Ilmastointi jälkiasennuksena satkuun ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Reiska
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Loka 28, 2003 10:09
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Ilmastointi jälkiasennuksena satkuun ?

Viesti Kirjoittaja Reiska »

Heips!

Ajattelinpa kysäistä että onko kukaan asennellut ilamstointia ysisataseen?
Itselläni siis vuoden 89 900c ...
Sen tiedän että kompressori ja lauhdutin tulee ostaa, mutta mitäs kaikkii letkui ym tavaraa siihen tarttee?? kai toi ihan mahdollista kuitenkin on :oops:

Asennustaitoa ei itsellä ole paljon mutta onneksi appiukkolta sitä varmasti löytyy..

Ja mitähän tuo tulisi maksamaan tuo ilmastoinnin asennus? :roll:
----------------
Reiska
Saab 900
Joni Tervalahti
"Viggen"
Viestit: 643
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
Paikkakunta: Honkajoki

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Saimainen homma kiinnostaisi itseäkin. Empä haulla ainakaan nopeasti löytänyt aiheeseen topicia joten kirjoitetaan tähän vanhaan :)

Eli paljonko kustannuksia tulisi tälläiseen operaatioon? jos edes 10 tai 100 euron tarkkuudella saisi..
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23995
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sillä 100e saattaa saada romun pihaan jossa on kyseiset rojut paikallaan... eli ei muuta ku purkamaan ja kasaamaan omaan autoon...hyvällä tuurilla tuon jälkeen enään kustannuksena täyttö.... kyllä tästä asiasta on keskusteltu foorumissa .....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Täysin mahdollista.

Purkuosissa kannattaa tietää ainakin seuraavaa:

Purettaessa lauhduttimen kierteen menee todennäköisesti rikki -> uusi lauhdutin maksaa jotain 150-200e.

Jos ei kompuraa pääse käyttämään saa varautua että se ei toimi. Uusi kompura maksaa 1000 euroa, vastaava tarvikeputkilähdöillä maksaa jotain 600euroa.

Letkusarjaa saa vain Saabilta, se kompurasta lähtö on Saabin ihan oma tekele. Maksaa pari sataa. Ilmastointipajat kyllä pystyy pääsääntöisesti tekemään uudet letkut siihen vanhaan lähtöönkin.

Kuivain on tod. näk. sökö, about 100e.

Ehjiä purkusarjoja saattaa saada jotain 300e, mutta niitten toimivuudesta ei voi mennä takuuseen.

Minulle asennettiin viime kesänä ilmastointi, lupasin itselleni etten koskaan laske mitä se tuli maksamaan. Paljon.

Asennuksesta on keskusteltu täällä ennenkin.

Niitä Saabin originaali-asennusohjeita liikkuu kopioina, auttaa asennuksessa todella paljon.

Nimim. Risa kompura ja putkissa reikiä.

PS: Ai niin, tuosta edellä luetellusta listasta puuttui ainakin:

lisäflekti
rele
ja kaasarikone tarvii sen H-letkuhässäkän mikä nostaa tyhjäkäyntiä
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

