Käsijarruvaijeri
Käsijarruvaijeri
Moi! Olisikohan jollain antaa ohjeita kässärin vaijereiden vaihdosta? Auto on 900c -89, elikkä taakse ottaa jarru. Toisaalta helpommalla pääsisi jos pystyisi herkistelemään voitelemalla, mutta taitaa olla mahdotonta...Toinen puoli jättää laahaamaan jos säätää niin että pitää. Kiitos etukäteen vinkeistä!
Viimeksi muokannut esko, Ke Maalis 23, 2005 12:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eipä pysty valitettavasti odottelemaan kesään asti, nummero 3 on viimeinen rekkarissa. Sepä ei olekkaan vissiin ihan tosta noin vaan homma vaijereiden vaihto. Pitää ilmeisesti purkaa lattiamattoja sekä irroitella penkkejä. Ei sattus löytymään siulta ehjää pakoputkea? sekin menee remonttiin. No, uusihan se varmaan toki kannattaa laittaa. Tossa hieman lueskeltuani huomasin että niihin on laiteltu kaikenlaisia variaatioita turbon taka-osa yms. En sitten sitten tiedä mikä olisi fiksuinta, ehkä alkuperäinen? Tää on tälläistä kun yrittää/joutuu pienellä budjetilla ton saabin kanssa pärjätä. Perinteiset pallonivelet ja raidetangonpäät tuli jo eilen vaihdatettua. Samoin veto-akseleiden ympärillä olevat pellit meni uusiksi, taitaa olla tyyppi sairaus. Eipä ole helppoo aina tää saabistin elo.
Kokeilitko ihan ensin säätää sitä käsijarrua?
Ei ole paha rasti. Samallahan vaihdat palat taakse ja putsaat satulan. Tietty jos uskallat avata ilmausnipat niin samalla vaihdat jarrunesteetkin. Ja kas taas pelittää
Ohjeita löytyy ainakin täältä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11879
Vaijerin vaihto on vähän konstikkaampi, mutta epäilen että jos jarru jää laahaamaan niin vika ei ole vaijerissa. Voin toki olla väärässäkin.
Vaijerin vaihdossa pitää lattiamatto irroittaa (jos ei halua leikata sitä rikki ).
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3214
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14400
Ei ole paha rasti. Samallahan vaihdat palat taakse ja putsaat satulan. Tietty jos uskallat avata ilmausnipat niin samalla vaihdat jarrunesteetkin. Ja kas taas pelittää
Ohjeita löytyy ainakin täältä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11879
Vaijerin vaihto on vähän konstikkaampi, mutta epäilen että jos jarru jää laahaamaan niin vika ei ole vaijerissa. Voin toki olla väärässäkin.
Vaijerin vaihdossa pitää lattiamatto irroittaa (jos ei halua leikata sitä rikki ).
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3214
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14400
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
mullahan kävi syksyllä niin että pirssi pomppas käsijarrusta konttorilla toinen puoli ihan kuollut! vuosi aikasemmin vaihdettu uudet satulat,levyt ja palat .ja nyt ei mitään--noh kotia säätämään uudet palat+putsaus ja säätö takas konttorille parani 0.2 .ja eikun kotia ihmettelemään tarpeeksi pohti ja pähkäili niin vika löyty siitä palikasta mihin käsijarruvaijerit tulee kíinni kahvan juureen .otin palikan irti ja katselin niin siihen oli kulunut about 2mm ura eli se oli epäkesko kun veti kahvasta se jätti toisen puolen löysäksi. no puhelin kouraan ja soitin tarvikeliikkeeseen siellä ei ole , ek-autossa koko kahva härdelli 240e! huhuhuhu no ajoin kaverin metalli puljuun siellä kaveri teki mulle uuden palikan 10e ,se paikalleen ja konttorille -----kaveri kehu käsijarrua sen jälkeen.............
