Takapyöränlaakeri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Takapyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja hene- »

Osaako kukaan selittää vaihe vaiheelta takapyöränlaakerin vaihdon?
Kyseessähän on uudemman mallinen laakerointi, eli vm.88.

Onnistuuko tuo vaihtotoimenpide perustyökaluilla omassa tallissa?
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

on todella helppo homma ja onnistuu varmasti! siis jos ostat sen koko hässäkän etkä pelkkiä laakereita jotka varmaan on lämmöllä sinne laitettu..

rengas pois
jarrusatula irti (ei kannata letkua irrottaa)
jarrulevy pois
napamutteri auki
vanha laakerihärpäke pitäisi lähteä ihan vetämällä.
ohut kerros vaseliinia napaan
ja eikun kokoamaan


näin suurinpiirtein muistelisin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Kappas vain, onnistuisiko noin helpolla!

Mitäs tarkoitat tuolla "koko hässäkällä"? :D
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

laakeri/napa yhdistelmä ei pelkkä laakeri.........
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

motonetista kun sen ostaa niin siinä tulee se johon pyörän pultit tulee kiinni.
eli pelkät laakerit jos vain ostaisi laakeriliikkeestä niin varmasti saisi paljon halvemmalla mutta voisi tuottaa ongelmia vanhojen irrotus ja uusien tilalle saanti..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Entäs sitte noiden kiristyksien kans?
Mihin momenttiin ne pitäs vääntää?

Miten toi napamutterin irrotus, kannattaako eka rengas paikallaan ja auto alhaalla vääntää sitä auki?
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

momenteista en osaa sanoa mutta ei järjettömän tiukkaan ~yhtä tiukkaan kun ali avattaessakin.
voihan sen tietysti ensin vähän löystyttää rengas paikallaan, ainakin jossei mopoa ole...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kiristysmomentti jossain 200Nm tietämillä, ellei ollut ylikin. Eli suomeksi sanottuna "ähkymomenttiin". Ja se napakappale vaihtuu kokonaisuudessaan kaikkein helpoimmalla. Niinkuin edellä kuvailtin, jarru veks, levy irti, napakappale veks, uusi tilalle ja kasaus.

Matti

p.s. muista jälkikiristys
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
rampe_58
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 18:23
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja rampe_58 »

Se uudempi laakeri on sellainen prässäämällä koottu paketti, jonka korjaaminen ei onnistu. Eikä sitä ole kai korjattavaksi tarkoitettukaan. Sen vaihto tosiaan on niin helppo juutu, kuin siinä alkupäässä on jo kerrottu. Kiristysmomentti ei vaikuta laakerien kireyteen (tietääkseni) lainkaan, siis kaeskimutteri niin kireälle, että ei irtoa. Joku vuosi sitten vaihdoin pihalla tunkin päällä (kessäaika kylläkin). Enpä muista oliko siellä jotain lukitusta??
Vastaa Viestiin