Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Elikkäs saab 99 1982 vuosimalli 2.0l kaasutin moottori alunperin. Nyt tarkoitus asentaa tämän tilalle 900 og saabin t16 korkeapaine mylly sähköineen. Mitä vaatii että saa muutoskatsastettua?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mä aloittaisin jarruista
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Joo näin oon ajatellutkin että etujarrut ainakin vaihtuu..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ensinnäkin jotkin asiakirjat siitä luovuttajasta että on kuitti tms. kauppakirja. Jos tekniikka menee sellaisenaan, rekisteritiedot tehoineen helpottaa. Sitten valitse katsastusasema missä aiot leimauttaa sen ja käyt jutustelemassa katsastajan kanssa etukäteen mitä olet puuhaamassa. On paljon parempi sitten edetä, kun on selvät sävelet. Jos muutat jarruja, niin tee se ennen muutoskatsastusta tai ainakin sano niiden olleen jo aiemmin muutettu tehokkaammiksi. Ei tule muutosprosentteja jarruista ja ei tarvitse niiden kanssa pelautua moottoria katsastaessa. Tehojahan 99:iin saa laittaa enintään 174heppaa. Jos sinulla on katiton T16 tekniikka 175heppaisena tulossa, tarvitset ilmoittaa tekniikan muunnelluksi ja lisäksi tehomittauksesta todistuksen.

Aikanaan onnistuin katsastamaan 99:iin T8 ic tekniikan 155heppaisena ja ei vaadittu kauppakirjojen, luovuttaja-auton rekisteriotteen kopion ja korjaamokirjan teknisen erittelyn lisäksi muita todistuksia. Alkuun kyselivät jopa todistusta että kori kestää turbokoneen tehot. Onnistuin vakuuttelemaan sen olevan sama, koska akselistot, jarrut ja kaikki muu on samaa. Ei kuulemma kaikissa autoissa ole sama tilanne (esim. Peugeot). Toivottavasti tästä pienestä selostuksesta on apua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Luultavasti katiton motti on.. Täytyy asentaa se katti niin sillähän se muutava hevosvoima lähtee. Ja luulen ettei 90 luvun t16 motissa muutenkaan ole enää kaikki hevoset tallissa :lol:
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En oo mitää alustasarjaa vaativampaa koskaa muutoskatsastanu, mut eikö pääse kaikista vähimmällä kun tekee omavalmistemoottorina, hakee haluamansa dynolapun ja se oli siinä. Muuttaa sit jarruja kun haluaa/jaksaa.

Säädökset muuttu pari vuotta sitte enkä jaksa googlata sallittua teho- tai vääntölisäystä.

Jos ei sähkösesti saa tehoa alas, niin jätesäkki ic:n eteen ja pahvi ilmanputsarille, niin kyl se siitä. Ja tietty ahdot alas, toki ahtokäyrä pitää näkyä lapulla (käsittääkseni). Yhtä laiton se siltiki on kuin lähes kaikki muutkin viritetyt Saabit. Tai ylipäätänsä "optimoidut" muun merkkiset.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Janitsu24
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Su Joulu 24, 2017 11:06
Paikkakunta: Rautavaara

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Janitsu24 »

Moi. Joo toki vois päivitellä niitä myöhemminkin mutta koska auto on nyt täysin purettuna korigrillissä ja koko koppa maalataan ympäriinsä korinväriin myös pohja.. ja kaikki tukivarret ym on tarkoitus pulveri maalata.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Älä mene tekemään nyt mitään pelkillä palstan mututuntumilla. Tuota hommaa varten oli aikanaan Saabilta jopa valmis todistus, mitä muutoksia tarvitaan 99/90/900 -malleihin tehon nostamiseksi. Itse olen paperin jo aikoinaan hävittänyt koska valmiin turboauton saa sellaisella hinnalla, ettei muutoksessa mitään järkeä ole vaikka laskis omalle työlleen ainoastaan ruplan tunti. Siltikin, dokumentin mukaan edellytettiin ainoastaan kaasuiskareiden vaihtaminen (Bilstein, boge, sachs oli sallitut merkit) ja jarrupalojen vaihtaminen turbosaabia vastaavaksi. Mitään etujarruja tms. ei tarvinnut vaihtaa ja puhutaan siis -87 vanhemmista autoista.

