Muutama kysymys iskareista ja jarruista 900S vm.90

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Muutama kysymys iskareista ja jarruista 900S vm.90

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Joo mun auto on 900s 1990 ja siit meni tänään takaiskari, no ei se niin hirveet oo, ku oon aateluu iskarit ja jouset kuitenki vaihtaa, mut iskarii tsiikailles huomattiin et jarrulevyt ja palat on kohta loppu joten ne pistäis samal vaihtaa. En löytäny haulla vastauksia kysymyksiin ni tein uuden threadin. Olen aatellu motonetin madallusjousi eiks ne jotkut lejsförssit oo, mut en tiiiä mitkä iskarit pistäisin, jotkut tosi sporttiset ois hyvät ku oon kuitenki sporttinen kuski. Serkku sai simmosen idean et isketään aeron jarrulevyt Saabiin, ni aattelin kysyy et onks ne suuremmat tai tehokkaammat ja meneeks helposti alle tai mistä sais kohtuu halvalla jotain parempii levyi uritettui tai jotain. Sit jarrupalat aatteli pistää EBC:n greenstuffit, ku niist tuntuu muil olevan hyvii kokemuksii, mut mitä ne kustantaa ja mistä niitä saa. Lopuks viel et onks mitään muita puslii tai jotain, jotka kannattais vaihta ton projektin aikana. Kiitos etukäteen vastauksistanne :D .
Viimeksi muokannut jsuomi, Su Maalis 20, 2005 21:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

satkuissa on kaikissa samat jarrut tai tietysti vanhassa jaossa eri.
jos on rahaa niin voin suositella bilsteinin racingeja, maksavat sen vähän yli 600 mutta ovat "parhaat"..
motonetissa on niitä ATE:n uritettuja levyjä, maksoivatko 54e kipale. eivät ne nyt mitkään huippu näyttävät ole, mutta vähän erilaiset. ihan ok ovat. motonetista saa kilenit tai lesjöt, kuulemma ovat aikalailla samaa tavaraa..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Herra suomi vois opetella vähän kielioppia ja kappalejaotusta niin tekstistäkin saattais saada selvää... :roll:

Motonetin madallusjouset taitaa olla lesjöt. Lesjöforssit, kilenit ja elitit on samasta puljusta. Jotain pieniä eroja materiaalissa ja jäykkyydessä voi olla mutta tuskin mitään suurta.

Motonetistä ei enää saa noita Aten levyjä :evil: Joutuu ostamaan kalliimmalla muualta. Powerflexin tai jonkun muun tunnetun merkin polyuretaanipuslat kannattaa vaihtaa alle.

Iskareiksi jos vain lompakko kestää Koni, bilstein tai spax. Kybin gas-a-just on budjettiystävällinen jämäkkä vaihtoehto. Sachsit on ehkä vähän pehmeät mutta katotaan miltä tuntuu kun saa vaihdettua v-nopeusluokkaset kesärenkaat alle :D
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Maikki kirjoitti:Herra suomi vois opetella vähän kielioppia ja kappalejaotusta niin tekstistäkin saattais saada selvää... :roll:
Ei sitä kannata enää opeskella, huomen on vaan ytl:n spossaama äidinkielen ainekirjoitus
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Maikki kirjoitti:Motonetistä ei enää saa noita Aten levyjä :evil: Joutuu ostamaan kalliimmalla muualta.
no piru, sentään tuli itse ostettua ne jo viime syksynä! 8)
Maikki kirjoitti:Iskareiksi jos vain lompakko kestää Koni, bilstein tai spax.
konilta ei ole enää vuosiin saanut og satkuun iskareita...

onko jollain kokemusta noista spax:eista? ovat tietääkseni säädettävät? bilsteinit eivä, on silti toisaalta hyvä..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Mulla on satkusssa lesjöt ja jotkut "Monroen Original Gas iskarit". Takana ihan hiton hyvät mutta keula sais olla pikkasen jäykempi... Tosin mulla ei oo kallistuksenvakaajia, oisko vähän jämäkämpi vakaajilla..? :roll: Mutta aina paremmat ku alkuperäset VM. -88 :D
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Asiasta on mainittu varmasti jo moneen otteeseen, mutta kannattaa varmistaa iskareita ostettaessa niiden sopivuus madallusjousien kanssa. Joissakin iskareissa (ainakin Monroella joskus oli) progressiivisuus on tehty sillä tapaa, että vaimennus muuttuu jäykemmäksi mentäessä alaspäin ja madalluksen kanssa tuollaisilla saa autosta todellisen "kivireen".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Pikkasen on tavaralla hintaa madaalusjouset 129e, Bilsteinin sport iskarit 4kpl 676e, ate powerdisc 111,90e kpl ja ebc greenstuff jarrupalat 132,20 4kpl. Täytyy alkaa miettiin halvempii vaihtoehtoi.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuntuvimman säästön saat varmasti tavallisemmilla iskareilla. Meikäläinenkin tänään tilasi satkuun takaiskarit. Ajattelin että ostan täältä Joensuusta, kun eihän niissä hinnoissa isoja eroja ole. Niinpä, ei ole joo...

Rantakylän varaosa:
Garbiel 92€/pari (hyllyssä)
Boge ~140€/pari (tilaus)

Varaosamaailma:
Monroe 45,60€/kpl eli 91,20€/pari (hyllyssä)
muita tilaamalla

Motonetistä tuli sitten tilattua Sachs:t matkahuollon kautta lähetettynä yhteensä 82,88€.

