99 kytkimistä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

99 kytkimistä

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Osaisikohan joku fiksumpi ehdotella, miten tässä nyt olisi helpointa edetä? Itsellä ei ole mitään aiempaa kokemusta 99 tai muistakaan ei-gm Saabeista..

Tuli hankittua 74-vuotinen 99, jossa ollut alunperin 1.85 triumph kone. Nyt siellä nököttää 77-vuotinen b-moottori.
Tässä nyt pienten tutkimusten jälkeen on selvinnyt, että eihän tuo ole koskaan ollut käytössä tuolla b-koneella. Laturi, virranjakaja, kaasari yms. on alkuperäiset ja noista nyt on jonkinmoinen selvyys, mitä kaikkea joutuu tekemään.

Sen sijaan kytkin tuottaa enemmän päänvaivaa. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin 77 kytkimellä on ollut polkimen perässä pääsylinteri. Tuossa rungossahan kytkimen toiminta on taas vuodelta 74, eli siinä polkimen perässä on nestesäiliö. Jotain viritelmää siis lienee tehtävä, jotta homma lähtee pelaamaan. Pitääkö purkaa vanha poljinsysteemi pois ja rakentaa uudemman mallinen pääsylintereineen tilalle, vai onko jotain helpompaa tapaa?

Kysymys siis lyhyesti, että mitenhän tuossa olisi kaikista järkevintä ja kustannustehokkainta edetä, jotta tuon paletin saa pelaamaan..?
Tarkoitus olisi saada tuosta nyt ensin käynti-/ajokuntoinen rekisteröintiä varten ja sitten alkaa ihmetellä kunnollista projektia tuosta. Ts. myös jotain toimivia ranetuksia tuohon saa ehdottaa väliaikaisratkaisuksi..
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 kytkimistä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

askartelee siihen vaikka 900:Sen tehostimen ja sylinterin ni riittää jatkossa vaikka turbotukseen..


mutta onhan triumph sylinterissäkin säiliö joka jaettu kytkin / jarru

oletan ettei homma ole muuta kuin sopivan putken väliin laittaminen että toimisi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 kytkimistä

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

No prhana, jos sitä mieltä olet, että se noin yksinkertaisesti suostuisi pelaamaan, niin pitää käydä teettämässä sopiva putki tuohon ja kokeilla mitä se sanoo.

Kattoo tuon virallisemman mallisen version tai satkun tehostimella/sylinterillä olevan version sitten kun on saanut tuon jonkinlaiseen ajokuntoon ensin.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Darco
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Huhti 25, 2010 21:21

Re: 99 kytkimistä

Viesti Kirjoittaja Darco »

Mitä? Ei kai ole sama säiliö kytkimelle ja jarrulle ole triumpheissa? Vai tajusinko väärin?

Mulla ei ainakaan ole kun on tollanen peltipytty kytkimelle ja jarrulle oma muovisäiliö tehostimen edessä.
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 kytkimistä

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Ei ole siis sama säiliö, vaan just tuo peltipönttö kytkimelle siinä polkimen yläpuolella.
Nyt on letku työsylinterin ja säiliön välillä sekä kova usko ja luotto, että lähtisi pelaamaan tuolla tavoin ihan ok.
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Vastaa Viestiin