Finlandia / CD nykytilanne?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Finlandia / CD nykytilanne?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Terve!

Aikoinaan vuosituhannen alussa kun klubin foorumi oli uusi, pitkistä Saabeista oli juttua vähän väliä: Kysymyksiä, projektikertomuksia, osto- ja myynti-ilmoituksia. Viime aikoina on yhtä tai kahta poikkeusta lukuun ottamatta ollut varsin hiljaista. Vaikea uskoa, että kanta olisi vielä 2000-luvun puolella huventuntut samassa suhteessa kuin autoista käytävä keskustelu. Ovatko nämä vain tallien perukoilla odottamassa parempia aikoja vai mitä? Arvostusta ei ainakaan rahallisessa mielessä ilmeisesti juurikaan kotimaassa ole, ja rajojen ulkopuolella koko malli lienee sangen tuntematon. Viime kesänä Trafin avoimen datan listalta suodattelin parhaan taitoni mukaan ja löytyi 11 kappaletta, kaikki satkuja. Tuossa ovat tietenkin vain liikennekäytössä olevat yksilöt, mutta kaikkiaan listalla oli yli 2000 Saabia jotka oli valmistettu ennen kevättä 1986 eli 900 CD:n tuotannon päättymistä. Tuotantomäärä oli lähteistä riippuen hiukan alle 600 eli vähiin on kanta mennyt, vai onko?
Samppo
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: La Loka 18, 2003 13:50
Paikkakunta: Alaveteli

Re: Finlandia / CD nykytilanne?

Viesti Kirjoittaja Samppo »

Oman käsityksen mukaan pitkät mallit tunnetaan kohtuullisen hyvin ulkomailla, etenkin mallisarjan harrastajien keskuudessa.

Täytyy huomioida että finlandiaa on aikoinaan myyty ja mainostettu ulkomaillakin, toki rajoitetusti.

Avustin aikoinaan yhden CD:n myynnissä, ei löytynyt kotimaasta ostajaa ja meni lopulta ulkomaille pyyntihinnalla, harmillista kun oli vielä todella hyvä yksilö. Käytännön tasolla Saabien arvostus on täällä lähellä nollaa, joten olen melko varma että muitakin tapauksia löytyy.
#961
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Finlandia / CD nykytilanne?

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Vähän kyllä huolestuttaa Saabin arvostus Suomessa. Tännehän on ilmestynyt oikein yhteisö, mikä aktiivisesti vie 99, 90 ja 900 malleja ulkomaille.
Jännä juttu kyllä, että jos saksalainen autoilija aikanaan mietti, ostaisiko BMW:n, Alfa Romeon vai Saabin, niin täällä Saabia ei useinkaan mieleltty tuollaiseen urheillullisten, persoonallisten autojen joukkoon. Saabhan oli perusturvallinen, perusvarusteltu, virkamiehen luottoauto, ei mikään sporttinen ja eksoottinen vaihtoehto.
Itsekin olen miettinyt noiden Finalndia/CD-mallien arvostusta. Aina välillä joku niistä innostuu, mutta taitaa aika usein into sitten kuitenkin lopahtaa ja projektikuntoiset pitkät Saabit eivät ota valmistuakseen. Sama taitaa koskea kyllä ihan vaikka jenkki-limusiinejakin. Pitkä malli kuitenkin jää puhtaasti harrasteautoksi, kun ei sitä oikein käyttöautona viitsi pitää.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Finlandia / CD nykytilanne?

Viesti Kirjoittaja argi »

Oma korteni kekoon : http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 8#p1133928

Ajatus on saattaa tuo hienoon kuntoon, toistaiseksi tosin tehtynä vasta historian kaivamista ja suunnittelua.. Laitan postauksen tuonne Projektit-osioon, kunhan homma tämän vuoden aikana käynnistyy.

--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Finlandia / CD nykytilanne?

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tänään kun omaa CD:tä herkistelin käyntikuntoon, niin juolahti mieleen kysymyksiä, asiaan suoranaisesti liittymättä: Olivatko kaikki T16-koneiset CD:t manuaalivaihteisia? Onko pitkiä Saabeja tehty kattoluukulla?
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Finlandia / CD nykytilanne?

Viesti Kirjoittaja aero »

Hessu kirjoitti:Olivatko kaikki T16-koneiset CD:t manuaalivaihteisia?
Tietääkseni joo. Automaattiahan T16:n jatkeeksi taidettiin ylipäätään kaupata vain jenkkeihin ja kaupattiinko sinnekään vielä CD-aikakaudella.
Hessu kirjoitti:Onko pitkiä Saabeja tehty kattoluukulla?
On, yhden olen nähnyt omin silmin. Luukku on tosin väärässä päässä kattoa, eli normipaikalla.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin