900C:n vasen ylätukivarsi...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Akke
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Marras 27, 2003 09:28
Paikkakunta: Vaasa

900C:n vasen ylätukivarsi...

Viesti Kirjoittaja Akke »

Kannattaa tarkistaa omasta autostasi,ainakin tässä vuosimallissa ruostuu
poikki,(-89). Vanhemmista vuosimalleista löytyy ehjinä??Olisko tehty
huonommasta seoksesta. Järjestään hajottamoilla olevat -89:n
ylätukivarret ruostuneet pahasti tai poikki.
Jeppuli
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:28
Paikkakunta: Imatra (Suomi) / Beihai (Kiina)

Viesti Kirjoittaja Jeppuli »

Jaa... ei oo itellä ollut viel ongelmia, ja kilsoja jo reippaasti yli 300t... mut hyvä kuulla! Suvussa samoja vuotta vanhempia ja uudempia, mut tää -89 on kaikkein helmi kulutuksen ja kunnon suhteen (ees kytkintä ei viel vaihettu!). :D
_____________________________________
Saappi on hyvä auto... ja sopivasti erilainen!
jackie
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Maalis 18, 2007 18:09
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä / lappeen Ranta, SVV

Viesti Kirjoittaja jackie »

Tervehdys, hyvä saab-väki. Meikkiksen neitsytviesti tällä foorumilla - kaikkialle sitä joutuu :lol:

Miulla on työn alla kaverini juurikin mainitun, eli -89 vuosimallin Saab 900:n katsastusremontti ja vasemmalta puolelta pitäisi tuo ylätukivarsi vaihtaa (hitsatahan näitä ei saa, paitsi jos tekee kunnolla :wink: ).

Mitä kautta tukivarsi mahtuu tulemaan pois paikoiltaan? Oon irrottanu tuon nyt kaikista kiinnikkeistään. Kuuluisiko tuon sisäpään pitkän pultin tulla tukivarresta läpi? Jos sen sais liikkumaan, niin sittenhän tuo vissiinki mahtuisi tulee lokarista läpi ulos päin.

Koitin haulla ettiä juttua aiheesta, mutta en löytäny. Voihan se olla niinkin, että homma on niin yksinkertainen, että ainoastaan mersu-mies joutuu kysymään suoritukseen neuvoja :wink:

ps. Saapi myös tarjota ehkää tukivartta, jos kellä sattuu hyllyssä valmiiksi purettuna olemaan.
Aina herrasmies - ja ikuinen poikamies.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vasen puoli eli kuskin puoli ei mahdu tulemaan pois. ja lappeenrannasta löytyy 89 tukivarsi.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jackie
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Maalis 18, 2007 18:09
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä / lappeen Ranta, SVV

Viesti Kirjoittaja jackie »

Kiitoksia nopeasta vastauksesta, vaikka eipä tuo tieto yhtään remonttitäpinöitä saabia kohtaan lisännyt...

Vieläkö tuohon keksisi joku antaa valaistusta:
jackie kirjoitti:Kuuluisiko tuon sisäpään pitkän pultin tulla tukivarresta läpi?
Aina herrasmies - ja ikuinen poikamies.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

saattaa se mahtuakkin tulemaan......

4 pulttia irti ei sitä isoa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Paha juttu.Tuo vasemman ylätukivarren vaihto vaatii koneen irroituksen.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sitä miekin meinasi,mut kävin kurkkimas omaan autoon... niin se ei mahdu tulemaan?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kimmoisa
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

katotaan

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Vai että sellasta.

No täytyy kattoa nyt kun muuten on kone pois paikaltaa.

Samalla aattlin pestäkonehuoneen kokonaan. Ja korjata kaikki mahdolliset ruostumat/maalivirheet.

Lopuksi vielä ruostesuojaan kunnolla.
SAAB
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: katotaan

Viesti Kirjoittaja himmee »

kimmoisa kirjoitti:Vai että sellasta.

No täytyy kattoa nyt kun muuten on kone pois paikaltaa.

Samalla aattlin pestäkonehuoneen kokonaan. Ja korjata kaikki mahdolliset ruostumat/maalivirheet.