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
sehän se ajattelitko tehdä itse vai teettää jossakin ! saan hinta arvion samalla kannattaako teettää.... voidaanhan sitä kyllä yhdessäkin ihmetellä! ostin tuollaiset ajorampit toista projektia varten nyt mahtuu autonallekkin tuhruamaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
--------------------------------------------------------------------------------
lainattua tietoa!
Sitä kuskin puoleista vaijeria saa koplattua luukusta takapenkin jalkatilasta, mutta helpommalla pääset jos heivaat kuskin jakkaran pois tieltä--ei tarvitse jos irrottaa koko kahvan runkosta irti 2 kpl muttereita. Keskikonsoli rupee irtoon kun otat ensiks vaihdekepin palkeen pois ja tuhkakupin pohjalta ruuvit auki. Tulee ehjänä pois penkki paikallaankin, mutta nopeampi tapa on irroittaa penkki.
Muuten kannattaa toimia aiemmin esitetyt ohjeiden mukaan.
Ennen suurempaa purkamista kannattaa kokeilla liikkuuko se vaijeri kunnolla vai kannattaako se vaihtaa samalla.
Jos vaihdat vaijerin samalla, niin "kardaanitunnelin" kohdalla on peltiläpyskä maton alla mikä pitää vaijereita paikallaan.
--------------------------------------------------------------------------------
lainattua tietoa!
Keskikonsolin purku lyhyesti. Väännä haitarin näköinen kumipala pois siitä vaihdekepin etupuolelta. Kepin haitariylös. Takapenkkiläisten tuhkakuppi auki. Nyt pitäis näkyä ruuveja, jotka veivataan veke. Penkkejä ei ole pakko irroittaa, kunhan on malttia tehdä homma. Konsoli sopii kyllä nousemaan, kun kääntää käppärin ylös. Vaihdekepin voi nostaa veke irroittamalla 3ruuvia. Kepin mukana ei tipu mitään outoja osia, joten sen voi irroittaa turvallisesti ja sen saa jopa koottuakin
Kokoamisvaiheessa on hyvä muistaa kytkeä sisävalon pistoke takaisin ja avaimen valolamppu pitää muistaa pujottaa takaisin reikäänsä
siinä aluksi..............
lainattua tietoa!
Sitä kuskin puoleista vaijeria saa koplattua luukusta takapenkin jalkatilasta, mutta helpommalla pääset jos heivaat kuskin jakkaran pois tieltä--ei tarvitse jos irrottaa koko kahvan runkosta irti 2 kpl muttereita. Keskikonsoli rupee irtoon kun otat ensiks vaihdekepin palkeen pois ja tuhkakupin pohjalta ruuvit auki. Tulee ehjänä pois penkki paikallaankin, mutta nopeampi tapa on irroittaa penkki.
Muuten kannattaa toimia aiemmin esitetyt ohjeiden mukaan.
Ennen suurempaa purkamista kannattaa kokeilla liikkuuko se vaijeri kunnolla vai kannattaako se vaihtaa samalla.
Jos vaihdat vaijerin samalla, niin "kardaanitunnelin" kohdalla on peltiläpyskä maton alla mikä pitää vaijereita paikallaan.
--------------------------------------------------------------------------------
lainattua tietoa!
Keskikonsolin purku lyhyesti. Väännä haitarin näköinen kumipala pois siitä vaihdekepin etupuolelta. Kepin haitariylös. Takapenkkiläisten tuhkakuppi auki. Nyt pitäis näkyä ruuveja, jotka veivataan veke. Penkkejä ei ole pakko irroittaa, kunhan on malttia tehdä homma. Konsoli sopii kyllä nousemaan, kun kääntää käppärin ylös. Vaihdekepin voi nostaa veke irroittamalla 3ruuvia. Kepin mukana ei tipu mitään outoja osia, joten sen voi irroittaa turvallisesti ja sen saa jopa koottuakin
Kokoamisvaiheessa on hyvä muistaa kytkeä sisävalon pistoke takaisin ja avaimen valolamppu pitää muistaa pujottaa takaisin reikäänsä
siinä aluksi..............
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659