900 GLE - ei käynnisty kuumana

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tupamaa
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Joulu 06, 2016 14:59

900 GLE - ei käynnisty kuumana

ViestiKirjoittaja Tupamaa » Ti Joulu 06, 2016 15:13

Vuoden 1979 Saab 900 GLE (museorekisterissä) käynnistyy ja kulkee kylmänä hyvin. Auto käynnistyy myös pysäytyksen jälkeen heti kuumana, mutta 5 minuutin päästä ei käynnisty, vaan pitää odottaa, että jäähtyy noin 5-15 minuuttia (riippuen ilman lämpötilasta) ja sitten kulkee taas hyvin.
Mistä moinen oikku?

jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9092
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Umeå

Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana

ViestiKirjoittaja jcarlson » Ti Joulu 06, 2016 15:46

Suuttimet vuotaa todennäköisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com

anv
"Hirsch"
Viestit: 948
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana

ViestiKirjoittaja anv » Ti Joulu 06, 2016 19:11

Eihän se ole kaasarikoneella? Jos on, se on säädetty pikkasen laihalle. Tällöin lähtee käyntiin kun painaa reilusti kaasua startatessa.
Antti
Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-BMW K1200S

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 4569
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana

ViestiKirjoittaja tetammi » Ti Joulu 06, 2016 19:39

GLE on ainakin uutena ollu ruiskulla.

Suuttimet tai paineenvaraaja sökönä.
Teemu paimiosta
#1266, KA 900T -97, KA 900T Cab -95 Teemun käyttöautoprojektit

Avatar
Aeronomi
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 19:53
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana

ViestiKirjoittaja Aeronomi » Ke Elo 30, 2017 23:44

Paineenvaraaja (löytyy tankin kyljestä) heikossa hapessa tai jossain semmoinen vuoto, mikä päästää jäännöspaineet pois. Tämä ongelma on siis kaasu/ilmalukko, kestää tovin että putket on taas täynnä bensaa, ja painetta saadaan suuttimille asti.

Lähteekö myös käyntiin vajailla sylintereillä ja mahdollisesti savuttaa siinä vaiheessa mustaa?

Suuttimetkin voi olla likaiset tai kuluneet. Likaiset saa ehkä vielä putsattua liuottimella ja paineella. Parempikuntoiset voi löytää mistä tahansa B-koneesta, suuttimet oli samat vapareissa ja turboissa. Ehkä H-koneissakin, Boschin valmistenumero on stanssattu kuoreen.

Pena
Pussihoususaabisti ja turbotuuningmies

kimmoa
"Aero"
Viestit: 392
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana

ViestiKirjoittaja kimmoa » Su Syys 03, 2017 20:01

Vikavaihtoehdoista on jäänyt pois ohjauspaineventtiili. Termostaattikopan kyljessä on iso purkki, johon menee 2 putkea ja pikaliittimellä sähköjohdot. Ota johdot pois ja mittaa yleismittarilla resistanssi purkin terminaalien välillä. Mikäli näyttää ääretöntä niin ohjauspaineen säätövastus on palanut poikki ja tällöin seos menee kuumana aivan älyttömän rikkaaksi. Itselle on näin kerran sattunut.

Vuotava suutinkin tosiaan riittää tekemään tuon. Jos starttaa kaasu pohjassa helpommin niin voi olla suutin. Tuo ohjauspaineventtiilivika ilmenee myös siten että käy lämpimänä helvetin rikkaalla ja sen huomaa jo pakokaasun hajusta ihan nenälläkin.