Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Remus
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 21, 2015 17:58

Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Viesti Kirjoittaja Remus »

Olisi moniongelmainen :saab: käsillä.
Tietääkö joku onko PK-seudulla huoltomies, jolla olisi työkalut ja joka tuntisi vanhat Saabit sen verran että voisi hoitaa vaihdelaatikon/tasauspyörästön?

- Vaihdelaatikko ei pidä öljyjä viikkoa pidempää sisällä, ulinaa kaasuttessa vaikka uudet öljyt sisällä.

- 100 km öljynvaihdon jälkeen syttyi öljyvalo. Ei kuulu nakutusta ja yläpää ei kuulosta kuivalta. Lie jotain roskaa lähtenyt irti ja tukkinut jonkin osan, anturissa maavika tai mikä lie.

Näillä keleillä ei oikein jaksa taloyhtiön parkkiksella ryhtyä vaativampiin hommiin niin mielellään veisi auton ammattimiehelle.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Viesti Kirjoittaja mestari »

nythän on melkein nollakelit joten viikonloppuna töiden jälkeen on mukava stekata parit seuraavat asiat
eli
irroitetaan jölypaineanturista johto ja tarkastetaan valon toiminto tällä asetuksella
mikäli valo nyt ei pala syvennytään kiertoongelmiiin
mikäli valo palaa edelleen vaikka johto on irti, korjataan laturi :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Remus
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 21, 2015 17:58

Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Viesti Kirjoittaja Remus »

mestari kirjoitti:nythän on melkein nollakelit joten viikonloppuna töiden jälkeen on mukava stekata parit seuraavat asiat
eli
irroitetaan jölypaineanturista johto ja tarkastetaan valon toiminto tällä asetuksella
mikäli valo nyt ei pala syvennytään kiertoongelmiiin
mikäli valo palaa edelleen vaikka johto on irti, korjataan laturi :D
Voisi kyllä kokeilla miksi hälyttää öljynpaineesta. Katsoin että uusi anturi maksaa 4,90 € Motonetissä. Sen vaihtaminen ei voi olla kovin vaikea homma ja sillä kuitenkin voisi säästää päälle satasen hinauksen. Auto pitää kuitenkin ajaa jollekin, joka voisi katsoa vaihteistoa.

Onko ylipaineventtiilin irroittaminen ja putsaaminen/vaihto kuinka suuri homma? Lueskelin että sinne voi mennä jotain roskaa väliin ja jäädä jumittamaan, jolloin öljy ruiskuaa öljypohjaan.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Viesti Kirjoittaja mestari »

kokeileppa tuo 45 sekuntia tehokasta työ aikaa vaativa temppu ensitöiksesi
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Remus
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 21, 2015 17:58

Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Viesti Kirjoittaja Remus »

mestari kirjoitti:kokeileppa tuo 45 sekuntia tehokasta työ aikaa vaativa temppu ensitöiksesi
Joo, kokeillaan. Kiitti vinkistä.
Remus
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 21, 2015 17:58

Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Viesti Kirjoittaja Remus »

mestari kirjoitti:nythän on melkein nollakelit joten viikonloppuna töiden jälkeen on mukava stekata parit seuraavat asiat
eli
irroitetaan jölypaineanturista johto ja tarkastetaan valon toiminto tällä asetuksella
mikäli valo nyt ei pala syvennytään kiertoongelmiiin
mikäli valo palaa edelleen vaikka johto on irti, korjataan laturi :D
Otin irti anturin johdon, valo sammui. Laitoin johdon takaisin anturiin ja valo syttyi.
Näyttää siis että on joko anturissa vikaa tai sitten öljynkierrossa on ongelma.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Viesti Kirjoittaja mestari »

noniin nyt on poissuljettu laturi vika ja samalla väärä kytkentä

jölykellon vaihto on halvin tällä erää. samalla kun anturi on irti pieni starttaus ja stekkaus kuin öljyä lentää naapuri mersun nokkapellille solkenaan
jos ei ninkään niin anturia ehkä turha kiertää paikalleen :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Valakkatie
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ti Elo 23, 2016 12:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Viesti Kirjoittaja Valakkatie »

Autohuolto T. Holmberg Vantaan Åbyssä on varmaan tässä kohta paikallaan. Tomppa on korjannut monta juttua Saabeihin meille.
Remus
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 21, 2015 17:58

Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Viesti Kirjoittaja Remus »