Lähetyskuluineen sain siis silti halvemmalla. Kyllä alkaa periaatteet kärsimään, kun hinnoittelu on tällaista. Yleensähän olen pyrkinyt tukemaan lähiseudun varaosamyyntiä, mutta rajansa kaikella.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Mää aattelin et 400e ois voinu iskareihin uhrata, onkohan toi liike kallis yleensä vai onks motonetti myyny noit aten levyi pilkkaa hintaa mää kysyin niit levyi sil nimel mikä lukee motnetin sivuil aten levyil ja hinta on tuplat per levy, pikkasen meinasin sekoo.
Täytyis saada päätökseen et mistä osta hankkis ja mitkä osat hankkis. Ei ketäin tietäis mitää halpoi liikei.
En kyl pistä mitää vakio iskareita, kyl budjetin pitäis kestää vähän jäykemmät iskarit. Mut jos mistään ei saa minkäänlaisii uusii sport iskareita neljäänsataa, sit täytyy miettii. Vaikee valita noit iskareita, ku kaikki suosittelee eri merkkii ja ei kuvaile kunnol aja ominaisuuksii.
Kertaan minkälaisii osii on haussa eli madallusjouset, sporttisemmat jouset, jarrulevyt ja palat.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=iskarit

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=iskarit

Nuo vain esimerkkinä, haulla löytyy paljon keskustelua iskareista ja alustasta muutenkin.
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Onkohan bilsteini vaihtanu iskareiden nimityksiin ku joku sano nois ylemmis linkeis et bilsteini racingit 600e kierros ja et sportit on puolet racingeistä
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jsuomi kirjoitti:Onkohan bilsteini vaihtanu iskareiden nimityksiin ku joku sano nois ylemmis linkeis et bilsteini racingit 600e kierros ja et sportit on puolet racingeistä
ei ole muuttanut, ainakaan tietääkseni. eli minä siinä niin sanoin.
bilstein racingit ~600e
bilstein sportit ~300e eli puolet racingeista..

edit: hinnat vähän olivat muuttuneet: http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_stotdampare.shtml
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
jsuomi
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:17
Paikkakunta: Somero
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jsuomi »

Mahtokohan se myyjä kattoo väärin hinnan. Tietääkö ketään turun hesan salon hämeenlinnan sisälle jäävältä alueelta hyvää liikettä, joka myis bilsteinin sporttei 300e tai aten owerdiscei mahdolisimman lähel siihen motonet hintaa.
Saab 9000 CS 2.3 vm.92
http://www.garaget.org/?car=21212
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Kyllä ainakin iskarien hinnoissa on aika isojakin eroja. Motonet tuntuu olevan iskunvaimentimissa ja madallussatseissa kilpailukykyisin. Itselle tarjottiin Tampereella paikallisessa liikkeessä Bilstein Sport n. 500e/kierros ja Bogen iskareita 250e/kierros (=Sachs Advantage, 156e/kierros Motonet) ja hintojen sanottiin olevan tingittyjä. Bilstein sport listahinta muistaakseni lähes 700e. PCS Jyväskylästä kuvittelisin, että saa halvimpaan hintaan noita Bilsteinejä, mutta voiko Sportit saada 300e:lla? No soittamallahan se varmaan selviää.

Noista Koneista on monenlaista juttua liikenteessä, onko ihan varma, ettei niitä enää saa? Muistaakseni punaisia Koneja nimittäin tarjottiin minulle tässä muutama viikko sitten, kun kyselin eri vaihtoehtoja. Myös muutamissa ulkomaalaisissa nettikaupoissa olen tuota Konin punaista nähnyt tarjottavan edelleen, mutta tiedä sitten onko vanhaa tietoa. Myöskin Konin webbisivuilta löytyy kyseinen iskari.

Osaako kukaan sanoa noiden iskareiden eroista jotain vähän kattavampaa, kuin että Bilstein on se ykkönen. Varmaa on, että Bilstein Sport ja Racing ovat jäykempiä iskareita kuin vakiot, mutta joutuuko mukavuudesta tinkimään näillä? Tuleeko autosta siis ihan normaalissa arkiajossa enemmän ostoskärry? Myyjät ja useat ulkomaalaiset saabistit tuntuvat olevan sitä mieltä, että kyllä tulee. Mikkoimp, sinullahan on ilmeisesti ollut sekä Sachs (advantage?) että Bilsteinit, joten osaat varmaankin jotain kommenttia heittää.

Jos kansainvälisiä foorumeita tutkii, eniten suositeltu iskari taitaa olla tuo Konin punainen iskari, joka pitäisi olla hyvinkin mukava mutta myös jämäkkä. Bilsteiniä tuntuvat suosittelevan erityisesti rata-ajoon. Sachs/Boge iskareista en ole juurikaan negatiivista juttua löytänyt, kun puhutaan normaalista etenemisestä. Eivät ole kovinkaan jäykät, mutta madallusjousten kanssa perussporttiseen ajoon hyvinkin sopiva yhdistelmä ja mukavuus ei vielä kovasti kärsi. Monroeta ja Gabrielia ovat taas myyjät kehottaneet välttämään madallusjousien kanssa, eivät kuulemma kestä. Mielipiteitähän löytyy laidasta laitaan, itse olen summaillut yo jutut lähinnä nettiä lukiessa ja moni muu saattaisi summailla eri tavalla. Mielipiteitähän on varmaan yhtä monta kuin on saabisteja. Kerrottakoon, että omaa kokemusta ei ole vielä kuin reilu 15v vanhoista originaali iskareista :D
OG900 Turbo 8v -88 MegaSquirt Fuel & Spark ("projekti")
Saab 9-3 aero 2000 biopower (käyttis)
Vastaa Viestiin