Käsijarruvaijeri

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Käsijarruvaijeri

Viesti Kirjoittaja esko »

Moi! Olisikohan jollain antaa ohjeita kässärin vaijereiden vaihdosta? Auto on 900c -89, elikkä taakse ottaa jarru. Toisaalta helpommalla pääsisi jos pystyisi herkistelemään voitelemalla, mutta taitaa olla mahdotonta...Toinen puoli jättää laahaamaan jos säätää niin että pitää. Kiitos etukäteen vinkeistä!
Viimeksi muokannut esko, Ke Maalis 23, 2005 12:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tere! harjoittele ensin ni saat tulla mulle vaihtamaan molemmat kesänaikana heh.ei kait siinä isompaa ku molemmista päistä irti vetää poies ja laittaa uuden paikalleen. näin olen itselleni antanut ymmärtää
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

Eipä pysty valitettavasti odottelemaan kesään asti, nummero 3 on viimeinen rekkarissa. Sepä ei olekkaan vissiin ihan tosta noin vaan homma vaijereiden vaihto. Pitää ilmeisesti purkaa lattiamattoja sekä irroitella penkkejä. Ei sattus löytymään siulta ehjää pakoputkea? sekin menee remonttiin. No, uusihan se varmaan toki kannattaa laittaa. Tossa hieman lueskeltuani huomasin että niihin on laiteltu kaikenlaisia variaatioita turbon taka-osa yms. En sitten sitten tiedä mikä olisi fiksuinta, ehkä alkuperäinen? Tää on tälläistä kun yrittää/joutuu pienellä budjetilla ton saabin kanssa pärjätä. Perinteiset pallonivelet ja raidetangonpäät tuli jo eilen vaihdatettua. Samoin veto-akseleiden ympärillä olevat pellit meni uusiksi, taitaa olla tyyppi sairaus. Eipä ole helppoo aina tää saabistin elo.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei löydy kuin alkupätkä . ottaa sen keskitunnelin päältä muoviosta poies ja takalattiamattoa vähän raottaa et näkee vaijerit takapenkin alla ja pellistä läpi.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kokeilitko ihan ensin säätää sitä käsijarrua?

Ei ole paha rasti. Samallahan vaihdat palat taakse ja putsaat satulan. Tietty jos uskallat avata ilmausnipat niin samalla vaihdat jarrunesteetkin. Ja kas taas pelittää :D

Ohjeita löytyy ainakin täältä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11879

Vaijerin vaihto on vähän konstikkaampi, mutta epäilen että jos jarru jää laahaamaan niin vika ei ole vaijerissa. Voin toki olla väärässäkin.
Vaijerin vaihdossa pitää lattiamatto irroittaa (jos ei halua leikata sitä rikki :x ).

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3214
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14400
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mattojen irrottaminen ei ole paha rasti ainakaan takaosasta reunoilta ne listat irti ne jo melkein lähtee.......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

Oli kyllä kyllä eilen korjaamolla ja toki oli yritetty säätää mutta ilmeisesti ei onnistu jos vaijerit jumittaa. Jos säätää että jarru pitää, niin jää laahaamaan. Diaknoosi oli että vaijerit uusiksi. Palat on vasta vaihdettu ja niiden mekanismit kyllä pitäisi olla kunnossa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mullahan kävi syksyllä niin että pirssi pomppas käsijarrusta konttorilla toinen puoli ihan kuollut! vuosi aikasemmin vaihdettu uudet satulat,levyt ja palat .ja nyt ei mitään--noh kotia säätämään uudet palat+putsaus ja säätö takas konttorille parani 0.2 .ja eikun kotia ihmettelemään tarpeeksi pohti ja pähkäili niin vika löyty siitä palikasta mihin käsijarruvaijerit tulee kíinni kahvan juureen .otin palikan irti ja katselin niin siihen oli kulunut about 2mm ura eli se oli epäkesko kun veti kahvasta se jätti toisen puolen löysäksi. no puhelin kouraan ja soitin tarvikeliikkeeseen siellä ei ole , ek-autossa koko kahva härdelli 240e! huhuhuhu no ajoin kaverin metalli puljuun siellä kaveri teki mulle uuden palikan 10e ,se paikalleen ja konttorille -----kaveri kehu käsijarrua sen jälkeen.............
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

Ahha, mutta tuo jumittaminen ei kyllä viittaisi minkään mekaanisen osan kulumiseen, pois lukien vaijerit. Tiedä sitten. Eihän nuo maailmoita vaijerit maksa, ei sillä mutta työn osuus vaan pelottaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sehän se ajattelitko tehdä itse vai teettää jossakin ! saan hinta arvion samalla kannattaako teettää.... voidaanhan sitä kyllä yhdessäkin ihmetellä! ostin tuollaiset ajorampit toista projektia varten nyt mahtuu autonallekkin tuhruamaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

Kylläpä se homma miulla menee teetettäväksi. Ei ole itsellä paikkaa, eikä peukalo tarpeeksi reunalla kämmentä. Luuletko että siulta löytyisi alku-osa pakoputkea kunnolisena? Ostaisi sitten peräpään uuden.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

löytyy pakosarjalta auton alle n.metri......ei taida hyödyttää......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

Joo, eipä siitä apuja ole metrin pätkästä varmaan. Jos saat jotain konkreettista tietoa vaijereiden vaihdosta, kerro ihmeessä! Tietäisi jotain mihin varautua.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei siinä sen ihmeellisempää ole.........jos haluat lisää faktaa tule pyörähtämään täällä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

--------------------------------------------------------------------------------
lainattua tietoa!
Sitä kuskin puoleista vaijeria saa koplattua luukusta takapenkin jalkatilasta, mutta helpommalla pääset jos heivaat kuskin jakkaran pois tieltä--ei tarvitse jos irrottaa koko kahvan runkosta irti 2 kpl muttereita. Keskikonsoli rupee irtoon kun otat ensiks vaihdekepin palkeen pois ja tuhkakupin pohjalta ruuvit auki. Tulee ehjänä pois penkki paikallaankin, mutta nopeampi tapa on irroittaa penkki.

Muuten kannattaa toimia aiemmin esitetyt ohjeiden mukaan.

Ennen suurempaa purkamista kannattaa kokeilla liikkuuko se vaijeri kunnolla vai kannattaako se vaihtaa samalla.
Jos vaihdat vaijerin samalla, niin "kardaanitunnelin" kohdalla on peltiläpyskä maton alla mikä pitää vaijereita paikallaan.


--------------------------------------------------------------------------------
lainattua tietoa!
Keskikonsolin purku lyhyesti. Väännä haitarin näköinen kumipala pois siitä vaihdekepin etupuolelta. Kepin haitariylös. Takapenkkiläisten tuhkakuppi auki. Nyt pitäis näkyä ruuveja, jotka veivataan veke. Penkkejä ei ole pakko irroittaa, kunhan on malttia tehdä homma. Konsoli sopii kyllä nousemaan, kun kääntää käppärin ylös. Vaihdekepin voi nostaa veke irroittamalla 3ruuvia. Kepin mukana ei tipu mitään outoja osia, joten sen voi irroittaa turvallisesti ja sen saa jopa koottuakin

Kokoamisvaiheessa on hyvä muistaa kytkeä sisävalon pistoke takaisin ja avaimen valolamppu pitää muistaa pujottaa takaisin reikäänsä

siinä aluksi..............
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin