900 GLE - ei käynnisty kuumana

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tupamaa
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Joulu 06, 2016 14:59

900 GLE - ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja Tupamaa »

Vuoden 1979 Saab 900 GLE (museorekisterissä) käynnistyy ja kulkee kylmänä hyvin. Auto käynnistyy myös pysäytyksen jälkeen heti kuumana, mutta 5 minuutin päästä ei käynnisty, vaan pitää odottaa, että jäähtyy noin 5-15 minuuttia (riippuen ilman lämpötilasta) ja sitten kulkee taas hyvin.
Mistä moinen oikku?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suuttimet vuotaa todennäköisesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja anv »

Eihän se ole kaasarikoneella? Jos on, se on säädetty pikkasen laihalle. Tällöin lähtee käyntiin kun painaa reilusti kaasua startatessa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja tetammi »

GLE on ainakin uutena ollu ruiskulla.

Suuttimet tai paineenvaraaja sökönä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Aeronomi
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 19:53
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja Aeronomi »

Paineenvaraaja (löytyy tankin kyljestä) heikossa hapessa tai jossain semmoinen vuoto, mikä päästää jäännöspaineet pois. Tämä ongelma on siis kaasu/ilmalukko, kestää tovin että putket on taas täynnä bensaa, ja painetta saadaan suuttimille asti.

Lähteekö myös käyntiin vajailla sylintereillä ja mahdollisesti savuttaa siinä vaiheessa mustaa?

Suuttimetkin voi olla likaiset tai kuluneet. Likaiset saa ehkä vielä putsattua liuottimella ja paineella. Parempikuntoiset voi löytää mistä tahansa B-koneesta, suuttimet oli samat vapareissa ja turboissa. Ehkä H-koneissakin, Boschin valmistenumero on stanssattu kuoreen.

Pena
#1355 Pussihoususaabisti ja turbotuuningmies
99 900 9-3 9-5
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: 900 GLE - ei käynnisty kuumana

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Vikavaihtoehdoista on jäänyt pois ohjauspaineventtiili. Termostaattikopan kyljessä on iso purkki, johon menee 2 putkea ja pikaliittimellä sähköjohdot. Ota johdot pois ja mittaa yleismittarilla resistanssi purkin terminaalien välillä. Mikäli näyttää ääretöntä niin ohjauspaineen säätövastus on palanut poikki ja tällöin seos menee kuumana aivan älyttömän rikkaaksi. Itselle on näin kerran sattunut.

Vuotava suutinkin tosiaan riittää tekemään tuon. Jos starttaa kaasu pohjassa helpommin niin voi olla suutin. Tuo ohjauspaineventtiilivika ilmenee myös siten että käy lämpimänä helvetin rikkaalla ja sen huomaa jo pakokaasun hajusta ihan nenälläkin.
Vastaa Viestiin