"Tyhmä" kysymys peruspaineen säätämisestä, -86 T8A

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

"Tyhmä" kysymys peruspaineen säätämisestä, -86 T8A

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Moro,

uusin perheenjäsen T8 automaagilla ja IC:llä ottaa hiukan laiskasti ahtoja: n. 0,4-0,5bar max auton mukana tulleen Equusin mukaan, ja Turbo/APC mittari nousee myös max. vähän yli keltaisen puolivälin. Siispä heitin kehiin uudet NGK:n BCP 7ES tulpat, uudehkot tulpanjohdotkin vaihdoin kokeilumielellä toisiin. Sitten mankkuvenan piuha irti koeajolle, ahdot jotain 0,2-0,25bar max, eli peruspaineet liian alhaalla. Piuha kiinni ja ahdot nousi ~0,5bariin. Kymysys kuulu: ruuvaanko hukkaportin tangosta peruspaineet jonnekin 0,4tienoille, vai voiko tuossa olla jotain muutakin pielessä?? Ja mikäs mahtaa olla "oikea" peruspaine T8 automaatille?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
hene-
"Hirsch"
Viestit: 756
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 15:43
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hene- »

En nyt oikeen tiedä mutta.. kannattaa tarkastaa onko hukkiksen tankoa ruuvattu, eli onko siellä sinetti tallella.
Saab 900 i8
Audi S4

http://hpkuva.com
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ihmehän se olisi jos ei joku entisistä omistajista olisi keksinyt käydä hukkista ruuvaamassa melkein 20v vanhassa turbossa :) Jep, mutta yritetään tähystellä näkyykö sinettejä, turbo kuitenkin käsittääkseni alkuperäinen (ei ainakaan suht. kattavassa huoltodokumentaatiossa ole mainitaa vaihdosta), mittarissa 298tkm. Mutta kyllä nuo peruspaineet on jok.tap liian alhaiset, kun ei se Turbo/APC mittarikaan mennyt kuin ehkä pari milliä keltaiselle mankkuvenan johdon ollessa irti. Ja käsitykseni mukaan hukkiksellahan noi peruspaineet laitetaan oikeiksi :?: Muilla kommentteja? Onko 0,4 liian kova peruspaine T8 automaagille?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Karspa
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Karspa »

Kyllä peruspaine on alhainen. Vakioarvo taitaa olla n. 0.35 tai 0.30. Eiköhän 0.4 siis ole ihan ok.
Cruor
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2003 18:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Cruor »

0,35bar on peruspaineet t8ic:lle. Ei muuta ku ruuvaamaan.
Matti Penttinen #1807
9-3 2.0t Cabriolet -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Cruor kirjoitti:0,35bar on peruspaineet t8ic:lle. Ei muuta ku ruuvaamaan.
Kiitoksia vastauksista!

Tämä päivä meni sukuloimassa (ja ilta menee mallasjuoman parissa...), huomenna jatketaan harjoituksia, raportoidaan tuloksia tänne jossain välissä. Pitääkö muuten hukkiksen tankoa ruuvata lyhyemmäksi, että peruspaine nousee, vaiko toisinpäin :?: :oops:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11506
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Lyhyemmäksi ruuvaat, niin paineet nousee. Olikos se 0,03 bar per yksi kierros, eli aika monta kierrosta saat ruuvata. Tosin pelkän Equusin näyttämän perusteella en kyllä lähtisi perusahtopainetta säätämään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jus kirjoitti:Lyhyemmäksi ruuvaat, niin paineet nousee. Olikos se 0,03 bar per yksi kierros, eli aika monta kierrosta saat ruuvata. Tosin pelkän Equusin näyttämän perusteella en kyllä lähtisi perusahtopainetta säätämään.
Juu Equusiin luotetaan kuin Neuvostoliitton, mutta kun tuo Turbo/APC mittarikin näyttää ihan olemattomia peruspaineita, pari-kolme milliä kiipeää keltaiselle. Mankkuvenan piuha kiinni antaa NGK:n tulpilla sen 0,5bar, entisillä Nippon Densoilla oli 0,3-0,4bar Equusissa ja hätäseen puolivälissä keltasta Turbo/APC skaalalla. Kulkupuoli on myös em. mittareiden näyttämän mukaista, eli emännän kaasarisatku ei juurikaan "häpeä" tuolle turbo IC:lle. Mielestäni ahtomittarin ja suorituskyvyn suhde on kohdillaan, ja APC toimii moitteetta (eli säätää paineita OK peruspaineen yläpuolella), vain peruspaine on metsissä. Noh, jos ruuvamisen jälkeen pata sulaa, niin pitää lykätä tonnarin "kesäkuntoon" trimmaus (= mm. kansi, kytkin ja kulkupuolta uusiksi) tuonnemmaksi, kunnes uusi T8-kone tai jokin muu väliaikainen kulkine löytyy :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Onhan kaikki letkut + liitokset varmasti ok? Voihan se mittarin alhainen lukema johtua siitäkin, että takana oleva letku falskaa jostain kohtaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kiitoksia kaikille vastaamaan vaivautuneille, "muutama" iterointikierros siihen meni:
1. ensin ruuvattiin varovasti--> ei vaikutusta.
2. Sitten vähän isommalla kädellä, ,tuloksena noin 0,05bar peruspaineita, oho, väärä suunta :oops:
3-4 Sitten vielä pari ruuvausta oikeaan suuntaan ja muutama koeajo

