kauhistus !

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Viltzu
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2003 23:42
Paikkakunta: Lappeenranta

kauhistus !

Viesti Kirjoittaja Viltzu »

aikasemmin valittelin kun alkaa pitämään 60kmh jälkeen ääntä ja pienoista ravistusta eikä siitä ole saanut minkäänlaista selkoa.

Nyt tuli vähän säikähdettyä kun pakitin ja käänsin ratin ääri asentoon oikealle ja apukuskin puoleisesta etu renkaasta (Luultavasti) tai jostain sieltä kuului metallista hankaus ääntä suhteellisen kovasti auton sisälle asti !!!

Sama homma tapahtui kun ajoi eteen päin hissukseen !

Pitäisi oikeasti saada auto ylös jossain ja päästä katsomaan tarkemmin mitä hittoa siellä oikein on vialla asennusten jälkeen.

renkaat jne ovat hyvin kiinni ja kunnossa kun irroitin ne ja katsoin paikkoja tunkin kanssa.. prk... :evil:
9-5 Aero -00 Wagon
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7563
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eihän vaan jarrupalat ole kuluneet..?
Tai sitten siellä on esim..pieni kivi päässyt jarrukilven ja levyn väliin.
( näinkin voi käydä )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5260
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: kauhistus !

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Viltzu kirjoitti: Nyt tuli vähän säikähdettyä kun pakitin ja käänsin ratin ääri asentoon oikealle ja apukuskin puoleisesta etu renkaasta (Luultavasti) tai jostain sieltä kuului metallista hankaus ääntä suhteellisen kovasti auton sisälle asti !!!
Kompissa (og900) oli ongelma samantyyppinen, olin aivan varma että palat ovat kuluneet loppuun, tunkkasin auton ylös, otin renkaan pois ja ihmettelin kun palat näytti erittäin hyviltä, samoin levyt, mutta se jarrukilpi... Pitsinen jarrukilpi oli vääntyillyt ja hankasi jarrulevyyn, varsinkin pakittaessa kuului erittäin epämiellyttävää ääntä, sain "korjattua" repimällä pahimmat röpelöt mäkeen, eikä tuosta katsastusmieskään maininnut mitään, joten vaihtanut en vielä niitä ole.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000CD23T kirjoitti:Eihän vaan jarrupalat ole kuluneet..?
Tai sitten siellä on esim..pieni kivi päässyt jarrukilven ja levyn väliin.
( näinkin voi käydä )
Minulla meni juuri äsken kivi jarrukilven ja levyn väliin. Kuulostaa aika huomiotaherättävältä sekä sisälle että ulospäin. Melkein ei kehtaa ajaa vanhalla ysiysillä kun pitää noin pahaa ääntä. Pitää iltasella olttaa pyörä irti ja rassata se kivi pois. Ei tullut pienellä pyörät käännettynä kopistelulla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Viltzu
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2003 23:42
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Viltzu »

jaahas pitänee käydä tarkastamassa asia, eipä tullut tuo jarru kilpi mieleen ollenkaan :?
9-5 Aero -00 Wagon
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Itselläkin hieman samansuuntaisia ongelmia. Ratti vatkaa (kääntyilee edestakaisin ) jo 40 km/h nopeuksista alkaen ja ohjaus on keskeltä tunnoton ja kankea. Paikallaan täytyy oikein kaksin käsin käydä hommiin, että saa renkaat kääntymään. Nyt huomasin vielä pientä, satunnaista metallin kirskuntaa maanantaina.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Viltzu
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2003 23:42
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Viltzu »

jaahas eipä sitten ollut minkään laista sanomista siellä... ainut mitä löysin niin kaikki paikat oli jostain KUMMAN syystä umpi jäässä 8O heh eipä mikään ihmekkään näiden kelien takia..

No otinpa sitten niitä jäitä sieltä nätisti pois ja kääntelin vääntelin ja eipä pitänyt ääntä ainakaan vielä.. eipä se kyllä viimeksikään sitä koko aikaa tehnyt vain välillä kuului, samalla kerralla kokeilin vähän ravistella sieltä täältä jos vaikka olisi jotain löysää niin eipä sitäkään..

Nyt kun vain saisi selville ton pienoisen ravistamisen syyn niin alkas hommat olemaan OK lukuun ottamatta nesteen katoamista sen lisäksi varmaankin pitäs letkuja uusia tai kansi pahvi :? eipä näy missään vuotoja ja nestettäkin häviää vain ajon aikana.

Kokeilin tuohonkin korjaus/paikkaus jauhoa tai mitä nyt olikaan eikä siitäkään ollut minkään laista hyötyä.
9-5 Aero -00 Wagon
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7563
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tuo äänihän tulee siitä kun metallipinnat hankaavat toisiinsa, ja jos kerta
jarrut ovat ok...niin siiten se voi olla laakeri ( ravistus ) tai vanne osuu jarrusatulaan. ( satulaan kyllä jää merkit jos näin on )
Onko hammastangon nivelet ok...?
Ja samalla kannattaa tarkastaa ne tukivarsien pallonivelet.
( samanlainen joka kulmassa )
Ja kannattaa käyttää saksalaisten valmistamia palloniveliä, italialaiset
eivät ole niin kestäviä.

( laita sopiva puupalikka ylätukivarren alle siihen koloon, nyt kun nostat
auton tunkilla ylös, niin on helpompi tutkia ne välykset )


Hukkaa nestettä...?
Eihän se neste vaan ole kabiinissa..? ( onko märkää mattojen alla, edessä..?)

Itse en kyllä käyttäisi noita paikkausaineita, tahtoo tukkia lämmittimen
kennon hyvin herkästi... :cry:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jaska 99
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 13:49
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaska 99 »

Omalla kokemuksella laakeri on ainakin kulunut jos pyörää ravistamalla tuntee pienen väljyyden..

Omassa saabissani havaitsin vian silloin kun ajoin pikatienopeuksia ja ohjasin mutkassa oikealle.. auto ei tärise, mutta kuuluu kova humina.. sellainen hurruurruuur..
Saab 99 GL5 vm.1983
Aina väääähän parannetaan...
kheikkil
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:30
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kheikkil »

Ravistus johtuu myös usein siitä, että vetoakselien maljat on kuluneet. osta uudet tai vaihda ne puolelta toiselle, niin jo ravistus lakkaa
Viltzu
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ti Joulu 23, 2003 23:42
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Viltzu »

joo rupes noi vetoakselit käymään mielessä vaihettiin autoon kestävämpi vanhempi peruskorjattu loota alle ja tais olla että ei vetareita vaihdettu, tiedä sitten paljon ajetut ne siinä oli tai jos on jotain muuta niissä ! PRKL :evil:

Autoon tehtiin vasta viimekeväänä iso remppa tukivarret jne palikat kuntoon ohjaus järjestelmästä ja pitäis kaikki nivelet jne olla kondiksessa muutenkaan ajanu hirveästi viime kevään jälkeen kun autokin seisoi melkein 5kk pihassakin.

Huomenna lähen tallille ja taitaa kaverikin sinne mukaan lähteä pitää siellä syynätä vähän tarkemmin noita. harmi kun ei vähään aikaan ole sinnekään kerinnyt.
9-5 Aero -00 Wagon
Vastaa Viestiin