Bensapumpun sielunelämästä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Bensapumpun sielunelämästä

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Alkaa elää viimeisiä hetkiään tuo 99:n bensapumppu, mutta kun pitäähän se nyt saada tietää tuo vika vaikka uuden laittaisikin tilalle.

Viime syksynä hyytyi kerran ettei jaksanut työntää ainetta, testaillessa sitten totesin, että käsin pumppaamalla tulee ainetta, heitin pumpun paikoilleen ja niin vaan taas jaksoi loppusyksyn palvella.

Nyt tuossa talviteloilta herätellessä taas sama vika, aine ei liiku. Kokeilin käsin pumpata ja jaksoi nostaa aineen kaasarille asti. Nyt ei tosin sitten startatessa jaksanut vetää vaan valutti (jälkiasenteisen) suodattimen vaan tyhjäksi.

Vahva epälys tietty, että kalvo on jo entinen.

Avasin kuitenkin tuossa tuon taas kertaalleen ja aloin katsomaan tuota "mikä-lie-viralliselta-nimeltään". Ja niinkuin kuvista näkyy niin nuo kupariprikat(?) ei ole ihan samalla tasalla.

Kuva Kuva

Puhallustestit osoitti, että tuo ulompana oleva (menopuoli) antaa paljon paremmin ilmaa oikeaan suuntaan kuin tuo syvempänä oleva (tulopuoli). Tulopuolella saa ihan jo oikeasti puhaltaa että liikuttaa tuon kalvon ja päästää puhalluksen läpi.

Molemmat siis toimii oikeaan suuntaan, mutta aloin miettiä, että kumpiko noista lie oikein... Eli onko menopää sen verran löysä, että pääsee fuskaamaan vai onko tulopuoli niin tiukka ettei pumpun väsynyt kalvo jaksa enää sen takia?

Toki kuten sanottu, niin voipi olla ettei tuolla ole oikeasti suurempaa merkitystä, vaan kalvo on tosiaan vaan jo niin kuollut ettei jaksa enää ainetta liikuttaa...
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Vastaa Viestiin