Tulos: Nyt ahtaa kuin "pieni eläin" :D Paippisten suoralla...eiku siis suljetulla moottoriradalla kävin keräämässä 160km/h mittariin 8) Peruspaineet nyt Equussin mukaan aika hyvin sen 0,35, lämä pohjassa antaa ihan hiukan vajaa punaisen ja keltaisen rajan, mikä on mielstäni OK, kun tankissa kuitenkin 95:sta. Fiilis on toudella upea 8)

EDIT: Ja sitten seuraavaksi APC-purkki irti ja kolvi sauhuamaan :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5264
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

V.J.S kirjoitti:OK, kun tankissa kuitenkin 95:sta. Fiilis on toudella upea 8)

EDIT: Ja sitten seuraavaksi APC-purkki irti ja kolvi sauhuamaan :lol:
Ei vaan seuraavaksi tankkaamaan 98 tankkiin, pysyy ahdot korkeammille kierroksille.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Nyt kun on päässyt naatiskelemaan "täyspaineisesta" automaatista, on tuon peruspaineen aiempi alhaisuuskin aika suurella todennäköisyydellä diagnosoitu: hukkaportin jousi kuoleentunut. Huippuahdot vaeltaa, eli ahtoviisari pyrkii punarajalle, mutta ei jaksa jousi pitää hukkista kiinni ja paineet karkaa noustakseen taas uudelleen. Ilmiö on vielä melko lievä, 0,6-0,7bar jaksaa nykyinenkin jousi pitää "tasaisena", mutta eiköhän tuo vanha jousi mene vaihtoon. Vai kannattaisiko laittaa hukkaportille ulkoinen lisäjousi? Muita ideoita?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
900aero-84
"Hirsch"
Viestit: 938
Liittynyt: La Loka 18, 2003 14:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900aero-84 »

V.J.S kirjoitti: Vai kannattaisiko laittaa hukkaportille ulkoinen lisäjousi? Muita ideoita?
Ulkoinen lisä jousihan olis kaikkein nopein ja halvin ratkasu mut kannattas varmaan ostaa uus kello tai vaihtaa vanhaan parempi.
900 Aero T16 -84 (projetkti)
9000 Aero 2.0T -94
9000 Aero -96 stage X RE85 (1mile@305km/h)
9-3 Avo Aero -01 BioPower (ex RHD)
9-3 Avo viggen -00
Ossi Koukka o4o4l9457o
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Saapas »

Jatketaanpa vanhaan topicciin. Ongelmana on melko alhaiset peruspaineet, vain noin 0,3 bar vdo:n mittarilla katottuna. Ajattelin lyhentää hukkaportin tankoa, mutta yritykseksi jäi. Jos tankoa lyhentää vähääkään, niin se ei enää yllä hukkaporttiin kiinni. Hukkaportti itsessään tuntuu liikkuvan ihan iloisesti sormella liikuttelemalla, voikohan se sitten jumia mahdollisesti vain liikeradan toisessa päässä? Vai voiko olla mahdollista, että kellon jousi on totaalisen kuoleentunut, aiheuttaakohan se tälläista oireilua? Tankoa liikutellessa tuntuu kyllä vastusta.. Täytyy varmaan huomenna kysyä Saabilta päivän hinta kellolle.

Autona siis tuo allekirjoituksen -91 satku mitsun vakio kiekuralla.
KTM SD
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

en kyllä millään uskoisi ettei yhtään lyhennystä kestä, jossei kestäisi niin olisi jo nytkin niin kireällä että ahdot nousisivat kierrosten myötä kunnei hukkis aukea.
yleensä te:ssä silti aika löysä jousi on varsinkin kun ikääntyy..

yksi mahdollisuus tietysti on että turbo on aivan täysin loppu ja ei enää vaan yksinkertaisesti ahda, yhdessä äaaässä näin oli, kyllä sen sitten jo turbon äänestä kuuli, jonkin aikaa otti seevet pesiin kiinni, sitten porsi..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin