99:n apulaitehihnan kiristin
99:n apulaitehihnan kiristin
Laturinhihnan kiristys ei onnaa kun laturin hihnankiristimen/laturin korvakkeen kiinnitys tuntuu olevan aivan löysä alemmasta kiinnityskohdasta eli sieltä
moottorin takaa. Pultti kuitenkin tuntui olevan kireellä vaikka kiristin hölskyi aivan irti. Onko siä joku pusla vai? Saako niitä vielä mistään? Lienee ainoa kunnollinen työkalu sen alemman pultin aukaisuun 13 mm räikkälenkki.. Ja vielä kyssäri, onko jollain kokemusta ton vesipumpun siivapyörän irroittamisesta pumpun ollessa kiinni? Saako pyörivän siivapyörän pultteja auki tai ainakaan enää kunnolla kiinni? Ois meinaan vähän helpompi ropata kun on aika ahdas... Kiitoksia vastahuksista!
moottorin takaa. Pultti kuitenkin tuntui olevan kireellä vaikka kiristin hölskyi aivan irti. Onko siä joku pusla vai? Saako niitä vielä mistään? Lienee ainoa kunnollinen työkalu sen alemman pultin aukaisuun 13 mm räikkälenkki.. Ja vielä kyssäri, onko jollain kokemusta ton vesipumpun siivapyörän irroittamisesta pumpun ollessa kiinni? Saako pyörivän siivapyörän pultteja auki tai ainakaan enää kunnolla kiinni? Ois meinaan vähän helpompi ropata kun on aika ahdas... Kiitoksia vastahuksista!
-84 99 GL, -71 96, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: 99:n apulaitehihnan kiristin
Kaippa tuo on samanlainen kuin H-koneisessa 900:ssa...
Puslathan siellä on. Irroittaminen on pikkasen v-mäistä kun se pitkä pultti osuu rintapeltiin ennenkuin laturi lähtee irti. Joten se laturin jalka pitää irroittaa ensin lohkon kyljestä. Muistaakseni 4kpl kuusiokolopultteja. Ei sinänsä iso homma, vaatii vain vähän näpräämistä.
Puslathan siellä on. Irroittaminen on pikkasen v-mäistä kun se pitkä pultti osuu rintapeltiin ennenkuin laturi lähtee irti. Joten se laturin jalka pitää irroittaa ensin lohkon kyljestä. Muistaakseni 4kpl kuusiokolopultteja. Ei sinänsä iso homma, vaatii vain vähän näpräämistä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: 99:n apulaitehihnan kiristin
Oukei.. Niin se oli se laturin pultti.. En nyt just muista miten se siä oli. Mut varmaan sillä laturin pultilla jos satkussakin on. 99 vielä vähemmän tilaa
Mistähän noita puslia kannattais kysellä?

-84 99 GL, -71 96, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24618
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 99:n apulaitehihnan kiristin
Motonet muistaakseni myy + pcs jne jne
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 99:n apulaitehihnan kiristin
Jees! Pirkkalan motonetti tosin sano eioota mutta katotaa! 

-84 99 GL, -71 96, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: 99:n apulaitehihnan kiristin
Noni löyty! Tänks 

-84 99 GL, -71 96, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: 99:n apulaitehihnan kiristin
Siis mitä löytyi? 99:n laturin vetopään pusla on lyhyempi kuin takapään. Laturin pitkä kiinnityspultti on M8. Motonetin lista tarjoaa edelleen vuodesta toiseen 99:iin samoja laturin puslia kuin 900:n. Siellä koritarvikehyllyssä on kyllä 8 mm sisäreiällä olevia isoja puslia, joista lyhentämällä ja pienemmäksi sorvaamalla saa tehtyä puslat 99:n laturille. Ja vielä enemmän pienentämällä saa helan hihnankiristimen/laturin tukitangon alapäähän.
Vesipumpun hihnapyörän ruuvit saa ja kannattaa irrottaa ja kiinnittää pumpun ollessa paikallaan. Ei se pumppu vaihdon yhteydessä taitaisi hihnapyörineen edes mahtua tulemaan pois.
Vesipumpun hihnapyörän ruuvit saa ja kannattaa irrottaa ja kiinnittää pumpun ollessa paikallaan. Ei se pumppu vaihdon yhteydessä taitaisi hihnapyörineen edes mahtua tulemaan pois.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99:n apulaitehihnan kiristin
Noniin ei mennytkään ihan niin helposti purkkiin.. Löytyi 10mm keskireijällä varustettu hela (osanumero 10-3023, hela laturituki saab, ja ihan ysiysiin) joka ei mene edes tuon laturin hihnan kiristimen reijän läpi, helan halkaisija joku 22 mm , tuen reikä noin 18 mm. Mutta eipä toi käy siihen laturin jalan puslaksikaan kai koska siinä on se 8 mm pultti ja tuon helan reikä 10 mm. Ja siis hakusessa nimenomaan se kiristäjän/tuen hela/kiinnike/asia, en ollut aluksi ihan varma mitä siellä edes on ennen purkamista. Siellähän tosiaan oli vain se prikka ja kumitiiviste enemmänkin kuin hela, ja vain moottorin puolella. Pitäisiköhän olla molemmin puolin? Juu sorvaamallahan tuonne sais helan isommastakin. Mikäs tuon tuen pultissa olevan noin 10 mm paksuisen "holkin" tarkoitus on? Siinä on hahlo johon tuki sopis. Pitänee alkaa sorvailemaan noita heloja.. Kaippa tohon joku prikkaviritys pitää tehdä nyt ainakin väliaikasesti..
-84 99 GL, -71 96, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347
Re: 99:n apulaitehihnan kiristin
Tangon alapäähän kuuluu samantapaimen hela kuin laturin jalkaan, halkaisijaltaan pienepi ja lyhyempi vaan. Olisiko se kumitiiviste ja holkki vanhan helan jäänteet? Holkin ympärillä kuuluu olla kumikerros, joka estää laturia nojaamasta metallisesti pultin kylkeen. Omassa 99:ssä holkin kumit oli kadonneet ja tanko oli pureutunut holkin kyljen läpi nojaamaan pulttiin. Samalta kuulostaa tuo sinun kuvailemasi tilanne.
Jos alkuperäisyys ei ole tavoite, paremman tangon voisi käydä hakemassa jostain purku-90:nstä. Siinä olisi pidempi holkki alapäässä ja yläpäässä varustus hihnan kiristämiselle mutteria pyörittämällä.
Jos alkuperäisyys ei ole tavoite, paremman tangon voisi käydä hakemassa jostain purku-90:nstä. Siinä olisi pidempi holkki alapäässä ja yläpäässä varustus hihnan kiristämiselle mutteria pyörittämällä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99:n apulaitehihnan kiristin
Oukei.. Se "kumitiiviste" oli tosiaan sitten joko vanhan helan jäänteitä tai jonkun oma viritys. Juu tanko nojasi pultiin ja siltä se tangon alapää myös näytti. Pitääpä katsoa jos joku purkaa 90:stä jos siinä tosiaan vähän kehitellympi sovellus, eipä sitä kukaan huomaa että ei oo ihan orkkis. 

-84 99 GL, -71 96, -96 ng 900 s, Opel Ampera -12. Edellieset: Fiat Brava s -96, Opel Kadett 2d Sedan -71, -85 og 900i 2d sedan, -89 og 900 16i Combi #6347