Takapyörän laakeri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Reetu

Takapyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Tossa noppaa kunnostamisen yhteydessä , kävi mielessä takapyörien laakerit, koska käsin pyörittäessä kuuluu sellainen hurina, tosin kuuluu kummaltakin puolen , no otin rasvakupin irti ja sehän oli lähes kuiva , tähän hätään en löytänyt vaseliinia , täytyy huomenna ostaa .
Mutta kun katsoin motonetin hinnastosta takapyörän laakeria , niin jopas jotakin maksaa 94.50 , huh siis pelkkä laakeriko vai tuleeko koko napakin mukaan ? onkos tietoa , on kyllä niin suolainen hinta , et käytetyt navat täytyy vaihtaa jos laakeri hajoo.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tulee koko napa.
ne laakerit on ilmeisesti vaan lämmöllä kiinni siinä navassa...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No mä vähän ajattelinkin , et kummonen laakeri noin arvokas.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aikanaan 86 mallin og900 takalaakeri rupesi löystymään no sama homma hämmästelin motonetin hintaa........aikani mietin ja soitin auton edelliselle omistajalle ja se sano et sun auto on kolari pirssi ajettu taakse postiautolla että siinä on 78 mallin takaakseli. no ei muuta kuin keskikuppi irti mutteria piukemmalle ja kuppi paikalleen ja eiku kovaa ajoa!!!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin oliko noissa vanhemmissa vielä kiristettävä se napalaakeri?
uudemmissa ei enää ole..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vaihtuu juuri 86 malleissa . hirvitti tuo motonetin hinta
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

mikkoimp kirjoitti:niin oliko noissa vanhemmissa vielä kiristettävä se napalaakeri?
uudemmissa ei enää ole..
Joo. Uudemmat vedetään johonkin elämää suurempaan momenttiin. Vanhemmat vedetään niin, että niissä on pienen pieni välys ettei ne hajoa nopeampaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Vaihtuu vm:83 tuo laakerit tyyppi!
Katos REETU muutamia keskusteluja taaksepäin, aihe"99:äänistä.."
sieltä löytyy juttua aiheesta ja huolosta! :D
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Löyty , kiitos :D Tosin eri asia ymmärsinkö ohjetta , mutta sehän onkin eri asia. :wink:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

jaa että motonetin takapyörän navan hinta hirvittää? no voin kertoa että laakkoselta ostettuna maksaa 200 euroa :)

että sen jälkeen toi motonetin hinta on ihan ok :)

multahan meni sinisestä kummatkin navat yks kesällä 2003 ja toinen viime kesänä. onneksi toisen sain kaverin varaosa-autosta ja hyvin on 15tkm toiminut, no problems. ja oli halpa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Onneksi löytyy noita käytettyjä osiakin. Onkos tuo kummonen vaihtaa, riittääkö kun ottaa napamutterin auki , lähteekö sillä veks ja se jarrulevy niillä troxilla.
Entäs sitten kun kasaa pitääkö vetää momentti avaimella , tuo napamutteri , jos kerta se ei kiristä laakeria.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No, sen mutterin voi tarvittaessa vetää vaikka "ähkymomenttiin" :lol: Sen verran kovat lukemat pitäis vääntää(yli 200Nm).

Irroitus pitäisi mennä niinkuin itse kuvailit. Ota kuitenkin ensin jarrulevy irti, sitten napakappale.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Kiitos Matti neuvosta. :wink:
Jaska 99
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2005 13:49
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaska 99 »

Vaihdoin eilen 99:n etupyörän laakerin, kun hurina oli melko kova kun käänsi ohjauspyörää yli kuudenkympin vauhdissa oikealle. Lisäksi ravistamalla etupyörää sen ollessa ylhäällä tuntui vasemmalla puolella pieni väljyys. Oikealle remontti tulee eteen ens kesänä.. sielläkin väljyyttä ja rahinaa nimittäin hiukan ilmenee.. Vaihdon jälkeen auto rullaa kuin unelma ja vaihto maksoi kokonaisuudessaan
26 € (laakeri).
Saab 99 GL5 vm.1983
Aina väääähän parannetaan...
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Milä vääntövarrella te saatte tuon napamutterin auki?
On niin lujassa, et mun hylsy ja siinä jatkovarsi lipsahtaa aina pois.
Vastaa Viestiin