99:n startti jää päälle

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

99:n startti jää päälle

Viesti Kirjoittaja jariha »

Jo toisen kerran teki 99 Gls76 sen, että startti jäi päälle eikä lopeta millään. Ensimmäinen kerta oli marraskuussa. Tänään oli pakkasta reilu 20 astetta ja lämppärinjohto oli irronnut, joten se ei hörähtänytkään ensimmäisellä kerralla ja samalla jätti startin pyörimään tyhjää. Akku on hyvä, mutta minkäs teet. Se vain pyörii ja pyörii, eikä sitä saa lopettamaan. Eka kerralla ehdin irrottamaan akun, nyt en ehtinyt paikalla, kuin vasta sitten, kun akku oli jo tyhjä (starttaajana siis vaimoni).

Mistä moinen voi johtua? Ilmeisesti startista kuitenkin, mutta mitä sille voi tehdä?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

solenoidi jää jotenkin päälle, voi olla esm öljyinen niin silloin tulee pikeentymää ja se on semmosta jankkia pakkasilla.
Eli pien jumppa saapin tiimoilta ja startti irti, ellei vika löydy lukkopesästä.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Sainpahan motivaation vaihtaa pakosarjan tiivisteet ;)

Eli pakosarja laskettu alas ja startti aivan mustan mönjän peitossa. Irrotin startin liittimet ja putsasin ne. Pitäiskö mun tehdä vielä perusteellisempaa työtä?


PS. Pakosarjan pörinöihinkin löytyi syy. Tässä kun on kaksihaarainen lähtö, joista toisen haaran mutterit olivat tyystin kadonneet. Eli siitä, mistä pakosarja yhtyy etuputkeen. Tiivisteet vaikuttivat kaikilta osin vast'ikään vaihdetuilta, jos niistä mitään voi päätellä...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Kiinnitin pakosarjan ja kun kiinnitin ladatun akun, startti oli edelleen päällä 8O. Vaihekin oli päällä, joten vähäsen se säikäytti. No, vaihe vapaalle, rämppäsin virta-avaimesta, vasaroin vielä starttia ja yritin uudestaan. Nyt kaikki toimi normaalisti. Pörinätkin oli kurissa :D. Mutta vikapiste on vielä paikallistamatta...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

puritko sen startin? en tiedä miten 99:ssä tapahtuu mutta eiköhän se jotenkin aukene. ensin kaikkien osien putsaus, sitten kevyt rasvaus.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ensi kerralla jos startti jumittaa niin kokeile ottaa sen heräte irti niin selviää onko vika startissa vai esim virtalukossa.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

mikkoimp kirjoitti:puritko sen startin? en tiedä miten 99:ssä tapahtuu mutta eiköhän se jotenkin aukene. ensin kaikkien osien putsaus, sitten kevyt rasvaus.
En purkanut, vaan puhdistin päältä päin. Minulla on tuolla pari vara-starttia, joista pyrin "rakentamaan" yhden toimivan. Mikäli se vika nyt starttiin paikantuu...

Sikäli mielenkiintoista yhteensattumaa, mutta viime talvenkin ainoat harmit (siis sellaiset harmit, jotka estävät autolla ajamasta) kohdistuivat starttiin, tosin tuon vihreän starttiin, jonka silloin vaihdoin...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

muodostuu kyllä semmosta "tervaa" varsinkin pakosarjan alla olevaan starttiin että aivan varmasti jossain vaiheessa jämähtää!
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jpetke
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 08:41
Paikkakunta: Kangasala

suapin starttausonkkelma...

Viesti Kirjoittaja jpetke »

Mulla kävi samoin 90:n kanssa kun hölmö menin lainaan sen vaimolle. Tosin lopputuloksena on hajonnut startti, ei tyhjä akku. Iski vaimolle paniikki kun auto puski eteenpäin vaikka sen sammuttikin:)

Mutta sen aiheuttaja ei ole startti vaan virtalukon pohja, joka sullakin siis rikki. Motonetistä saat halvimmalla 24,90 (ainakin 90: ja 900:n...)...

että tällassia...
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: suapin starttausonkkelma...

Viesti Kirjoittaja jariha »

jpetke kirjoitti:Mutta sen aiheuttaja ei ole startti vaan virtalukon pohja, joka sullakin siis rikki. Motonetistä saat halvimmalla 24,90 (ainakin 90: ja 900:n...)...
Kiitos uskonvahvistuksesta. Sanoin kyllä heti tapahtuman jälkeen vaimolle, että seuraavalla kerralla rämppäät reilusti virta-avaimesta...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Useimmiten syy löytyy juuri virtalukon pohjasta. Pahimmissa tapauksissa on palanut koko auto, mutta harvemmin. Virtalukon pohja on suhteellisen helppo vaihtaa ensimmäisenä ja jos oireilu jatkuu, niin startin vaihto seuraavaksi.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Se saattaa myöskin olla vaihdelaatikosta tulevan maadoituskaapelin korinkiinnityksessä. Jos on ruosteessa niin ei maadoitu siinä.
Oli ainakin meidän vanhassa -83 900:ssa. Häviää kuin otta pultin irti ja viilaa tuoretta peltiä näkyviin, ja ruuvaa takaisin paikalleen.

____________________
900i -84 (kohta t8 ic)
9000 cse 2.0t -95
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

rr kirjoitti:Useimmiten syy löytyy juuri virtalukon pohjasta. Pahimmissa tapauksissa on palanut koko auto, mutta harvemmin. Virtalukon pohja on suhteellisen helppo vaihtaa ensimmäisenä ja jos oireilu jatkuu, niin startin vaihto seuraavaksi.
Muutaman tommosen tapauksen olen nähnyt. Ne startille menevät kaapelit syttyy tuleen ja sittenpä siitä puuttuukin enää vähän huonoa tuuria, kun auto palaa ilmiliekeissä. Olenkin miettinyt, että miten tuollaisessa tilanteessa pelastaisi autonsa parhaiten? Olisiko vanhaan autoon päävirtakytkin hyvä lisävaruste?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Akkukaapeli irti ja aika äkisti. Tosin navat ja kengät lämpenevät kunnon oikosulussa niin paljon, että ilman suojakäsineitä tai työkaluja niihin ei ole koskemista.

Olikohan about 20 vuotta sitten, kun poikasena vaihdoin pihalla 96:een etuputkistoa ja onnistuin vahingossa kääntämään toisen puolen 'sarven' jumiin startin pluskaapelia vasten. Muutamassa sekunnissa pluskaapeli sulatti kuorensa ja syttyi palamaan. Akku keitti ja navat sulivat. Ehdin kuitenkin napata papukaijapihdeillä maakaapelin irti sulaneesta navasta ennen totaalista tuhoa. Aikaa ehti kulua ehkä 10 sekuntia, vaikka se tuntui ikuisuudelta.

Vahingot: Akku sökö, pluskaapeli sulanut, samoin muut sen lähellä olleet muoviosat. Todellinen vaaratilanne oli se, että akku olisi saattanut hyvinkin räjähtää silmille, mikä ei ole lainkaan harvinaista oikosulussa. Opetus oli kova mutta tehokas: Ei niin pientä remppaa, etteikö akkukaapelia voisi irrottaa. Myös suojavarusteita tulee nykyään käytettyä usein. Suojalasit eivät montaa euroa maksa, toisin kuin silmäleikkaus.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Aika paha vähältä piti tilanne , ei tosiaankaan tuu aina ajateltua ja mitenkä se onkaan vaikea irroittaa tuo kaapeli , kun työskentelee laturin tai startin kanssa , puhumuttakaan muusta remontista, täytyypä muistaa vasta edes.
Vastaa Viestiin