Nopassa heikko puhallus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Cullin
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Pe Touko 22, 2015 19:40

Re: Nopassa heikko puhallus

Viesti Kirjoittaja Cullin »

Nyt tuli voideltua vaijerit ja putsattua röörit paremmin paineilmalla. Säätö toimii mutta lämpötilan muutos tulee melko kovalla viiveellä. Ihan kuin jotkut röörit olisivat vielä tukkeessa. Ja ilmaa pukkaa muuten hyttiin väkisin vaikka lämppäri olisi pois päältä. Hanassa jokin vika?
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
Cullin
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Pe Touko 22, 2015 19:40

Re: Nopassa heikko puhallus

Viesti Kirjoittaja Cullin »

On tullut korjattua nyt tuo lämmönsäätöpaneeli ja vaijeri liikkuu ja hana liikkuu. Täysillä lämmöillä tulee silti haaleaa ilmaa hyttiin, tuulilasille lämpimämpää kuin naamalle. Voisko olla termarissa vikaa tai ilmaa järjestelmässä kun ei tuo auto ole mitenkään saabimaisen lämmin..?
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nopassa heikko puhallus

Viesti Kirjoittaja jus »

Naamalle (kojetaulun keski- ja sivusuuttimet) tulee lämmitettyä ilmaa vain, jos läpät on winter-asennossa ja tiiviit. Kesäasennossa näistä suuttimista tulee ulkoilma sellaisenaan. Talviasennossa ulkoilman tulo noihin kanaviin on tukittu, lämmityskennon kautta kulkenutta lämpimämpää ilmaa pääsee niihin. Rakenteesta johtuen se kuumin ilma kuitenkin aina menee tuulilasille. Rajoittamalla ilman virtausta jalkatilaan voi saada kojetaulun suuttimista vähän lämpimämpää.

Säätöpanelin vaijerikiinnityksiä korjatessa voi vaijerin säätö muuttua. Onko hanan vipu täysin auki-asennossa silloin kun nupista lämmitys on kierretty kuumimpaan asentoon?

Jos käytettävissä on infrapunalämpömittari, voit arvioida termostaatin toimintaa, mittaa termostattikotelon pintalämpötila, imusarjalta hanalle tulevan letkun kohdalta hanan nipan lämpötila. Jos mahtuu mittarilla sohimaan, niin myös hanalta kennolle menevän putkinysän suunnalta pitäisi näkyä samaa lämpötilaa jos hana ei rajoita virtausta. Kennolta hihnan yli pumpulle menevän putken lämpötila pitäisi olla jo alempi, jos kennon kautta lämpöä on saatu siirrettyä matkustamoon virtaavaan ilmaan.

Tukkoinen kenno voi luovuttaa lämpöä ilmaan huonosti. Todella tukkoinen kenno voi johtaa siihen, että suuri osa virtauksesta menee letkussa olevan ohivirtaushaaraan suoraan pumpulle.

Jos hanassa oleva termostaatti rajoittaa hanan aukeamista, tehokkain lämmitys jää saamatta. Tämän ketjun edelliselle sivulle marraskuussa 2016 laittamani linkit taitavat vieläkin tomia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Cullin
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Pe Touko 22, 2015 19:40

Re: Nopassa heikko puhallus

Viesti Kirjoittaja Cullin »

Jees. Kennon päältä/alta on putsattu neulasista täysin ja läppä on winter asennossa nyt talvella. Kyllä autossa on tasaisen lämmin mutta muista kuin tuulilasin suuttimista tulee semmosta lämmintä haaleaa.Voisi varmasti tulla lämpimämpääkin. Lämmönsäätövaijeri on asetettu oikein ja se sulkee/avaa hanaa niin paljon kuin sen on mahdollista (löytyy muuten videota siitä).

Eikös siinä hanan lähellä ole se yksi ristipää jolla voisi säätää tuota lämmitystehokkuutta (joka on tosin pahassa paikassa)?

Ja en sitten yhtään tiedä kuinka tukkosia noi vesiletkut on jos nekin vaikuttaa tuohon huonoon lämmöntuottoon.. kyllä ne ainakin lämpee kuumiksi.
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
Vastaa Viestiin