Jollakulla palstaa käyttävällä varmasti on vielä kopio tuosta lapusta.

Sitten tarvit tosiaan jonkin lapun, joka osoittaa mistä moottori on peräisin. Pienenä vinkkinä tietokoneella syntyy nykyään melkein mikä paperi tahansa mutta helpointa tietenkin jos sulla on luovuttaja-auton tiedot.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tässä "mutua", kannattaa puhua katsastajan kanssa jo etukäteen. Omakohtaista kokemusta tämä. On helppoa vaihtaa konttoria siinä vaiheessa, jos toteaa että ei pääse yhteisymmärrykseen virkamiesten kanssa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Koetin juuri tuoda esille, että jos on tuo Saabin lappu niin mutulle ja katsastajan mielipiteelle ei jää enää sijaa. Se kertoo yksiselitteisesti sen, mitä tarvitsee tehdä ja tehoa sillä saa laittaa ainakin sen 175hv, ellei peräti 185hv. Luovuttaja-auton tiedot taas kertovat tehon, mikä on tulossa.

Tuo lappu kelpasi vuonna -91 jolloin katsastajat olivat eri herroja kuin nykyisin ja vieläpä Raahessa, missä siihen aikaan valtion konttorilla oli aivan täysi kyr*ä, joka sattui tulemaan katsastamaan autoni. Kannattaa siis koettaa saada tuo lappu käsiinsä. Olen nähnyt siitä joskus sähköisen kopion jossain täällä foorumillakin, jonkun aktiivikäyttäjän kuva-arkistoissa.

Muistan ulkoa siitä sen, että jos auto on uudemmilla, -88 eteenpäin käytetyillä jarruilla, riitti pelkkä iskareiden päivittäminen turbosaabia vastaavaksi. Mutta tuskimpa kannattaa ruveta niin valtavaan projektiin että jarrut ja navat vaihtaisi. Vanhoillakin jarruilla pärjää.

Mutta tarvitset siis sen paperin, nämä minun ulkomuistelot eivät auta mitään konttorilla.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja anv »

kimmoa kirjoitti: Siltikin, dokumentin mukaan edellytettiin ainoastaan kaasuiskareiden vaihtaminen (Bilstein, boge, sachs oli sallitut merkit) ja jarrupalojen vaihtaminen turbosaabia vastaavaksi.
Konit olivat myöskin sallittujen listalla. En muista enää varmasti, mutta mielestäni jarrupaloilla ole merkitystä.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Risto »

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En käyttänyt tuota paperia silloin, kun muistelen viranomaisten todenneen maksimitehoiksi sen prosenttisäännön, lukeepa lapussa mitä vaan. Tässä linkki vanhaan projektikertomukseeni. viewtopic.php?f=29&t=22940&hilit=Muutos ... &start=330
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Sitten kannattaa myös muistaa, että vanhoilla Saabin lapuilla ei ole mitään virkaa muutoskatsastuksessa, jos muutokset menevät sen yli, mitä nykyisen lain mukaan muutoskatsastuksessa voidaan hyväksyä. Noita uusimpia säädöksiä en kovin tarkkaan tunne, mutta 90-luvun lopulta parin vuoden taakse sääntö oli esim. se, että autoon ei voinut muutoskatsastaa moottoria, jossa oli tehoa yli 20 % enemmän kuin mallisarjan tehokkaimmassa mallissa oli ollut. Siinä ei mitkään vanhat Saab Automobilen lausunnot painaneet. Tuon rajan yli jos mentiin, piti hakea poikkeuslupa, jossa noilla lausunnoilla saattoi olla merkitystä, mutta sitä lupaa ei haettu katsastusasemalta vaan AKE:lta eli nykyiseltä Trafilta.

Mutta joka tapauksessa Finlexistä kaivamaan voimassa olevat säädökset ja sitten eteenpäin niillä tiedoin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Saab 99 turbotekniikan vaihtaminen ja muutoskatsastus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Og 900S 145hv matalapaineturbon koneena olis löysempi prosenteis tehojen puoleen tarjota mut puuttuu cooleri tuosta mallista orkkiksena. Jos sen ic leimalle haluaa niin laskevat kai lisätehoksi.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin