9satku ja korkannu öljypohjan proppu

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
nuorempinykänen
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: La Marras 05, 2016 16:45
Paikkakunta: Oulu

Re: 9satku ja korkannu öljypohjan proppu

Viesti Kirjoittaja nuorempinykänen »

Omasta satkusta löyty muutama kuukausi takaperin öljynvaihdon yhteydessä entisen omistajan jäljiltä 2 suhteellisen kookasta halkeamaa propun juuresta, irrotettiin proppu ja siinä näkykin että oli yritetty tehä uusia kierteitä mutta ei vissiin ollu menny ihan putkeen :D , jonka seurauksena proppu istu paikalleen sen verran väljästi että eihän siinä öljyt enää pysyny. Nopeaksi ratkasuksi laitettiin kemiallista metallia reiluhko määrä, ja nyt on tosiaan mennyt kuukausia ilman ongelmia, pitänee kyllä tosin tulevaisuudessa laittaa ehjä laatikko tilalle kun en ihan hirveästi tuohon luota.

(Edit.) Öljyt vaihetaan pumpulla nykyään.
"Jag har en Saab" på finska "Olen mieleltäni sairas, en saa julkisesta terveydenhuollosta apua ja nyt pihani on täynnä autoja"
8 kpl Saabeja (tällä hetkellä)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 9satku ja korkannu öljypohjan proppu

Viesti Kirjoittaja stara »

uuden kierteen tekemisesssä käsivaraisesti on myös sellainen ongelma, jotta pitäisi saada kierre kohtisuoraan tiivistepintaa vasten, koska ainakaan normaali kova esim kupariprikka ei juurikaan vinouteen mukaudu.se ei juurikaan onnistu yleensä käsivaraisesti..
Jossain vanhassa ketjussa kerrottiin jostain korjaamosta, jossa auto käännettiin nurinpäin ja hitsattiin muistaakseni halkeama umpeen ja vedettiin sitten vanha kierre taas auki / puhtaaksi hitsijämistä.
Aika työläs operaatio. siinä jopa seisotettiin autoa yön yli väärinpäin, jotta öljyn jäämiä ei enää valuisi hitsialueelle, puhallettiin kierre puhtaaksi ja ehkä jopa pestiin liuottimella jne..
Minä ehkä kokeilisin normaalia isompaa ( jotta peittää halkeamankin) mukautuvaa muoviprikkaa ja sen tukena metalliprikkaa. öljyn läsnäolo tuppaa haittaamaan kaikenlaisten tiivistysmassojen tarttumista/ käyttöä.
Jos saa pitämään, niin siirtyisin imuvaihtoihin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: 9satku ja korkannu öljypohjan proppu

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Ite kokeilisin bilteman sarjaa ihan rohkeesti.
Itellä on satkussa muovinen aluslevy ja ei oo pultti hampaat irvessä väännetty kiinni. :)

Aikoinaan tuli ostettua tarpeen vaatiessa öljytiivistelajitelma, jossa on kuparisia, alumiinisia ja muovisia aluslevyjä öljytulppia varten. Nehän on hyvä vaihtaa välillä.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 9satku ja korkannu öljypohjan proppu

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Tuommoinen sarja toimii hyvin. Voihan sen kierteen vinoonkin tehdä, mutta kaikessa vaan tahtoo olla riskinsä.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2272
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 9satku ja korkannu öljypohjan proppu

Viesti Kirjoittaja stara »

ensimmäiseksi kokeilisin panna putkiteippiä hampun sijaan ( lähtenee paremmin vetämään kuin hampun kanssa, koska hallitummin ohuempi kerros)+ mukautuva muovitiiviste. Jos ei pidä niin lisäksi kemiallista metallia puhtaalle pinnalle.+ >> siirtyisin imuvaihtoihin.
----------------
Jos päätyy vetämään uutta kierrettä ja ottaa riskin kierteen vedon onnistumisesta , niin miksi taiteilla Helicoilin kanssa ( eihän siihen mitään tarvetta ole saada juuri sama kierre). Hommaa jonkun uuden propun, jossa on isompi kierre , esim kuten edellä/ mertmi mainittiin ( samalla haavakin pienenee). Ja mieluusti leveämpi laippakin propussa, jotta muovinen tiiviste+tiivistepinta peittää halkeamankin. jos ei pidä, niin putsaa pinnan ja panee plastic paddingin kemiallista metallia lisäksi väliin ja siirtyy imuvaihtoihin.
Tarvikeliikkeistä löytynee laaja valikoima erilaisia proppuja.
Viimeksi muokannut stara, Su Helmi 18, 2018 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9satku ja korkannu öljypohjan proppu

Viesti Kirjoittaja mestari »

luulisi jotta siitä kierteen ympärillä on paksumpaa materiaalia rajoitetusti joten isompi pultti siihen on harkittava aika tarkkaan, joskus niitä autoja tosiaan käännettiin hieman kyljlleen kääntötelineessä jolloin öly ei sekoittanut hitsausta.
tosin eipä tuota pataa kauan nosta pois paikoiltaan ja vie hitsarille tigitettäväksi jos se alkaa liikaa häiritsemään
onko kukaan kokeillut kauluksellista alumiinistä sorvattua osaa joss kierre siis sisällä ja poraa tuon vanhan riän isommaksi reilusti ja tönäsee sorvatun osan paikalleen ja tigittää kauluksesta sen siihen kiinni
luulisi toimivan
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
molby
"Hirsch"
Viestit: 871
Liittynyt: Su Tammi 24, 2010 08:18

Re: 9satku ja korkannu öljypohjan proppu

Viesti Kirjoittaja molby »

Eikös ole parempi että tukkii sen reiän kemiallisella metallilla ja hitsaa siihen lattaraudan päälle.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9satku ja korkannu öljypohjan proppu

Viesti Kirjoittaja mestari »

taitaa hitsatessa työntää partikkeleita sieltä välistä :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: 9satku ja korkannu öljypohjan proppu

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

stara kirjoitti:Jossain vanhassa ketjussa kerrottiin jostain korjaamosta, jossa auto käännettiin nurinpäin ja hitsattiin muistaakseni halkeama umpeen ja vedettiin sitten vanha kierre taas auki / puhtaaksi hitsijämistä.
Aika työläs operaatio. siinä jopa seisotettiin autoa yön yli väärinpäin, jotta öljyn jäämiä ei enää valuisi hitsialueelle, puhallettiin kierre puhtaaksi ja ehkä jopa pestiin liuottimella jne..
Nurinpäin on jo liioittelua. Autoa kallistetaan niin paljon, että öljyä ei enää ole propun seutuvilla. Annetaan olla kallellaan noin vuorokausi, että loputkin valuu pois. Ja sitten hitsataan, kierteytetään ja laskutetaan.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin