Pitkään noita vanhoja juttuja starttimoottoreista lueskelin, muttei tähän omaan onkelmaan oikein meinannut ratkaisua löytyä.
Elikkä autoa startatessa kuuluu vain pitkä "SVIUH ja lopuksi TÖKS" Yleensä tätä ääntä haluaa kahteen kertaan esitellä, jonka jälkeen käynnistyy. Ongelma on ollut olemassa jo pitkään, mutta alkanut yleistymään vähän liikaa viimeaikoina. (Voi johtua tuosta työkäytöstä, kun autoa joutuu vähän väliä käynnistämään ja siirtämään ja sammuttamaan ja käynnistämään jne.)
Mahtaakohan vain ratas/kehä olla niin loppu, että huitoo tyhjää
Omassa sutii myös tyhjää mutta vain lämpimänä startatessa. Toisella yrityksellä lähteekin sitten ennekuin ehtii kissaa sanoa. Kylmänä kyllä toimii.
Ollut vika päällä koko talven ja tuntuu että pahenee vain. Totta tässä joskus vielä pittää pukata baas käyntiin
Se bendix laitehan pyörii vapaasti toiseen suuntaan,eli jos pidät avainta startti asennossa ja auto lähtee käymään se pyörii siitä ettei startti hajoo.
Mutta vanhemmiten se alkaa pyöriin myös siihen toiseen suuntaan jossa sen pitäs ottaa kiinni,niipä startti pyörii"tyhjää"ja sit se rutina tulee siitä kun se ottaa välillä kiinni,ikäänkuin yrittää.
Startti ei pyöri ennenkuin hammas ratas on pohjassa,se rutina tulee siitä bendix laitteesta,uusikaa se ajoissa muuten jokukerta ei enää pääse liikkeelle.
Samaa vikaa havaittu omissa kahdessa satkussa (2.0 ja 2.1), molempiin vaihdoin startin ja helpotti. Tuo vaiva tuli pahemmaksi iän myötä, joten oli pakko vaihtaa startti...
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Tehdääs kahdeksan vuoden nosto. Omassa 2.1:ssä siis myös meinaa pyöriä tyhjää aina välillä, alunperin vain hetken aikaa käytön jälkeen seisseenä, nykyään myös moottori kuumana ja kylmänä. Kun pelkkää naksetta ei koskaan kuulu ja startti pyörii aina eli solenoidikin vetää pohjaan asti, voisi päätellä että vika on bendixissä, ja sellaisen puolestaan ilmeisesti saa uuden solenoidin mukana? Meinaan vaan kun tuo uusi startti maksaa kymmentä senttiä vaille yhdeksänkymppiä, jos on mahdollisuus selvitä kahden-kolmenkympin solenoidilla niin kyllä kiitos.
#5168 Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22