Mitenkäs kun tämmönen idea tuli kun saabissahan on vaiheloota koneen perässä, Yhdessä Sprint 205 pösössä oli Audin loota kasikoneen perässä ja kone kuskin takana. Tämmönen on kytenyt jo pitkään mielessä. Eli onko kukaan ikinä nähnyt että saabin koneella olis tehty keskimoottori takaveto auto. Jotenkin muistelen että B-ryhmän ensimmäisissä autoissa olis ollu Saabin kone?? Muuta niin vaikeaa en keksi kuin vaihteen siirtimien tekeminen. Voi olla että ensi kesänä tämmönen projekti alkaa.
Kaveri laittoi kananpää Skoda 120:seen koko og 900 t8:sin paketin taakse. Kuulemma menee jäällä aika mukavasti kilon paineilla Itse en ole laitetta tositoimissa nähnyt.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
Vauhdinmaailmassa oli joskus esittely erittäin nätistä og900:sesta jossa oli kone siirretty takapenkin paikalle.Taisi tehoakin olla lähemmäs 300hv.Oli liikenteessä ja tietysti ruotsissa.Tehty juuri takavedon takia...ja tietenkin painonjakauman.
Eli eiköhän sitä joudu keväämmällä uuteen projektiin. Takatukivarret pitää kehitellä ja joutuuko sitten putkirunkoa rakentamaan perään. Kytkin on helppo kun se on nesteellä. Vaihteen siirtimet pitää vaan fiksailla jotenkin.
laittaisin kuvia ja jutun siitä hurrin tekemästä keskimoottori saabista
jos osaisin,kun se on mulla tässä koneella...sähköpostina tietysti halukkaille voin laittaa
kaverilla oli rakenteilla fiat 127, johon tuli 900i 8-venttiilinen kone ruiskulla....piristettynä, kun työskentelee viritys pajassa....en oo sen jälkeen ollu jutuissa mutta jäälle se oli ainakin tarkotus viedä....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
En malttanut olla tähänkin vastaamatta. Canalilla tuli joskus vosi sitten sellainen Britti (romutarha)sarja, jossa kolmimiehiset joukkueet kilpailivat autorakentamisen ja kilvanajon jalossa taidossa. Annettiin olisiko ollut 600 puntaa rahaa ja 24 h. aikaa ja tehtäväksi ensin ostaa vähintään 2 autoa ja yhdistää ne ralliautoksi ja ajaa sillä sitten kilpaa. Kisan voitti sellainen yhdistelmä, jossa oli Fiat unon kori ja Saab 900 automaatti takakontissa. Joukkue oli jokin autoalan insinööriopiskelijoiden muodostama ryhmä, nuoria pojankoltiaisia, mutta hyvän päälle jo ymmärsivät. Että sillä tavalla.
Suomalaisten autoinsinööriopiskelijoden RaceAbout-projekti: roadster keskimottorilla (Saab B204L). Autostahan on ollut paljon juttua mm. autolehdissä. http://www.raceabout.fi/car_techfeatures.php
Maailmantapahtumassa Ellivuoressa oli , oliskos ollut Latviasta , kaveri joka oli tehnyt tonnariinsa keskimoottorin ja takavedon.
Kehui ajo-ominaisuuksia.
Hän ajeli sillä ratakisoja ja piti käyttöautona. Sanoi, että ei olis menny enää katurekisteriin kyseisenä tapahtumavuonna.
Vesapo taitaa muistaa tarkemmin.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Ajatus keskimoottorista on jonkin aikaa vaivannut myös allekirjoittaneen päätä, onneksi ja valitettavasti ajan ja tilan puute estää toistaiseksi rakentelun, mutta jonain päivänä vielä...
Tarkoitus olisi änkeä tonnarin tekniikka takapenkin paikalle ja muuttaa kori kaksioviseksi. Huoltotoiminta tapahtuisi isohkon takaluukun kautta. Homma toistaiseksi täysin visio-asteella, mutta ajatus itää...
Tätä on pähkäilty kavereiden kanssa kerran jos toisenkin. Tulos on ollut se että helpointa olisi käyttää tonnarin apurunkoa ja etupään ripustusta tolppineen. Eli kone tulisikin poikittain tonnarin edes vähän vahvemman laatikon kanssa. Tämä tekisi takapään ripustuksesta vähän järkevämmän, satkun ripustus on periaatteeltaan hyvä mutta ainakin vakiokulmilla aivan p:stä.
Lisäksi voisi käyttää 2.3 konetta. Vaihteensiirron osia voisi käyttää jostain jaapponinkikottimesta missä on vaijerikäyttöinen vaihteensiirto. Koneeksi B234 ja potentiaali ei heti lopu kesken.