Saab 900 vm79 erikoispiirteet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: Saab 900 vm79 erikoispiirteet

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Konepelti on noissa ensimmäisissä 900ssa takanurkista avoimet ,eivät ruostuneet niin herkästi .Jos paaliin on menossa niin konepelti kannattaa ottaa talteen jos on hyvä + takaspoileri+ muuta osaa
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
Aeronomi
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: La Tammi 31, 2004 19:53
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Saab 900 vm79 erikoispiirteet

Viesti Kirjoittaja Aeronomi »

Roman kirjoitti:Pahoittelen pitkästä viivästyksestä! on ollut hyvin kiireinen aika työssä...
En itse ehtinyt tulla katsomaan mutta kaveri ehti:) No auto on kuitenkin vm 80 (numeron perusteella) vaikka paperissa lukee 79... ehkä se tehtiin vielä vuonna 79 lopussa. Muuten näyttää alkuperaiselta ja pahasti ruostuneelta...eli just niin kuin pitääkin :roll:
Laitan vielä kuvia illalla
Auto on siis mallvuoden 1980, mutta rekisteröity vuoden 1979 puolella. Mallivuoden autojen valmistushan alkoi tyypillisesti edellisen vuoden elokuussa kesälomien jälkeen, ja yritysautoja rekisteröitiin paljon juuri vuoden lopussa. Kaikki varmasti tuntevat termin "tilinpäätösmersu", minkä saattoi saada puoli-ilmaiseksi verottajan kustannuksella, kun yrityksen kirjanpidollinen voitto saatiin minimoitua.

Vuoden 1980 900GLE oli jo aikanaan melko harvinainen, koska se oli turboista seuraava lähes huippumalli. Muuten sama varustelu, mutta vapariruiskukone ja automaattivaihteisto. Yritysjohto osti enimmäkseen turbomalleja, tämä yksilö saattaa olla alkujaan yksityisyrittäjältä tai julkishallinnosta.

Vuosimallit 1977-1980 ovat legendaarisen happamia, koska viherpesuun hullaantunut yritysjohto halusi kokeilla ympäristöystävällisempiä maaleja. Seurauksena pienenkin maalivahingon tuloksena kosteus ryömi pintamaalin alla huokoista pohjamaalikerrosta pitkin, ja hapatti pellin piilossa. Valmistusmaiden välillä ei ollut eroa kestävyydessä. Nykyisin noiden vuosimallien autot ovat todella harvinaisia, koska kuvan tasoisia ruostevaurioita oli yleisesti jo 90-luvulla noin 15 vuotta vanhoissa autoissa.

Ilman muuta talteenoton arvoinen yksilö. Hyvä läkkimies tekee tuosta talvi-iltojen aherruksella hienon museoauton. 1979-mallissa takaosan pohjapellit olivat tosiaan samat kuin 99 Combissa, eli tavaratilan vasemmassa reunassa patti pystyssä olevalle vararenkaalle. 80-mallista en muista, miten siinä oli. Ei kuitenkaan ongelma osaavalle.

Pena
#1355 Pussihoususaabisti ja turbotuuningmies
99 900 9-3 9-5
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 900 vm79 erikoispiirteet

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

-80 oli samanlainen kuin -79 pohjapelleiltään. Minulla oli aikanaan tuollainen -80 ja siinä oli vararengas pystyssä. Muistan nyt senkin että valmistenumero alkoi numeroilla 9080.... 80:n erona -79 oli tuplavalot takaluukussa. Saattoi olla muutakin mutta en tiedä. Tuo nyt ainakin.
Vastaa Viestiin