asennettiin itse romikselta purettu satsi, tosin sekin oli vähän vajaa, lauhdutin ja puhallin oli häippässy, turbon puhallin sopi siihen.
Hihnapyörä ja suljetun ilmankierron läppäsysteemi solenoideineen meinas kans unehtua, mutta kaiveltiin sitten esiin.
se oli 8- venasesta, piti hommata 16- venasen hihnankiristysvermeet, kun ovat erilaisia.
Oli käytössä tositarkat orkkisohjeet, joita ei kyllä luettu, paitti sit kun oli homma tehty. olis kyllä kannattanu lukee ainakin ne käyttöönotto- ohjeet ja sähkökaavio korjaamokässäristä, sillä siinä satsissa oli sulatustermari ja myös se ylävesiletkuun tuleva kiehumissuojasuojatermari sökönä.
sellasen säädettävän sulatustermarin ostin alan liikkeestä, saabilta ei kannata ostaa mitään ilmastointikamaa, kalliimpaa, ne on siinä vaan välittäjän asemassa.
Joo, kylmäaineen paine, vesiletkun termari ja sulatustermari, kaikkien niiden tulee kuitata, ennenkuin kompuran magn. kytkin vetää ja panee kompuran pyörimään.
Jos ei ite tee, niin eipä lie kannata teetättää, koska jotain 2 päivää sitä asensin, arvokasta.
nähdäkseni ainoo järkevä konsepti on ostaa kokonaisuus jostain raadosta ja itse purkaa , niin on varma jotta kaikki palikat tulee mukaan.
Jotain aina on rikki ( jollain oli kytkinnappulakin risa), se on varma ja täyttö kustantaa jotain 200.
mä en muuten hätäpäissäni uusinu sitä kosteudenerotuspatruunaa ( kun tuli helteet niin äkkii jne, jne), voipi olla , jotta siitä johtuen ei hirveesti jäähdytä, mutta suomen oloihin mulle riittää. on siinä noi litkut sisällä pysyny jo 2--3 kesää, vaikka ei kaikkia letkutiivareita edes tullu uusittua. Tuuria ja taitoa sopivassa suhteessa. :lol: Kandee muuten tarkastuttaa tiiveys ennenkuin päräyttävät liemet sisään.
Sinänsä ihan terapeuttista näpräämistä, koska voipi tehdä pätkissä, ei haittaa ajoa vaikka jää vaiheeseen.
Ainakin tossa eukon 16V/ 89 on jo kaikki johdot ja relepohjat valmiina ( jossain vanhemmissa ei oo), muuten olis toi sähköduuni aika toivotonta.
jot silleen, kylymää kyytii :wink:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Suosittelen ettei aloita tuota asentamista, jos ei ole esim. varaosa-autoa josta suoraan siirtää järjestelmän ja josta voi olla varma että ilmastointi toimii täysin!

Meinaan tulee äkkiä hintaa kun ostelee käytettyjä osia jotka ei sitten toimikkaan ja täytyy hakea uutta tilalle. Aikamoinen värkkäys se ilmastoinnin asentaminen on...

Nimim. kokemusta on.

OT: Mulla ois tuossa ylimääräinen satkun ilmastoinninrele. Jos kiinnostusta löytyy niin pistäppä YV:tä
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Ja se että ei ole enään sisäilman puhdistinta on piiiitkä miinus ilmastoinnille.
Just vaihdoin suodattimen autoon ja katsoin paskan määrää mitä siihen suodattimeen voi kertyä vajaassa 20 tkmssä ! Ja täällähän ei ole vaikutusta jätkien kaatopaikalla = terästehdas (rauta-)ruukki... ( sori ruukkilaiset...) :wink:

Itellä ois ollut tiedossa toimiva ilmastointi kolarisaabista mutta se sisustan paskottuminen ei miellyttänyt ,niin hikoilen sen muutaman viikon mitä sitä tarttis tai ajan sen ajan moottoripyörällä.

--Nauti elämästä--Hanki moottoripyörä---
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Tuo on muuten kumma homma ettei og:ssa ole sitä raitisilmasuodatinta jos on ilmastointi.
Todella omituinen ratkaisu 8O
Kaikki pöly ja paska tulee suoraan sisälle.

Samaa sisustan paskottumista ja pölyn hengittämistä mietein itsekkin silloin.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

[quote="hene-"]Tuo on muuten kumma homma ettei og:ssa ole sitä raitisilmasuodatinta jos on ilmastointi.
Todella omituinen ratkaisu 8O
[quote]
Veikkaisin, että kun satkun ilmanvaihtoa on suunniteltu, se on suunniteltu ensisijaisesti ilmastointia ajatellen. Kun sitten osa autoista kuitenkin toimitetaan ilman kylmäkonetta, joku on hoksannut tyhjän höyrystimen paikan ja saanut idean :idea: "Mitäs jos siihen laittaisi jotain, vaikka suodattimen?" Ja taas oli uusi saabismi syntynyt.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

Heh, tuntuupa aika kaukaa haetulta :)
Mutta on se aika kummallista että ilmastoiudussa satkussa ei ole minkäänlaista suodatinta.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7354
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Olihan tuo raitisilmasuodatin aikoinaan muutenkin aika erikoinen ilmestys, volkkari otti vissiin kymmenen vuotta myöhemmin tuon käyttöön ja muut siitä sitten pikku hiljaa, tuo on tosin ihan mutua.

Toimiihan se ilmastoinnin kenno karkeempana suodattimena. :D
Toki siitepölyallergikkoa tuo ei paljon lohduta.

Vois kuvitella että jos tuossa olisi suodatinpatruuna tuon kennon lisäksi niin puhallus voisi olla jo aika heikkoa....
Ehkä siihen olis kumminkin voinu jonkinlaisen ohuemmankin verkon saada kuhan olis aikoinaan otettu huomioon.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Mitä mimmi tarkoitti tuolla ohjaus yksiköllä? releitä vai?

vai onko satkun ilmastoinissa oikein ohjainlaite?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Kahteen autoon "nollasta" ilmastoinnin taikoneena voin sanoa, että jos budjetti alittaa 500 euroa, niin unohda koko juttu.

Kuten täällä on sanottukin jo...kenno nokalla vuotaa, kuivain on turvoksissa ja pitää uusia. Vanhan järjestelmän o-renkaat ovat vanhalle aineelle ja ne pitää vaihtaa muutenkin aina. Ainakin höyrystimen liitokset ovat TIUKASSA ja murtuvat irroitettaessa. Kompuran laakerit mölyävät, kompura vuotaa öljyä, putket vuotavat jne...

Helpoimmaksi tavaksi olen huomannut sen, että ostelee UUSIA osia sieltä täältä pikkuhiljaa ja kasaa uusista osista sen ilmastoinnin kasaan.

Käytettyjäkin saa ostaa, mutta sitten kannattaa aina käyttää tarkistuksessa.
Kennoa en ostaisi käytettynä. Se vuotaa viimeistään vuoden päästä kuitenkin. Täyttö on sen pari sataa, jonka kennokin maksaa uutena.

Putkia saa tarvikkeena. Esim. juuri uusin toiseen sen kompuralta eteen kennolle putken ja maksoi noin 150€ Hellan tarvikeputki. Hyvin sopi.
Nopea kyselykierros antoi hintoja: kenno 200, putket 300, kuivain 50...

Sähköt on se helppo puoli kun on valmiit johdotukset 1989 jälkeen. Kytkimiä saa ebaysta halvalla. Sisäilmankierto ei ole edes pakollinen ominaisuus, jos ei jaksa. Termostaattikytkimiä saa tarvikkeena sinne höyrystimeen. Flektin anturin voi tehdä itse putkenpätkästä, mutterista ja mistä tahansa noin 100 asteessa kytkevästä anturista. Flektiksi käy kaikki mitkä antavat riittävästi ilmaa ja mahtuvat paikalleen.

Käytettynä korkeintaan höyrystin ja kompura + sähkövermeet. loput uutta ja aineet sisään - näin se toimii vielä ensi vuonnakin. Tässä maassa on enemmän 10+ vuotta vanhoja autoja tyhjällä ilmastoinnilla jossa vuotaa "joku letku ja vaatii täyttöä", kuin toimivalla. Suuri tekijä on se, ettei hommia tehdä kunnon osista kunnolla.

Molemmissa autoissa on paineet ja jäähdytysteho pysyneet ennallaan koko ajan, mutta niissä onkin 80% osista uutta. Toinen kustansi täyttöineen noin tonnin...toinen virheistä opittuani pari sataa vähemmän.

Kannattaa muistaa, että aineiden täytön hinnalla saa uuden kennon, putkia jne. Miksi päästellä niitä kalliita aineita pihalle yrittäessä säästää vääräässä paikassa?

Jos osaa niin ihan järkevä vaihtoehto on:
Halvin kompura, jossa on riittävä teho...tälle omatekoinen kiinnitysrauta
Määrämittaiset letkut, joissa sopivat päät. Ilmastointifirmat kyllä vääntävät. Joku kenno mikä nokalle mahtuu, sama koskee flektiä.
Flekti päälle aina kun on ilmastointikin = lämpöanturi pois.
Heräte kompuralle höyrystimen termostaatin ja painekytkimen kautta suoraan.

Tekee ihan yhtä kylmää kuin orkkisosistakin koottu, mutta halvempaa vaihdella osia tulevaisuudessa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Itse vaihdoin toisesta autosta ilmastoinin ja siihen ostin uuden kuivaimen vja tiivisteet. tarvittaisiin vielä letkut, kompuraan ehyt magnetti kytkin ja täyttö tietysti. Hyvää tässä on se että saan saman tuosta autosta ilman ilmastointia mitä maksoin siitä ilmastoinilla.

missä noita putkia saisi teetettyä saabilla tuo kompuralta höyrysrtimelle ja lauhduttimelle menevä putki maksaa 220 euroa ja tämäkin oli tingattu hinta.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Tampereen Autokylmä Oy, Mika Sivenius. Ainakin tehnyt putkia minulle.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Vastaa Viestiin