Lopuksi vielä ruostesuojaan kunnolla.
Saanko kysyä? Kuinka ruostesuojaat kunnolla?
VW transporter 2.5tdi vm.99
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jackie kirjoitti:Tervehdys, hyvä saab-väki. pitäisi tuo ylätukivarsi vaihtaa (hitsatahan näitä ei saa, paitsi jos tekee kunnolla :wink: ).

Mitä kautta tukivarsi mahtuu tulemaan pois paikoiltaan? Oon irrottanu tuon nyt kaikista kiinnikkeistään. Kuuluisiko tuon sisäpään pitkän pultin tulla tukivarresta läpi? Jos sen sais liikkumaan, niin sittenhän tuo vissiinki mahtuisi tulee lokarista läpi ulos päin.
Se ei ole pultti vaan kiinteäksi hitsattu akselinpätkä, jossa kierteet päissä. eli sen suhteen voi luovuttaa...
Jos joku kovis hitsaa noita, niin pari vinkkiä. Mäkin tossa kattelin sen hitsattavuutta, tollasta 20 mm kulmarautaa sovittelin sinne sisälle, pikkasen kun lyö kulmarautaa avoimemmaksi niin vastaavat reunat kivasti siihen U- profiilin reunaan JA JÄÄ AIKA KIVASTI PIILOON. Hitsejä panisin vain pitkittäin siihen reunaan , ei poikittaishitsejä, koska niistä voi väsyä poikki. Ajatus on sama kuin kuorma-auton rungossa, ei poikittaishitsejä. Ylätukivarret ovat vähän liian heppoista rakennetta, varsinkin kun vaihdettavuus on työlästä.
IDIS:
ei oo tietoa, mutta kandee kokeilla motin nostoa irti sivukannakkeilta, pakoputkesta jne ( katsoo tilanteessa), etukannnake ehkä kiinni ja kammeta kone toiseen laitaan, ehkä silloin onnistuu.
Kuskin puoleisen sisemmän vetarin jos vielä irroittaa, niin luulis sallivan kampeamista aika paljon??
Aika paljon siinä säästyisi työtä ja ainakaan tuo kokeilu ei paljoa ylimääräistä teetä. kandee kysyä vaikka merkkipuljusta. olisi kiva saada tieto onnistuuko se.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: katotaan

Viesti Kirjoittaja stara »

himmee kirjoitti:
Saanko kysyä? Kuinka ruostesuojaat kunnolla?
puhdas pohja, happomaalipohja ja 2 varvia nopeasti kuivavaa hammeritea.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: katotaan

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

stara kirjoitti: puhdas pohja, happomaalipohja ja 2 varvia nopeasti kuivavaa hammeritea.
Nimenomaan tuota Hammeritea (taitaa olla Tikkurilan tekeleitä?), se Mastonin Hammer on kuin vedellä lantrattua tuohon verrattuna. Viime syksynä tuli sudittua kumpaakin, enään en Mastonin Hammeria käytä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: katotaan

Viesti Kirjoittaja stara »

V.J.S kirjoitti:
stara kirjoitti: puhdas pohja, happomaalipohja ja 2 varvia nopeasti kuivavaa hammeritea.
Nimenomaan tuota Hammeritea (taitaa olla Tikkurilan tekeleitä?), se Mastonin Hammer on kuin vedellä lantrattua tuohon verrattuna. Viime syksynä tuli sudittua kumpaakin, enään en Mastonin Hammeria käytä.
NIINPÄ, tosin viime keväänä hokasin, jotta Tikkurila oli jostain syystä muuttanut ton Hammeriten koostumusta tms, kele just kun lopultakin löysin nopeasti kuivan maalin. Ei oo kokemuksia siitä uudesta versiosta, sen ohenne tais kuitenkin olla erilainen, joten pahaa pelkään..........
katsokaa ettette vahingossa ota sitä vasaralakkamaista versiota...., 2 eri versioo on hyllyssä rinnan
:lol: :lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

nalleolut kirjoitti:sitä miekin meinasi,mut kävin kurkkimas omaan autoon... niin se ei mahdu tulemaan?
Niin siis onko tosiaan näin että kuskinpuoleinen ei mahdu pois vaikka purkais kaikki ylimääräiset moottorin laitteet pois tieltä? Ja oikeanpuoleinenko mahtuu? Ei pääse itse tarkastamaan autosta, ja muutenkin ihan mielenkiinnosta vain kyselen, vastaisuuden varalle. :)
Vastaa Viestiin