t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Noniin tyhmänä kyselen, kun en ole turbovehkeiden kanssa liiemmin pelannut. Elikkä auto t16 cat johon apc-modi tehty ja potikoiden arvot suunnilleen 900aero.comin "185hp modin" mukaiset. Autossa bensalastu ja hukkaportilla lisäjousi; muuten kaikki originaalia. Elikkä toimii kyllä nyt täydelleen, mutta ahtaa tasamaalla kakkosella kiihdyttäessä vain noin 0,6-0,7bar ja kolmosellakaan ei saavuta 0,9bar mitä isoilla vaihteilla ahtaa, jos ei ole ylämäkeä. Isoilla vaihteella piikkaa 0,9bar mutta 4000rpm kohdilla laskee 0,7bar jonka pitää suunnilleen rajoittimelle. Pienillä vaihteilla tippuu 0,6.

Niin onko katalysaattorin kera ja vakioputkistolla edes teoriassa mahdollista saada apc:n potikoiden arvoja muuttamalla se pitämään enemmän ahtoa 4000rpm jälkeen? Ja niin että ahtaisi jo kakkosella ja kolmosella lähemmäksi max. paineita ja silti ei piikkaisi isoilla vaihteilla polkiessa överiksi? Pakopaineethan mahtaa olla melkoiset katilla ja ahtaalla putkella. Meinasin kyllä 2,5" putkea vetää katilta taakse pitäen katti paikallaan, niin selviäisi vähemmällä vaivalla leimaamisen suhteen tai sitten myös korvata kattikin putkella. Niin kannattaako ennen tuota modia potikoita pyöritellä vai onko turha toivo saada tuolla kokoonpanolla se paremmin toimimaan isommalla ahdolla? Ja jos on mahdollista, niin kumpaan potikkaan kannattaa tässä tapauksessa koskea? Onko pakko piikkiahtoa nostaa vai voisiko sen saada tuolla max. paineella pitämään enemmän kierroksilla?
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Ja kummalla lienee enemmän yksittäistä vaikutusta virtaukseen? Katin poistolla vai "cat-back" putkistolla?
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei se pelkkiä potikoita pyörittelemällä muutu, vaihdetaan myös niitä kiinteitä vastuksia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Niin toki vastukset on vaihdettu sinne. Jotta sen puolesta kyllä painetta saa. Taidan ensin väsätä katille korvausputken ja sitten kokeilla hieman säätää ahtoja. Kokeilemalla kai selviää. Myöhemmin sitten 2,5" ränniä jonkun läpivirtaavan vaimentimen kera, kun muutenkin melko mätä on putken loppuosa, että uusittava pian kuitenkin. Lähinnä mietin jos jollain olisi kokemusta aiheesta. Vissiin F-potikkaa varovasti isommalle arvolle, niin näkee sen että pitäskö se hieman enemmän kierroksilla painetta. Jos ei niin pitää varovasti sitten P-potikkaa säätää(!?). 1bar piikki tuskin vielä ongelmia tuottaa tuolla kokoonpanolla?
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
SaabiSakke
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

Ootko peruspaineet säätäny, kun sulla on se lisäjousikin sielä?
Saabiton mies since 7/2022
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Joo ne on siinä 0,4bar.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
SaabiSakke
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

Ruuvaa vaikka aluksi vähän P-potikkaa vastapäivään, ettei ainakaan ahda liian jyrkästi ja piikkaa. Sitten koita säätää F-potikalla se maksimipaine sopivaksi.

Sitte ku saat maksimipaineen säädettyä sinne 0,9-1,0, niin alat hakemaan P:llä sopivaa nousujyrkkyyttä myötäpäivään lisää hieman kerrallaan.

Suurinpiirtein näin minä omaani säätelin. Mulla tosin ei ole lisäjousta (mitsun turbo garretin kellolla).

Nakuledistä ois kans paljon apua kun säätelee.
Saabiton mies since 7/2022
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Kiitti vinkeistä. Monta vuotta seissy ko. auto(leimasin eilen) sen jälkeen kun APC:tä viimeksi säätäny niin unohtunu pitkälti sen sielunelämä. Eikun säätöhommiin heti. Sittenhän tuon näkee saako tasasesti ahtamaan sen 0,9 huonosti virtaavalla putkella. Hyvähän se olis jos ei hirveesti heittelis.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Ei ois pitäny koskea kun kerta toimi sinnepäin (kun kyseessä APC :D ). Lopetti koko purkki toimimasta kun purin, säätelin ja kasasin. Ahtoi vain peruspaineet enää. Noh pitää aamulla tarkastaa onko sulake palanut. Laitoin turbosmartin säätimen tilaukseen; jospa sillä saadaan tasaiset ahdot, mikäli APC on vainaa. :roll: Tosin olishan se nakuanturi ja magneettiventtiili kivoja moottoririkon ehkäisyyn. Mutta sen nyt tiedän että 0,9bar piikillä toimi kyllä täydelleen eikä nakuttanut kertaakaan tai muuta vastaavaa. Ei parane hurjia paineiden kanssa. Kyllä mulle 0,85-1bar tasasena piisais hyvin.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
SaabiSakke
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

No voi kettu vieköön. Pitikin mennä "neuvomaan" :oops:

Mikähän siihen tuli. Ootko varma, ettei potikat nyt menneet vain ihan vääriin säätöihin? Ja varmasti säädit oikeita potikoita?

Olihan sytkä kans tsekattu? EI nyt tähän hajoamiseen liity, mutta itse ongelmaan ehkä?`
Saabiton mies since 7/2022
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Veikkaan että staattinen sähkö tai jotain mystistä mikä sen piirin hajotti. Kahtelin toki ensiks alipaineletkut, tarkistin bypassin kunnon ja hukkaportin toiminnan. Oikeita potikoita säädin joo ja muuhun en koskenut. Nehän on ne vierekkäin olevat potikat. Ei ollut sulake palanut. Koko APC pimee. Sytkää ei nyt lähiaikoina ole katottu, mutta tuskin siinä vikaa on kun vika ilmeni tuon tuokion aikana kun irrotin APC ja asensin takaisin. Ja varmistin mittailemalla, ei saa potikoista enää järkeviä resistanssilukemia ja jotkut vastuksetkin pimeenä. Mutta rajapaineventtiiliä odotellessa. Seosmittaria en tosin tuohon investoi, kun laajakaistat maksaa sen verran. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta :)
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Rajapainevenalla homma pelittää :)
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

En tiedä mikä tätäkin yksilöä vaivaa. Nyt pääsin kunnolla isommalle tielle testailemaan ahtopaineita. Rajapaineella saa ahdon piikkaamaan 1bar 3000-4000rpm, mutta tippuu sieltä kierrosten mukana nyt todella alas, ollen 5000rpm jälkeen vain 0,5-0,6bar, jonka sitten pitää loppuun asti. APC:n ollessa vielä toimintakunnossa piti kuitenkin 0,7bar ylös asti 0,9bar piikillä. Epäily oli hukkaportin kello, mutta tuli kokeiltua järeilläkin jousilla, millä hukkaportti oli täysin auki painetestin mukaan vasta 1,5bar. Ei mitään vaikutusta kun ahtoi ilman rajapaineventtiiliä sillon noin 1bar, niin samanlailla alas tultiin.

Tietysti vanha katalysaattori tulee mieleen, joka varmasti nostaa pakopaineet kierroksilla pilviin ja häiritsee ahtimen toimintaa. Mutta siltikin miten viikkoa aiemmin APC:n kanssa piti enemmän. Mankkuvena poistettu kokonaan ja se yksi ylimääräinen letkulähtö tulpattu, joten imuvuotojakaan ei pitäisi olla. Imusarjan liitoksista ei pitäisi vuotaa; alipaineletkut uudet ja kunnon klemmareilla kiinni. Kone ei pätki tai nakuta, vaan kiertää puhtaasti loppuun asti, ainoastaan ahdon laskiessa kuin lehmän häntä.

Ahtimelta ei mene öljyä läpi tai pölläyttele, joten tuskin senkään kunnosta kiinni. Voisiko väsynyt bypass näin oireilla? Isolla vaihteella vaan pitää esim. vitosella 100 vauhdista kiihdyttäessä pitkään (siis useita sekunteja) sen 1bar ja laskee vasta kierrosluvun ylittäessä 4000rpm. Korvausputki katille seuraavaksi, mutta jos sen jälkeen ei pidä niin heitän kyllä hanskat tiskiin. 0,7-0,8bar ylös asti riittäs meikäläiselle.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Jäykemmän lisäjousen kanssa 0,50-0,55bar peruspaineilla sain toimimaan melko hyvin. Piikkiahdon ruuvasin niin ylös kuin muuten vakiossa järkevää(n. 1bar) ja näyttäisi kolmosella pitävän kierroksilla 0,7-0,8bar. Tuossa 1bar tuntumassa varmaan hukkaportin kello rajoilla paineiden pidon suhteen. Koska olihan se tuon aiemmankin postauksen aikaan 0,9-1,0bar, mutta romahti silti melko alas. Rajapainevenaa sulkemalla tuntui tuossa vaiheessa olevan enää melko pieni vaikutus ahtopiikkiin mutta sitten alkoi kierroksilla vaikutusta olla, että piti enemmän. Isommilla vaihtilla taitaa hieman ylikin 0,8bar pitää. Katti siis myös putkessa. Ihan riittävästi kulkee retroautoksi :) En taida katille korvausputkea edes viritellä niin ei tule siitä jumppaa leimalle. 80-120km/h kolmosella aika tasan 4s. Ja 0-100 7s pintaan pito-ongelmista huolimatta.

Henkimaailman vehkeitä kylläkin. En selitystä keksinyt miten APC:n kanssa piti enemmän kierroksilla painetta sen lurpan lisäjousen kanssa mitä rajapaineella. No väliäkö tuolla enää.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
t16/900i
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Heinä 29, 2010 17:24
Paikkakunta: Nakkila

Re: t16 ahtopaineista kysymyksiä (APC modi)

Viesti Kirjoittaja t16/900i »

Mielen kiinnosta kysyn millä oktaaniluvulla kokeilet noita säätöjä .
Saab, ihmisen tekemä. Sitä pystyy korjaamaan .
Vastaa Viestiin