Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Onhan tuolla lapulla hyvinkin paljon merkitystä jos 175hv on mallisarjan tehokkain ja sellaista konetta käsittääkseni oltiin asentamassa. Todennäköisesti tuossa lasketaan 900 samaksi autoksi ja vaikkei laskettaisikaan niin 99 tehokkain on ollut 145hv ja se kertaa 1.2 on 174. Eiköhän tuo lappu päde.

Harvoin nyt luulisi että autonvalmistajan oman mielipiteen yli kävellään. Toisaalta suomen viranomainen tuntuu tietävän arevaa ja rosatomia paremmin, miten ydinvoimalat pitäisi rakentaa. Herää kysymys miksi suomesta ei sitten toimiteta ydinvoimaloita.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toisaalta harvoin nyt luulisi että autonvalmistajan oma mielipide kävelee yli sen, mitä laissa on määrätty :wink:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Tännehhän on vastauksia kertynyt :lol: tarkoitus olisi muutenkin päivittää alustaa/jarruja vastaamaan moottorin tehoa. Katsotaan kuinka käy sitten joskus katsastuksen suhteen. Onneksi sukulais suhteita on eräällä asemalla jos meinaa mennä vaikeaksi 8)
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Saabin omasta mielestä alusta vastaa moottorin tehoja. Tuolla lapulla minä itse aikanaan muutin moottorin, mutta silloin kyllä sai vain 8v-turboja. Tapahtuneesta on 28 vuotta. NÄmä olivat silloin vielä kalliita autoja ja 16v-tekniikasta ei ollut varaa edes haaveilla.

Lappu siis mahdollistaa muutoskatsastuksen ilman erityislupia. Muutoskatsastus on siis joka tapauksessa tehtävä.

Miksi tarvitsisit tehokkaammat jarrut? Ajat edelleen yhtä lujaa eikä auton paino nouse jolloin liike-energiakaan ei kasva. Tuskin teet autolla pyrähdyksiä 0-200-0km/h niin joutuin kuin pystyy.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Auton rakentajalle toistaisin sen vinkin, että käy läpi tämänhetkiset säädökset ja etenee niiden mukaan. Esimerkiksi 28 vuotta sitten tehty muutos ei oikein ennakkotapaukseksi enää käy, kun pykälät on muuttuneet sen jälkeen jo moneen kertaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ei se jarrujen muuttaminen 900 M88 mukaisesti ole mikään pöllömpi juttu. Siihen voi vielä pikkusen lisätä puhtia laittamalla 9000:n etusatulat. Muutenkin taakse vaikuttava käsijarru on hauskempi, jos talvella ajelee. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ihan ongelmitta tuolla kyseisellä vanhalla lapulla muutoskatsastin taannoin 175hv T16 tekniikanvaihdoksen alunperin T8 koneiseen og-satkuun reilut 10 vuotta sitten.
Onnistuipa vastaavalla myös dynamic-4 gti galant mitsun turbotus kun oli Mitsubishin maahantuojalta vastaavanlainen lappu siitä että turbotekniikka täyttää Euro1 päästönormin kuten vaparikin. :)
Eli käytännössä konttorilla pääsee kyllä pitkälle jos on jotain virallisen näköistä paperia valmistajalta, sama se mitä Trafi sanoisi jos sieltä kysyisi (useimmiten vastaus on että kysy konttorilta).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Jarrujen muunnoksen perustelen tällä: jos ajat mutkaista tietä näkymättömiin ja menet mutkissa toinen takapyörä ilmassa välillä jarrut savuten levyt punahehkussa on hyvä päivittää niitä vakio jarruja.. :roll:
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja aero »

Janitsu24 kirjoitti:Luultavasti katiton motti on.. Täytyy asentaa se katti niin sillähän se muutava hevosvoima lähtee. Ja luulen ettei 90 luvun t16 motissa muutenkaan ole enää kaikki hevoset tallissa :lol:
90-lukulainen T16 on erittäin todennäköisesti katillinen. Jos ei ole, niin se katin lisääminen nyt ei muuta luovuttaja-auton tehoja alaspäin niin, että siitä hyötyisi tässä tilanteessa.
kimmoa kirjoitti:Onhan tuolla lapulla hyvinkin paljon merkitystä jos 175hv on mallisarjan tehokkain ja sellaista konetta käsittääkseni oltiin asentamassa. Todennäköisesti tuossa lasketaan 900 samaksi autoksi ja vaikkei laskettaisikaan niin 99 tehokkain on ollut 145hv ja se kertaa 1.2 on 174. Eiköhän tuo lappu päde.
Tämähän riippuu siitä, että laskeeko Trafi 99:n ja 900:n samaksi mallisarjaksi (tietääkseni ei laske, mutta saa korjata jos olen ymmärtänyt väärin). Se legendaarinen 99T16 -ongelma (jonka takia ne on yleensä tehty kattikoneista tai ässistä) on juurikin tuo yksi heppa, 174 vs 175hv. Ero on olematon, mutta ikävästi just väärään suuntaan.

Toisaalta, jos rakentaa 900 T16:sta, 99T8:ia tai 99T16:sta vähätehoisemmalla tekniikalla (=luovuttajana lastenturbo tai kattiauto), ei tuota lappua edes tarvi, jos muuten riittävän luotettavasti todistelee alustapalikoiden ja jarrujen olevan vähintään orggisturboa vastaavat.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mitenkäs se vaikuttaa ku tämä uusi asetus jätti hevosvoimat pois ja keskittyy vääntöön?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Kyseessä on katillinen versio.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^Muistelet varmaankin tätä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=158397

Vuonna 2015 oli tosiaan paljon puhetta siitä, että rakentelusäädöksiin tulisi muutoksia, ja että kuutiotilavuusrajan sijasta jatkossa katsottaisiin enemmänkin moottorin vääntömomenttia. Näihin keskusteluihin itsekin viittasin aikaisemmin tässä ketjussa, kun mainitsin, että säädökset ovat pari vuotta sitten muuttuneet.

Mutta kun nyt innostuin kaivelemaan syvemmin, en löytänyt käytännössä mitään merkittäviä muutoksia vuonna 1998 annettuun Liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (779/1998). Tuo päätös on kumottu 1.10.2015 alkaen Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella, joten sen puolesta tuon päätöksen muutosrajat eivät ole enää voimassa.

Samalla päivämäärällä kun vuoden 1998 päätös kumottiin, antoi Trafi kuitenkin määräyksen auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta. Ja käsittääkseni tämä määräys on edelleen voimassa, eli näiden säädösten mukaan hoidetaan tänäpäivänä muutoskatsastukset.

Eli käytännössä muutos vuonna 2015 oli sellainen, että pykälät siirrettiin LVM:n päätöksestä Trafin antamaan määräykseen, ja ilmeisesti alkuvuonna 2015 Trafissa ajateltiin tehdä muutoksia säädöksiin, johon tuo yllä linkkaamani keskustelu liittyi. Jossain kuitenkin meni pupu pöksyn, ja lokakuussa voimana astunut Trafin määräys on pääpiirteissään samansisältöinen kuin tuo vuoden 1998 päätös. Eli autoon saa edelleenkin vaihtaa moottorin, joka on enintään 20 % tehokkaampi ja iskutilavuudeltaam 25 % suurempi kuin samaan mallisarjaan tarjolla ollut tehokkain ja suurin moottori, ja tällöinkin vaihtamisen edellytyksenä on, että alustarakenteet, jarrut ym. ovat samaa tasoa kuin tehokkaimmalla/suurimmalla moottorilla varustettu malli on ollut.

Nopeasti selaillen selkein helpotus säädöksiin on moottorin painorajan poistuminen, se oli vuoden 1998 päätöksessä max . +20 % painavimpaan vertailumoottoriin nähden. Itse tuon Oldsmobilen isolohkolle muutoskatsastaneena voin kertoa, että moottorin painon toteennäyttäminen on ihan huuhaahommia, eli sinänsä ihan järkevää, että se kohta on poistettu.

Elikkäs tilanne on edelleenkin sama, 99:n tehoraja moottorivaihdoksessa on 145 hv x 120 % = 174 hv, eikä pykälien valossa 175 hevosvoiman moottoria voida hyväksyä muutoskatsastuksessa, vaan muutos vaatisi poikkeusluvan Trafilta. Näyttää siis siltä, että se T16-pata voidaan hyväksyä tuplikseen muutoskatsastuksella vain, jos siihen tekee sellaisia muutoksia, että pystyy menemään konttorille dynolapun kanssa, jossa todetaan että tehot on enintään 174 hevosvoimaa.

Tällöinhän vertailumallina tupliksessa käytetään 99 Turboa, joten alustarakenteiden ja jarrujen tulee olla vähintään 99 Turboa vastaavat. En tiedä mitään 99 Turbon alustasta ja jarruista, eli onko ne edes erilaiset kuin peruskaasarimallissa. Jos ovat samanlaiset, niin katsastusmies ei muutoksia vaadi, mutta voi vaatia todistuksen siitä, että auton jarrut ovat vastaavat kuin Turbon. Itselleni riitti Oldsmobilen muutoskatsastuksessa korjauskäsikirjan taulukot, joissa todettiin että kaikissa moottoriversioissa on käytetty samoja jarruja (mikä tarkkaan ottaen on virheellinen tieto, mutta en minä sitä ryhtynyt selittelemään, painettu sana on viranomaiselle laki :mrgreen: ).

Toinen vaihtoehto olisi se, että saisi puhuttua 99:n olevan samaa mallisarjaa kuin 900, mutta siinä saa olla aikamoiset Runebergin lahjat, autot kun ovat kaikesta sukulaisuudestaan huolimatta rakenteeltaan erilaiset. En tiedä mistä tyyppikatsastustiedoista nuo mallisarjat normaalisti katsotaan, mutta huhujen mukaan esim. BMW E30 M3:n ei katsota olevan samaa mallisarjaa kuin BMW E30:n muiden mallien, mikä tietenkin bemaristeja on vuosien saatossa aika paljon harmittanut.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Eikö ole mahdollista osoittaa tätä 174hv tehoa esim näyttämällä moottorin luovuttaja auton papereita?
Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Täytyy kuitenkin mennä konttorille juttelemaan näistä kunhan kaikki tarvittavat osat on kasassa..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä tehon voi osoittaa luovuttaja-auton papereista, ja niiden pitäisi kelvata, jos papereissa tehoa on 174 hv tai alle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin