla saatat saada hyvän käyttöpelin vuosiksi, kunhan varaudut kuluvien osien uusimiseen. Saman ikäisestä Toyotan rimpulasta saat maksaa enemmän ja saat puolet vähemmän tilaa ja ajo-ominaisuuksia.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
-
- "Hirsch"
- Viestit: 938
- Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
- Paikkakunta: Jyväskylä
itellä iha ekana autona 900 aero Turbo 16valve vm-84. Sillä on joku akka ajellu viimeset 12vuotta kunnes mää sen kesällä ostin itelleni. En tiiä millo on remonttia viimeks tehty ku öljy vaihto on ollu viimeks vuonna 2000 alussa mutta kilometrejä ei kuitenkaan oon kertyny ku vähä reilu 2000km.
Vaihdelaatikko on tällä hetkellä vaihdossa ja turbossa on muutama sisäinen hius halkeama. Ulkopuolisesti ruostetta on etu kaarien päällä ja konepellin etu reunassa. toista etu lokasuojaa on jouduttu hitsaamaan jonkun verran ja ite hitsasin peräluukun pohjan laijasta laitaan, siitä saumakohdasta.
Vaihdelaatikko on tällä hetkellä vaihdossa ja turbossa on muutama sisäinen hius halkeama. Ulkopuolisesti ruostetta on etu kaarien päällä ja konepellin etu reunassa. toista etu lokasuojaa on jouduttu hitsaamaan jonkun verran ja ite hitsasin peräluukun pohjan laijasta laitaan, siitä saumakohdasta.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o