Vaihdoin anturin ja öljynpainehälytys meni pois. Onneksi ei sen pahempaa ja femman hintaisella osalla pystyi välttämään hinausauton.
Ainoa kysymys on nyt tuo vaihteisto. Eli öljyt siis valuvat ulos ja kuuluu ulinaa kun painaa kaasua(vaikka juuri olisi täyttänyt uusilla öljyillä).
Millainen operaatio tuossa kannattaisia tehdä?
Tiivisteet pitää ainakin vaihtaa ja sen voi käsittääkseni tehdä nostamatta vaihteistoa pois. Samalla voi katsoa missä kunnossa vaihteisto on.
Voiko nähdä samalla onko tasauspyörästön laakeri sökönä? Olisikohan se se joka aiheuttaa ulisevan äänen?

Ainakin mitä olen lueskellut vaihteistosta ja tasauspyörästösta niin se on mainittu heikkona lenkkinä monessa paikassa.
Esim: http://www.forum-auto.de/sites/default/ ... be5neu.jpg

Mikäli joku on samassa jamassa niin soittelin ympäriinsä ja löysin Porvoosta Autopiste K&M:n, joka tekee vielä vaihteistoremppoja ysisatasiin.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Viesti Kirjoittaja mestari »

taitas halvin ja nopein vihtoehto heittää purkuvehkeestä loota tilalle, jos poskilaakerit on vain menneet niin niitä ovat vissiin vaihtaneet paikallaankin
yleensää juuri se tiiviste vuotaa mikä on koneen ja lootan välissä, toki se peräluukun tiivistekin voi olla ryssitty että vuotaa
samalla tullaan vaihtaneeksi myös siivapyörän stefa ja jölypumpun kotelon o rinksi ja pari muuta taktista tiivistettä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tuoreen tiedustelun pohjalta voin kertoa että saabin tiskiltä saa vielä tiivistesarjan tuohon vaihteistoon. Sekä erikseen luukkujen tiivisteitä.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Remus
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 21, 2015 17:58

Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Viesti Kirjoittaja Remus »

mestari kirjoitti:taitas halvin ja nopein vihtoehto heittää purkuvehkeestä loota tilalle, jos poskilaakerit on vain menneet niin niitä ovat vissiin vaihtaneet paikallaankin
yleensää juuri se tiiviste vuotaa mikä on koneen ja lootan välissä, toki se peräluukun tiivistekin voi olla ryssitty että vuotaa
samalla tullaan vaihtaneeksi myös siivapyörän stefa ja jölypumpun kotelon o rinksi ja pari muuta taktista tiivistettä
Saakohan hyväkuntoisia lootia edes enää? Pitäisi ainakin diagnosoida mikä vika tuossa on. Ainakin mitä olen itse päätellyt niin taitaa juuri olla tasauspyörästön laakeri. Ulisee vain kun painaa kaasua, ei riipu vaihteesta vaan auton nopeudesta.
Senkö pystyi vaihtamaan myös paikallaan vai pitääkö tuosta ottaa vaihteisto irti?
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Eihän vaan kyseessä ole 900:n tyypillinen imuääni, mikä kuuluu kiihdytyksessä? Eikö vaihteistovika pitäisi kuulua tasaisena ulinana tai jollotuksena koko ajan, eikä vain kiihdytyksessä?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Remus
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: La Maalis 21, 2015 17:58

Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Viesti Kirjoittaja Remus »

Lahti411 kirjoitti:Eihän vaan kyseessä ole 900:n tyypillinen imuääni, mikä kuuluu kiihdytyksessä? Eikö vaihteistovika pitäisi kuulua tasaisena ulinana tai jollotuksena koko ajan, eikä vain kiihdytyksessä?
Käsittääkseni juuri tasauspyörästön kulunut laakeri aiheuttaisi ulinaa kaasuttaessa. Ei siis ole väliä mikä vaihde on silmässä ja ulinan taajuus riippuu auton nopeudesta eikä vaihteesta.
Ääni on vastikään ilmestynyt, ei aikaisemmin ollut ainakaan noin voimakas.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 900C '89 | Asiantuntevia huoltomiehiä PK-seudulla

Viesti Kirjoittaja mestari »

onko laatikossa ollut öljyä vai vuotaako se pois sieltä?
kylä ehjiä lootia luulisi olevan enemmän kuin risoja kun tuo aika syö noita koreja kuitenkin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin