sytytys katosi 8v kone

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

sytytys katosi 8v kone

Viesti Kirjoittaja pela »

Sattui tämmöinen tapaus että ilmeisesti moottorin etummaisen kiinnitystuen heikon kunnon vuoksi 8 venttiilinen
K-jet keikkasi eteenpäin seurauksella että puolan johto+virranjakajan kansi vaurioituvat iskusta syylärin reunaan.
Korjasin toki nämä mutta sytys jäi kadoksiin.
Onko mahdollista että sytytyksen ajoitus voi tämmöisessä onnettomuudessa muuttua jos on niin miten se ajoitetaan takaisin.
Voiko isku rikkoa jotain muuta esim hall-anturin?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: sytytys katosi 8v kone

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Ei Kait se niin paljoa voi kone liikkua että syyläriin ottaisi?
Ennemmin konepeltiin jos kumit ihan totaalisen hajalla???
Ettei nyt olisi polttanut pääteastetta kuljettajan etulokarissa tai maadoitusta syyläriin apukuskin puolelta?
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: sytytys katosi 8v kone

Viesti Kirjoittaja pela »

totta puhut:isku tai kolahdus on osunut konepeltiin ja myös muut moottorikiinnikkeet ovat huonossa kunnossa ja ne täytyy
kaikki uusia.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: sytytys katosi 8v kone

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noissa on muutenki hall-anturin liitokset pätkineet vanhemmiten niin ei mitenkään yllätys jos ottais nokkiinsa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Re: sytytys katosi 8v kone

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Halli on kummiskin jakajan sisällä joten olisikohan sen liitin ottanut turpaansa jos kerran kolauttanut kannenkin hajalle?
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: sytytys katosi 8v kone

Viesti Kirjoittaja pela »

Vaihdoin toisen pääteasteen vasempaan lokasuojaann,uusin pyörijän ja muutkin helkkarin tarvikeosat
joita järjestelmään oli vaihdettu. Kipinä on ja pysyy poissa ja nyt täytyy edetä epämukavuusalueelle ja alkaa irroitelemaan virranjakajaa.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23926
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: sytytys katosi 8v kone

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

millä todettu että kipinä hukassa?

puolalta johdot irti?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: sytytys katosi 8v kone

Viesti Kirjoittaja pela »

Kipinän puute on katsottu irtotulpalla konetta pyörittämällä.Lisäksi bensa tuoksuu ja yksi tulppakierros on kasteltu melko perusteellisesti.Puolan johto on uusi Bougicord joita näköjään löytyy nykyään taas muilta ketjuilta paitsi motonetilta joka myy kiinalaista kuraansa uskollisesti vuodesta toiseen. Ei varmasti ole irti. Puola on uusi,jännite tulee ok johdot ovat kiinni.
Vanha kiinankura johto oli poikki resistanssi mittarilla mitattuna ääretön. Tutkin tilannetta ensiviikon aikana tarkemmin kun arkikiireet vähän hellittää.
Jos jollain on hyviä aiheeseen liittyviä linkkejä asian teoriapuoleen liittyen otan niitä ilolla vastaan.
Viimeksi muokannut pela, Pe Loka 13, 2017 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23926
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: sytytys katosi 8v kone

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

puolalle tulee muitakin johtimia ku pelkästään puolan johto.

juu bougicord johtosarja halvalla vaikka marmorilta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: sytytys katosi 8v kone

Viesti Kirjoittaja anv »

pela kirjoitti:Kipinän puute on katsottu irtotulpalla konetta pyörittämällä.Lisäksi bensa tuoksuu ja yksi tulppakierros on kasteltu melko perusteellisesti..
Tuotanoin, eipä pitäisi pensaa tulla, jos ei tule kipinääkään. Ja eikös näissäkin tuo pyörintätieto tule nimenomaan HAL:lta? Elikäs tuolla logiikalla HAL toimisi, mutta kipinä jää jonnekin välille. Useinhan näistä on mennyt se "sytkäyksikkö", joka tappaa kipinän tehokkaasti, mutta en jaksa enää muistaa pyörikö pensapumppu.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11480
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: sytytys katosi 8v kone

Viesti Kirjoittaja jus »

Virranjakajan kylkeen tulevan Hall-anturin johdon voisi mitata, toimiiko yhteys pääteasteelle ja samalla todeta että johtoliittimen koskettimet ovat paikallaan.

Jakajaa irrottamatta saattaisi päästä kurkkimaan, errä jakajan sisällä olevat Hall-anturin johdot ovat ehjät. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 02#p485502

Jos olisi käsillä toinen toimivaksi tiedetty virranjakaja, kipinää puolalta voisi kokeilla ihan vaan kytkemällä Hall-johto siihen irtojakajaan ja pyörittämällä jakajaa sormin Ei tarvitsisi purkaa jakajaa irti ennen kuin tiedetään vian olevan jakajan sisuskaluissa.

K-jetillä bensaa tulee aina kun ilma liikkuu ja pumppu pitäisi hetken pyörähtää kun virrat kytkee, pyörähdyksen antama paine riittänee bensankatkun antamiseen, jos ei ole yhtään kipinää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: sytytys katosi 8v kone

Viesti Kirjoittaja anv »

Oolrait. HALL anturin pystyy kyllä testaamaankin. Kytketään irtotulppa puolalta tulevaan suurjännitejohtoon. Irroitetaan HALLille menevä liitin ja raapaistaan, siis nimenomaan raapaistaan jotta saadaan aikaiseksi pulssimuotoinen jännite, sen plusliitintä akun miinukseen (googleta netistä, tän ohjeen mukaan diagnosoin vw golfin HALL:n joka osoittautui sököksi). Tuolla tavalla simuloidaan HALL:n toimintaa. Jos tulppa lyö tulta, mutta normaalisti pyörittäen ei, HALL on sökö. Ja toi testi testaa koko sytkäjärjestelmän pl virranjakajan kannen ja pyörijän.

Edit: korjattu kriljoitusvihreitä ja tällainen haku löytyi googgelilla http://forum.club8090.co.uk/viewtopic.p ... dc39897082
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Saap askia
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 01, 2014 22:38
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: sytytys katosi 8v kone

Viesti Kirjoittaja Saap askia »

Tuolla on sivun loppupuolella hajoituskuvia kaasarikoneen virranjakajasta, kuin paljon on eroja en tiedä.

http://www.haapasalontila.fi/Saab900.html
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: sytytys katosi 8v kone

Viesti Kirjoittaja anv »

jus kirjoitti: K-jetillä bensaa tulee aina kun ilma liikkuu ja pumppu pitäisi hetken pyörähtää kun virrat kytkee, pyörähdyksen antama paine riittänee bensankatkun antamiseen, jos ei ole yhtään kipinää.
Oletko muuten tästä aivan varma, ei muuten mutta en ole koskaan kuullut että että pumpun pyöritystä ohjattaisiin millään muulla kuin sytytyksen toimivuudella? Mulla oli eka ruiskusaappi vm -81 99 turbo ja se oli nimenomaan K-jet. Siinä ainakin oli pensapumpun rele, joka otti vastaan pulssisähköä. Muuten ei pensapumppu pyörinyt... Tossa ei muuten pumppu pyörähtänyt edes virtojen kytkemisellä, mikä tietty vaati vähän kikkailua kovalla pakkasella ilman lämmitystä käynnistettäessä...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11480
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: sytytys katosi 8v kone

Viesti Kirjoittaja jus »

Kai niitä K-jetin pumppureleitäkin on useita erilaisia. En tiedä mitä kautta pumpun rele ottaa virrat kytkiessä herätteen ja pyöräyttää pumppua. Minulla on 99:ssä K-jet, joka on sähköineen kaikkineen 900 -84:stä. Rele pyöräyttää pumppua virrat kytkiessä. Olen tosin lisännyt siihen virtalukon ja pumpun releen välille yhden ylimääräisen ohjausreleen, kun pyöräytys virrat kytkiessä toisinaan saattoi jäädä tulematta. Varmimmin pyöräytti, kun avainta käänsi virrat päälle -asentoon reippaan määrätietoisesti. Hitaasti kääntämällä jäi pyöräytys useammin tulematta. Ehkä se virtojen kytkentä teräväkulmaisella pulssilla antaa pumpun releen sytkäpulssia kuuntelevaan osioon pulssin, rele vetää hetken ja pumppua pyöräytetään.

Seisotan nykyään 99:ä paljon pihassa koivun alla ja akku on heikonlainen. Monesti käynnistys viikkojen seisonnan jälkeen on sellaista, että esipumppaus on ihan välttämätöntä plussakeleilläkin. Muutaman kerran virrat päälle-pois-päälle-pois kytkemällä saa nostettua paineet. Pumpun äänen muuttuessa tietää milloin on valmista. Sitten siirrytään käynnistämisvaiheeseen. Avainta käännetään starttiasentoon, ja startti jaksaa pyöräyttää moottoria vaivoin pari puristustahtia vouw-vouw ja stoppaa siihen. Hetken päästä uudelleen yrittämällä tulee enää vouw. Sitten seuraavaksi taas vouw ja juuri kun vaikuttaa siltä, että apuvirtaa tarvitaan, moottori käynnistyykin. Ei onnistuisi suorasytytyslaitteissa, joissa edellytetään tietty pyöritysnopeus ennen kuin kipinää annetaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin